واشنگتن و سئول راهبرد بازدارندگی اتمی کره‌شمالی را تکمیل کردند

تهران- ایرنا- کره‌جنوبی و آمریکا کار بازنگری و بررسی سند دستورالعمل مشترک راه‌های مقابله به سناریو حمله اتمی کره‌شمالی را تکمیل کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، چو جانگ رائی (Cho Chang-rae) معاون سیاسی وزیر دفاع کره جنوبی و ویپین نارانگ (Vipin Narang) سرپرست معاونت سیاست فضایی وزارت دفاع آمریکا روز گذشته به وقت محلی در سومین نشست «گروه مشورت هسته‌ای» (NCG) در سئول، بررسی و بازنگری دستورالعمل اصول تحکیم سیاست بازدارندگی بحران اتمی در قبال کره شمالی را به پایان رساندند.

چو در کنفرانس خبری این نشست گفت: امروز «گروه مشورت هسته‌ای» بازنگری سند این دستور العمل را به پایان رساند و شاید این مهم ترین پیشرفت برای این گروه مشورتی در سال جاری به شمار می‌رود. به ویژه آنکه این دستورالعمل دربرگیرنده اصول و رویه های مشاوره در (زمان) بحران هسته‌ای با کره شمالی است.

به گفته وی، دو طرف به تفاهم مشترکی دست یافتند که بر اساس آن ادغام نیروهای متعارف پیشرفته کره جنوبی با عملیات هسته‌ای ایالات متحده، باعث می شود بازدارندگی و پاسخ چنین ائتلافی در برابر تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره شمال تقویت شود.

با این حال یک مقام رسمی وزارت دفاع کره جنوبی گفت که این سند پیش از نهایی شدن باید مراحل اداری بیشتری را طی کند و هنوز مشخص نیست امضاکنندگان نهایی این سند چه مقام و فردی خواهند بود.

بر اساس گزارش یونهاپ، گروه مشورتی هسته‌ای در ماه آوریل گذشته (فروردین و اردیبهشت) و در جریان دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و یون سوک یئول رئیس جمهوری کره جنوبی تحت اعلامیه واشنگتن به وجود آمد.

ایجاد این گروه بخشی از تلاش های دو طرف برای افزایش (قدرت) بازدارندگی گسترده در مقابل ادامه پیشبرد برنامه تسلیحاتی کره شمالی اعلام شده است.

دو نشست اولیه این گروه توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد کار خود را آغاز کرد و نشست بعدی این شورای مشورتی در واشنگتن و در پایان سال جاری میلادی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha