چالش‌ها و چشم‌اندازهای پاراگوئه در دوره رئیس جمهوری جدید

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری جدید پاراگوئه، سکان هدایت این کشور آمریکای جنوبی را به دست گرفت و باید دید در پنج سال پیش‌رو، عملکرد دولت محافظه‌کار برای غلبه بر فقر و مبارزه با فساد، تنظیم روابط با تایوان و چین و همچنین تعامل منطقه‌ای چگونه خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپانیایی زبان شبکه فرانس۲۴، مراسم تحلیف سانتیاگو پینیا (Santiago Peña) رئیس‌جمهوری جدید پاراگوئه و پدرو آییانا (Pedro Alliana) نماینده پارلمان سابق به عنوان معاون ریاست جمهوری با حضور سران کشورهای آمریکای لاتین، پادشاه اسپانیا و معاون رئیس‌جمهوری تایوان برگزار شد.

سانتیاگو پِنیا اقتصاددان ۴۴ ساله، سابقه فعالیت در بانک مرکزی پاراگوئه و صندوق بین‌المللی پول را در کارنامه خود دارد. این وزیر دارایی سابق به نمایندگی از حزب کلرادو (Partido Colorado) ریاست جمهوری پنج سال آینده پاراگوئه را عهده‌دار می‌شود؛ حزبی که تقریبا بدون وقفه در هفت دهه گذشته، اداره این کشور را در اختیار داشته است.

فعال شدن مجدد اقتصاد، غلبه بر فقر و مبارزه با فساد تنها بخشی از وظایفی است که در انتظار رئیس‌جمهوری جدید است.

وی در سخنرانی مراسم تحلیف خود از اوراسیو کورتس (Horacio Cartes) رهبر حزب کلرادو که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ ریاست جمهوری پاراگوئه را بر عهده‌داشت و به اتهام فساد توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده تحریم شده است، تشکر و قدردانی کرد.

روابط با تایوان و تعامل منطقه‌ای

سانتیاگو پِنیا در طول مبارزات انتخاباتی اعلام کرده بود که دولت جدید، موضع به رسمیت شناختن تایوان که از سال ۱۹۵۷ به اجرا در آمده است را حفظ خواهد کرد.

لای چینگ- ته (Lai Ching-te) معاون رئیس‌جمهوری تایوان که به دلیل توقف در آمریکا در مسیر سفر به آمریکای لاتین با انتقاد پکن مواجه شد نیز در مراسم تحلیف حضور داشت. حضور این مقام تایوانی در پارگوئه به دنبال سفر پِنیا به تایپه در ماه ژوئیه گذشته (تیر- مرداد) انجام می‌شود و می‌تواند به این معنی باشد که تغییری در سیاست خارجی پاراگوئه در قبال چین و تایوان صورت نخواهد گرفت.

پنیا در مصاحبه اختصاصی با فرانس۲۴، پیش از انتخابات تاکید کرد: چین بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور است اما نزدیکی به تایپه نیز مهم است. وی طمینان داد: ما بدون به خطر انداختن حاکمیت خود به مذاکره با جهان ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهوری جدید پاراگوئه در سخنرانی خود به جنگ اوکراین نیز اشاره کرد و آن را با «جنگ بزرگ» (Guerra Grande) مقایسه کرد که این کشور آمریکای جنوبی بین سال‌های ۱۸۶۴- ۱۸۷۰ تجربه کرد؛ جنگی که در جریان آن، این کشور با ائتلاف متشکل از آرژانتین، برزیل و اروگوئه روبرو شد. پِنیا توقف فوری اقدامات نظامی برای جلوگیری از تلفات بیشتر را خواستار شد.

این سیاستمدار پاراگوئه‌ای در مورد روابط منطقه‌ای به مرکوسور (بازار مشترک آمریکای جنوبی متشکل از آرژانتین، برزیل، اروگوئه و پاراگوئه) اشاره و تاکید کرد: هدف ما کمک به بهبود عملکرد آن است. ما منطقه‌ای در جهان هستیم که بیشترین ظرفیت توسعه را داریم. تنها با همکاری مشترک می‌توان به آن دست یافت.

وی همچنین نسبت به حفظ روابط نزدیک‌تر با برزیل از طریق سیاست‌های «باز کردن بازار» ابراز تمایل کرد.

برخی تحلیلگران، پاراگوئه را شریکی «آزاردهنده» در بلوک منطقه‌ای مرکوسور می‌دانند؛ چرا که تمایلی به توافق با اتحادیه اروپا نداشته و با توجه به مواضع دیپلماتیک خود، علاقه‌ای به برقراری روابط مستقیم با پکن ندارد.

کارشناسان سیاسی، از دیگر موضوعات بحث‌برانگیز را بررسی مشترک توافق‌نامه‌های مربوط به ساخت سد ایتایپو (Itaipú) می‌دانند که باید با لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل مورد مذاکره قرار گیرد. این سد، بزرگ‌ترین سد قاره آمریکا و دومین سد بزرگ جهان است.

چالش‌های ملی: فقر و فساد

پاراگوئه، کشوری با دموکراسی جوان، با تجربه کمتر از چهار دهه‌ای تحت یک رژیم دموکراتیک پس از سرنگونی دیکتاتور آلفردو استروسنر (Alfredo Stroessner) با چالش‌های طولانی مدت در حوزه اجتماعی و اقتصادی مواجه است.

در زمینه اقتصادی، پنیا کشوری با ارقام اقتصاد کلان پایدار، با نرخ تورم کنترل شده و ارقام بیکاری مطلوب (دومین کشور برتر در منطقه) در مقایسه با سایر کشورهای همسایه مانند آرژانتین یا برزیل را تحویل می‌گیرد؛ با این حال، به گفته شخص رئیس‌جمهوری جدید، بزرگ‌ترین چالش او، غلبه بر فقر است.

کاتیا گروستیاگا (Katia Gorostiaga) استاد و پژوهشگر دموکراسی و نهادهای سیاسی به فرانس۲۴ گفت: تورم کنترل شده در پاراگوئه، لزوما به معنای افزایش قدرت خرید مردم نیست. اقتصاد در پاراگوئه یک ویژگی خاص دارد، ما از ثبات ضعیفی برخورداریم. ما هرگز مانند آرژانتین یا بولیوی از نرخ تورم فوق‌العاده رنج نبرده‌ایم، اما این بدان معنا نیست که فقر وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری جدید در سخنرانی خود تصریح کرد: موفقیت این است که همه پاراگوئه‌ای‌ها در وضعیت بهتری قرار گیرند و جهان شاهد ظهور دوباره یک غول باشد. من متعهد می‌شوم که رهبری قوی را اعمال کنم و تمام تلاش خود را برای ایجاد انگیزه در ملت برای آینده‌ای مرفه به کار خواهم گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ریشه‌کنی فقر تنها با سیاست‌های بازار آزاد امکان‌پذیر است.

تیزیانو بِرِدا (Tiziano Breda) محقق حوزه آمریکای لاتین از ایتالیا در مصاحبه با فرانس۲۴ خاطر نشان کرد: تمرکز قدرت در دستان یک حزب و نبود تغییر در قدرت از عوامل اصلی ایجاد فساد هستند.

در حوزه قانونگذاری، رئیس‌جمهوری جدید با کنگره‌ای مواجه است که اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارد؛ تعداد کرسی‌های حزب کلرادو که پنیا نیز به آن تعلق دارد، از ۱۷ به ۲۳ کرسی در مجلس علیا (سنا) افزایش یافته است.

علاوه بر این، ۴۸ کرسی از ۸۰ کرسی مجلس نمایندگان را نیز در اختیار دارد.

به این ترتیب، رئیس‌جمهوری جدید با شرایطی تقریبا مساعد، اداره کشور را عهده‌دار می‌شود و باید دید سانتیاگو پنیا با چالش‌های ملی و منطقه‌ای چگونه مقابله خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha