۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبر: 85200807
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویای «یول» برای حمایت واشنگتن از سئول

۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبر: 85200807
رویای «یول» برای حمایت واشنگتن از سئول

تهران- ایرنا -یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی در آستانه نشست سه جانبه با سران آمریکا و ژاپن، در مصاحبه ای با یک رسانه آمریکایی، سخنانی را مطرح کرده که نشان می دهد وی بدون توجه به حضور مخرب و ویرانگر آمریکا در کشورهای مختلف جهان، رویای برخورداری از چتر حمایتی آمریکا را در برابر تهدیدهای احتمالی در منطقه در سر می پروراند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از یونهاپ، یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه با بلومبرگ خاطرنشان کرد این کشور برای برگزاری مشورت های سه جانبه با آمریکا و ژاپن در راستای گسترش چتر بازدارندگی آمریکا در آسیا آمادگی دارد.

گسترش بازدارندگی به تعهد آمریکا برای دفاع از متحدانش با استفاده از تمامی ظرفیت های نظامی از جمله سلاح های هسته ای اشاره دارد.

اظهارات یون سوک یول پیش از برگزاری نشست کمپ دیوید در اقامتگاه رئیس جمهوری آمریکا در مریلند با حضور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن منتشر شد.

وی افزود: « با توجه به گسترش بازدارندگی، ما نیز برای مشورت های جداگانه و دوجانبه میان آمریکا و کره جنوبی آمادگی داریم. »

کره جنوبی و آمریکا اخیرا گروه مشورتی هسته ای برای تقویت اعتباربخشی برای گسترش بازدارندگی را به عنوان بخشی از توافق بدست آمده توسط یون سوک یول و جو بایدن طی نشست ماه آوریل در واشنگتن راه اندازی کردند.

به نظر می رسد رئیس جمهوری کره جنوبی انتظار دارد نشست سه جانبه روز جمعه در کمپ دیوید منجر به توافقی برای تقویت ظرفیت های ۳ کشور برای مقابله با تهدیدهای هسته ای و موشکی کره شمالی شود.

پیش تر «کانگ سون نام» وزیر دفاع کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که استقرار تسلیحات آمریکایی مانند ناوهای هواپیمابر، بمب افکن یا زیردریایی‌های هسته‌ای در کره جنوبی می‌تواند شرایط استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی کره شمالی را فراهم کند.

باوجود این سئول با درنظر نگرفتن برخی نکات، رویایی برای خود ساخته که به نظر بعید می رسد محقق شود:

در این رویا سئول، چتر حمایتی واشنگتن را به شکلی گسترده و همه جانبه بر فراز خود می بیند و امیدوار است پشتیبانی آمریکا را چه به لحاظ فیزیکی یعنی همان توافق گسترش بازدارندگی و ایجاد گروه مشورتی در قالب ارسال تجهیزات نظامی و سرباز و چه به لحاظ لفظی و تبلیغاتی یعنی ایجاد پروپاگاندا داشته باشد. براین اساس کره جنوبی، مثال های مشابه در این رابطه را به فراموشی سپرده است. یکی از برجسته ترین موارد مداخله ۲۰ ساله آمریکا و ورود به خاک این کشور به بهانه حمایت و بهبود شرایط بود که ۲ سال پیش در چنین روزهایی با خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی از افغانستان، قدرت به دست طالبان افتاد و از آن زمان هیچ گونه پیشرفتی در بهبود اوضاع افغانستان حاصل نشده و حتی کشورهای جهان، هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است.

به گزارش ایرنا، کشورهایی مانند عراق و افغانستان در سالهای گذشته قربانی مداخلات آمریکایی ها به بهانه حمایت و بهبود شرایط شدند و به نظر می رسید کره جنوبی از این موارد درس عبرت نگرفته است.

از سوی دیگر، حضور آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه که کره جنوبی بیش از حد به آن امیدوار شده، نه تنها نمی تواند امنیت ساز باشد، بلکه خشم چین و روسیه را بدنبال خواهدداشت و موجب پیچیده شدن بوی باروت در منطقه شرق آسیا خواهد شد. حضور آمریکایی در شرق آسیا نه تنها به نفع کشورهای منطقه نیست بلکه منطقه هند-اقیانوسیه را به بشکه باروتی تبدیل می کند که هر لحظه امکان انفجار در آن وجود دارد و صلح و ثبات جهانی را به خطر خواهد انداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha