تلاش جهانی برای محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی

تهران- ایرنا- پولیتیکو در مطلبی با اشاره به تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان کودکان و نوجوانان، نوشت: کشورهای گوناگون به دنبال ایجاد محدودیت و وضع قوانین در استفاده از این پلتفرم‌ها هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در گزارش این نشریه آمده است: استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه های اجتماعی در نقاط مختلف جهان به معضلی بزرگ برای والدین تبدیل شده است.

در حال حاضر برخی کشورها نخستین گام ها را برای مهار استفاده بیش از حد از پلتفرم های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک برمی دارند.

در این میان، چین به دنبال آن است تا زمان استفاده کودکان از گوشی های هوشمند و تبلت را کاهش دهد و آن را به ۴۰ دقیقه محدود کند در ایالت یوتا آمریکا نیز به تازگی براساس یک قانون استفاده کودکان از رسانه های اجتماعی منوط به اجازه والدین شده است.

در فرانسه نیز تولیدکنندگان هدف قرار گرفته و دولت از آنها خواسته است تا با نصب یک سیستم کنترل والدین بر روی گوشی های هوشمند و تبلت ها، استفاده و حتی روشن و خاموش کردن این وسایل با اجازه پدر و مادر باشد.

در اتحادیه اروپا نیز به طور گسترده برنامه هایی تحت عنوان قانون خدمات دیجیتال (DSA) اعلام شده که براساس آن که پلتفرم های آنلاین همچون تیک تاک، فیس بوک و یوتیوب مجبور به اثبات سالم بودن محصولاتشان برای کودکان به کمیسیون اروپا هستند.

این نشریه آمریکایی با اشاره به اینکه بر سر استفاده از رسانه های اجتماعی و سلامت روان نوجوانان اختلاف نظر وجود ندارد؛ نوشت:کارشناسان بر این باور هستند که غول‌های دیجیتال با استفاده از جلب رضایت مخاطب کسب درآمد دارند، حال آنکه تاثیر بالا و پایین کردن صفحات بی پایان شبکه های اجتماعی بر مغز کودکان مشابه تاثیری است که قمار بر روی ذهن و روان بر جای می گذارد.

کارشناسان در عین حال خاطرنشان می کنند که ولعی که در استفاده از این پلتفرم ها وجود دارد حتی در بزرگسالان هم به سختی قابل کنترل است. اما نگرانی اصلی که برای جوان‌ترها وجود دارد، آسیب هایی همچون اضطراب، افسردگی، نارضایتی از وضعیت ظاهری و ضعف در تمرکز است.

نظرسنجی‌های بخش سلامت روان در آمریکا حاکی از افزایش میزان نارضایتی در میان نوجوانان این کشور نسبت به ۱۵ سال گذشته است. براساس این نظرسنجی، افزایش تمایل به خودکشی، افسردگی و مشکلات خواب از جمله پیامدهایی است که استفاده از شبکه های اجتماعی بر ذهن کودکان و نوانان گذاشته که این امر به ویژه در میان دختران مشهودتر است.

معضل دیگر از نگاه این نشریه، پایین آمدن سن استفاده از شبکه های اجتماعی است، به گونه ای که افراد بیشتری در سنین پایین تر در حال استفاده از این شبکه ها هستند.

لوکا براگیری استادیار اقتصاد دانشگاه باکنی در ایتالیا گفت: وی در ابتدا فکر می کرده است که نگرانی در مورد استفاده بیش از حد از پلتفرم هایی همچون فیس بوک بیش از اندازه است. اما پس از شروع تحقیق در مورد این موضوع نظر خود را تغییر داد و از آن زمان حتی حساب فیسبوک خود را حذف کرد.

براگیری و همکارانش سلامت روان دانشجویان را در کالج های آمریکا از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ بررسی کردند، دوره‌ای که فیس‌بوک برای نخستین بار و پیش از آنکه در دسترس عموم قرار گیرد، در این کالج‌ها راه‌اندازی شد.

وی براساس نتایج بدست آمده دریافت در کالج‌هایی که فیس‌بوک در آن‌ها راه‌اندازی شده، سلامت روانی دانشجویان به نسبت دانشگاه‌هایی که هنوز در دسترس نیست، به طور چشمگیری کمتر است.

الیا ابی جائود روانپزشک و استاد دانشگاه تورنتو نیز در این خصوص گفت که از سال ۲۰۱۵ هنگام کار در یک واحد بستری روانپزشکی کودکان و نوجوانان، تاثیر استفاده از پلتفرم های اجتماعی را بر روی این گروه سنی از نزدیک مشاهده کرده است.

وی افزود: من در این واحد شاهد افزایش تقلای نوجوانان بودم و متوجه شدم همه انواع شکایات عاطفی، افسردگی، اضطراب و بحث خودکشی در میان آنها بسیار چشمگیر بود.

پولیتیکو در پایان آورده است که هنوز مشخص نیست کمیسیون اروپا قرار است چگونه شبکه های اجتماعی را مورد بررسی و یا تحت تعقیب قرار دهد. زیرا هرگونه اقدام در این خصوص می تواند با موانع بسیاری همراه باشد. ضمن آنکه به چالش کشیدن ادعاهای شرکت‌های فناوری در خصوص سالم بودن تولیداتشان نیازمند بررسی های گوناگون از زوایای مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha