۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۲
کد خبر: 85200784
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گاردین: جنگ با اوکراین، راهبرد جاسوسی روسیه را تغییر داد

تهران- ایرنا- گاردین در مطلبی با اشاره به دستگیری برخی ماموران اطلاعاتی روسیه در اروپا نوشت: جنگ با اوکراین و اخراج گسترده دیپلمات‌های روس سبب شده تا مسکو به روش‌های متفاوت و خطرناک تری برای جاسوسی روی بیاورد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای این روزنامه انگلیسی، مسکو پس از اخراج جاسوسانی که در اروپا تحت پوشش دیپلمات قرار داده بود، به روش‌های خطرناک‌تری برای جاسوسی روی آورده است.

این روزنامه افزود: یک زوج آرژانتینی ساکن اسلوونی، یک عکاس مکزیکی-یونانی که مغازه نخ فروشی در آتن داشت و سه بلغاری دستگیر شده در بریتانیا از جمله کسانی هستند که در سال جاری به جرم جاسوسی برای روسیه دستگیر شده اند.

در طول سال گذشته نیز پلیس و سرویس‌های امنیتی سراسر جهان شمار زیادی را به عنوان عوامل اطلاعاتی روسیه دستگیر کرده اند.

در این میان برخی دیگر از ماموران روسیه از جمله یک نگهبان امنیتی سفارت بریتانیا در برلین که به ۱۳ سال زندان محکوم شده و بیش از ۱۲ نفر در لهستان که به اتهام انجام وظایف مختلف برای اطلاعات روسیه دستگیر شده اند.

در ادامه این گزارش آمده است: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین به روش های پرخطرتر و کمتر متعارف جاسوسی متوسل شده و دلیل این امر دستگیری جاسوسانی است که در اروپا تحت پوشش دیپلماتیک دستگیر شده اند.

براساس این گزارش، روسیه از دیرباز هر سه سرویس امنیتی اصلی خود شامل سرویس امنیتی فدرال روسیه (FSB)، سرویس اطلاعات خارجی (SVR)و اطلاعات نظامی (GRU) را در خارج از کشور تحت پوشش دیپلماتیک مستقر می کرد. آنها همچنین از عواملی به عنوان تاجر، گردشگر یا روزنامه نگار روسی استفاده می کردند.

اما جنگ همه اینها را بسیار سخت‌تر کرده است. براساس برآورد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی بیش از ۴۵۰ دیپلمات از سفارتخانه های روسیه در سه ماه اول جنگ اخراج شدند که بیشتر آنها در اروپا بودند.

یکی از مقام های اطلاعاتی اروپایی در این خصوص به گاردین گفت: با آغاز جنگ و اخراج گسترده دیپلمات های روس از اروپا، سرویس های اطلاعاتی روسیه در موقعیت سرنوشت سازی قرار گرفتند و سعی کردند مهره های مختلف را جایگزین کنند.

به گفته این منبع اطلاعاتی، در حال حاضر بسیاری از مسیرهایی که روسیه پیش تر برای عملیات جاسوسی تهاجمی خود استفاده می کرد بسته شده است.

علاوه بر این، از زمان جنگ، دریافت ویزا برای سفر به انگلیس و یا کشورهای عضو شنگن برای شهروندان روسیه بسیار دشوارتر شده و از همین رو حتی جاسوسان در کسوت افراد معمولی قادر به دریافت ویزا نیستند.

همه اینها سبب شده تا روسیه به استفاده از ماموران خفته (به جاسوس یا مامور مخفی گفته می‌شود که برای مدت کم و بیش طولانی در سازمان یا کشور هدف به صورت ناشناس حضور دارد، اما قصد انجام عملیات فوری را ندارد و تا رسیدن دستور در زمان مناسب منتظر می‌ماند.) روی آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha