ساخت پارک-موزه دفاع مقدس تربت‌حیدریه در هاله‌ای از ابهام

تربت‌حیدریه- ایرنا- سالها پس از طرح اولیه ساخت پارک - موزه دفاع مقدس تربت حیدریه هنوز بر سر ماهیت، کارکرد، دوره تاریخی‌ای که باید در این مجموعه بدان پرداخته شود و حتی جا و مکان این مجموعه و شیوه ساخت آن توافق کاملی حاصل نشده است و این وضعیت دورنمای ساخت این پارک - موزه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

توقف کار ساخت این پارک- موزه بیش و پیش از هر چیز از غربت شهدا و رزمندگان دفاع مقدس نشان دارد.غربتی که شایسته است با عزمی جهادی و همتی انقلابی به پایان برسد.

۱۵ سال صحبت بر سر ایجاد پارک- موزه دفاع مقدس

مسوول دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: از ۱۵ سال قبل صحبت بر سر ایجاد چنین فضایی مطرح، اما به دلایلی که از حوصله این بحث خارج است، پیگیری نشد.

مهدی باقرزاده افزود: با توجه به این که مردم این خطه از زمان مشروطه تا بعد پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی در نشر ارزشها داشته‌اند، لذا مطالبه آنها برای انتقال فرهنگ حق طلبی به نسل امروز و آینده تربت‌حیدریه، خواسته‌ای بر حق است.

وی ادامه داد: مکانی که شهرداری پیشتر برای ایجاد این فضای فرهنگی و تاریخی قولش را به ما داده بود، ۲۰ هکتار و در مجموعه بوستان جنگلی "پیشکوه" است اما هنوز نه جانمایی دقیقی انجام شده و نه زمین مشخصی به این مکان تعلق گرفته‌ است.

مسوول دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تربت‌حیدریه گفت: تاکنون چند نشست و کارگروه برگزار شده است اما برای به نتیجه رسیدن دقیق، شایسته است در قالب کارگروهای تخصصی موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

باقرزاده افزود: این پارک موزه می‌تواند یک دانشگاه و مرکز علمی پژوهشی باشد که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آن تبیین و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۳ شهید گمنام و ۱۰ یادمان در سطح شهرستان تربت حیدریه داریم و تقریبا کار ۷۰ درصد یادمان‌های شهدای گمنام به اتمام رسیده و بخشی دیگر از یادمان‌ها که از محل کمک خیران و بودجه‌های فرهنگی نهادها و ادارات هزینه می‌شود در هفته دولت و دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.

مسوول دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تربت‌حیدریه گفت: دانشنامه دفاع مقدس این خطه نیز در حال تدوین است و به زودی رونمایی خواهد شد.

باقرزاده از دفاع مقدس به عنوان محور اصلی و اساسی ساخت پارک موزه با رویکرد جهاد تبیین یاد کرد و افزود: در عین حال با توجه به سابقه تاریخی - مبارزاتی مردم این خطه، نباید محتوای پارک موزه را محدود به دوران دفاع‌مقدس کنیم.

مکانی که شهرداری پیشتر برای ایجاد این فضای فرهنگی و تاریخی قولش را داده بود، ۲۰ هکتار و در مجموعه بوستان جنگلی "پیشکوه" است اما هنوز نه جانمایی دقیقی انجام شده و نه زمین مشخصی به این مکان تعلق گرفته‌ استوی ادامه داد: نخستین اقدام در این پارک -موزه، می تواند پیاده سازی یکی از عملیات‌های دفاع مقدس باشد و از آنجا که سال آینده کنگره شهدای این خطه برگزار می‌شود، شایسته است به شکلی جانمایی و هزینه شود که مکان پارک - موزه دایمی باشد.

لزوم رعایت مقررات و ضوابط قانونی
رییس سابق شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جانمایی پارک - موزه باید بر اساس ضوابط راه و شهرسازی انجام شود و در عین حال هزینه مشاور را شهرداری بپذیرد و باید در کمیته فنی و برنامه‌ریزی و نیز در کمیسیون ماده پنج استانی تصویب شود و در نهایت به عنوان طرحی ملی در طرح جامع پیشکوه تصویب شود و دولت و سپاه باید بر حسن اجرای آن نظارت داشته‌ باشند.

اردشیرریاحی با بیان این که در این پارک -موزه می‌توان برای هر شهیدی یک غرفه طراحی و اجرا کرد افزود: با توجه به عبور زایران حرم رضوی و مسافران از منطقه پیشکوه به مشهد مقدس جا دارد به این پارک -موزه توجه ویژه‌ای شود و بعد از کسب مجوزهای استانی، طرح در چند بخش و در قالب یک برنامه زمان‌بندی پنج تا هفت ساله اجرا شود.

دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تربت‌حیدریه طرح احداث پارک - موزه را ارایه دهد
شهردار تربت‌حیدریه نیز گفت: بوستان پیشکوه متاثر از سه مالک یعنی منابع طبیعی، راه و شهرسازی و بعضی مالکان شخصی و نهادهای دولتی است و ما در دوره ششم شورا، بحث کمربند سبز گردشگری را به عنوان محور تحول مطرح کردیم تا مسافری که وارد شهر می‌شود به کمربند سبز ورود و از مجموعه پیشکوه بازدید کند.

وحید فرخ‌تبار افزود: بر این اساس از تقاطع جاده گناباد تا پل خیابان آبشار به طول پنج کیلومتر کمربند سبز گردشگری قرار دارد و ما برای تعیین پهنه‌بندی (رنگ بندی برای کاربری‌های مختلف) ، مشاوری را به کار گرفتیم تا طرح خود را بررسی و برای تایید نهایی به کمیسیون ماده پنج و دستگاه‌های مرتبط ارایه کند.


وی با بیان این که کمربند در طرح جامع قرار دارد ولی فاقد طرح تفصیلی است ادامه داد: از آنجا که زمین‌های منطقه تحت مالکیت منابع طبیعی و زمین شهری است لذا بعد از تایید نهایی پهنه‌بندی کلی، دستگاه‌های متقاضی و از جمله دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تربت‌حیدریه برای احداث پارک موزه طرح خود را ارایه دهند تا بر اساس نیاز آنها، دستگاه مربوطه زمین اختصاص بدهد.

پارک - موزه باید به نقش مردم تربت‌حیدریه در انقلاب اسلامی هم بپردازد

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تربت‌حیدریه نیز معتقد است: همه شهرها به تناسب جمعیت خود در دفاع مقدس موثر بودند، اما آنچه که این خطه را متمایز کرده، اثرگذاری نقش مردمانش در پیروزی انقلاب اسلامی حتی در زمان مشروطه بوده‌ است.

مهدی زاهدی افزود: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کنار هم هستند و باید در این پارک موزه به موضوع انقلاب اسلامی و قبل آن و حتی عهد مشروطه پرداخته شود و جایگاه انقلاب اسلامی در این خطه نیز معرفی شود.

راه دسترسی مردم به پارک‌ - موزه باید سهل و آسان باشد

فرمانده تیپ ۱۷۷ شهید نصر اصفهانی ارتش در تربت‌حیدریه نیز با اشاره به این که راه دسترسی مردم به پارک‌ - موزه باید سهل و آسان باشد گفت: در این پارک - موزه واقعیت‌ها و آنچه که به عنوان ارزش است می‌بایست دیده‌ شود.


امیر سرتیپ دوم ستاد بختیار کرمی‌نیا از از خانواده معظم شاهد و ایثارگر به عنوان ارزش آفرین‌های واقعی یاد کرد و افزود: برخی خانواده‌های شهدا واقعا به سختی و در رنج زندگی می‌کنند و موضوع رسیدگی به خانواده شهدا باید جدی‌تر گرفته شود.

لزوم اخذ مصوبه از کمیته فنی استان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۴۳۰ هکتار از اراضی پیشکوه در قالب پارک جنگلی و قرارداد ۲۰ ساله تحویل شهرداری داده شده و مشاور نیز طراحی‌های خود را انجام داده‌ است.

اگر قرار است در ۴۳۰ هکتار پارک جنگلی پارک -موزه احداث شود باید در کمیته فنی استان تصویب شود زیرا ممکن است اجازه احداث سازه را در پارک جنگلی ندهدعلیرضا قادری افزود: اگر در آن ۴۳۰ هکتار قرار است پارک -موزه احداث شود باید در کمیته فنی استان تصویب شود، زیرا ممکن است اجازه احداث سازه را در پارک جنگلی ندهد.

علی محمدی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه نیز گفت: با توجه به این که پارک - موزه مکانی به عنوان گردشگری دفاع مقدس مطرح می‌شود، در حوزه گردشگری می‌توان از وزارتخانه بودجه دریافت کرد.

گردشگری دفاع مقدس می تواند ضمن ایجاد بازار کار نسل کنونی را با شیوه زندگی شهدا کند

در پیوند با موضوع گردشگری دفاع‌مقدس، یک پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جنگ با همه بدی هایش اما از طریق ایجاد و توسعه صنعت گردشگری دفاع‌مقدس، ضمن ایجاد بازار کار می‌تواند نسل کنونی را با شیوه زندگی شهدا، واکاوی علل آغاز جنگ و دستاوردهای آن آشنا کند.

محمد شریفی‌ تربتی افزود: بر این اساس با همگرایی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، انجام مهندسی فضای سبز خلاق در جوار مزار شهدای گمنام و گلزار شهدا می‌توان ضمن بازآفرینی معماری سنتی نسبت به ایجاد موزه شهدا و دفاع مقدس و نیز موزه مقاومت و پایداری فرصت‌های مناسبی برای توجه و گسترش گردشگری دفاع‌مقدس و نیز ترویج فرهنگ استقامت، رشادت، دلاوری و مردانگی فراهم ‌آورد.

بر طبق آمار منتشره از سوی بنیاد شهید تربت‌حیدریه، از مجموع ۱۵ هزار رزمنده دوران دفاع مقدس در این خطه، هزار و ۱۰۴ تن از منطقه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار به شهادت رسیدند که از این تعداد ۷۰۸ شهید، هزار و ۶۹۵ نفر جانباز و ۱۴۲ نفر آزاده به شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارند.

بر پایه این گزارش از مجموع جانبازان این خطه ۶۹۰ نفر بیش از ۲۵ درصد جانبازی دارند و هم اکنون در شهرستان تربت‌حیدریه ۲۳ شهید گمنام در خاک آرام گرفته‌اند که پنج شهید در بوستان پیشکوه، پنج شهید در دانشگاه آزاد اسلامی، ۲ شهید گمنام در گلزار بهشت عسکری، ۲ شهید در باغ ملی، ۲ شهید در کدکن، ۲ شهید در بایگ، ۲ شهید در رباط سنگ، یک شهید در توپخانه ۶۱ محرم، یک شهید در تیپ ۱۷۷ ارتش و یک شهید دیگر در دانشگاه تربت‌حیدریه دفن هستند.

این گزارش می‌افزاید: در مزار شهدای بهشت عسکری نیز ۲۰۰ شهید در خاک آرام گرفته‌اند و همچنین در تربت‌حیدریه چهار شهید زن، پنج مادر دارای ۲ شهید، ۲۱۴ مادر شهید و ۲۱۰ همسر شهید به خاک سپرده شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha