۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۰
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85201119
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، رویکرد کارسازی اعتبارات عمرانی در زنجان

زنجان - ایرنا - معاون هماهنگی برنامه‌ و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: در شرایط کنونی اصرار بر اجرای پروژه جدید، موجب طولانی شدن پروژه‌های نیمه کاره می‌شود و این موضوع هم به معنای خواب سرمایه و هم به معنای بهره مند نشدن جامعه از اجرای طرح‌هاست.

به گزارش ایرنا، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، تامین اعتبار و بودجه سالانه نقش مهمی در تکمیل طرح ها به ویژه طرح های نیمه تمام عمرانی در استان دارد که میزان بودجه و مهمتر از آن میزان تخصیص آن از متغیرهای اصلی در پیشبرد طرح های عمرانی و توسعه‌ای استان است.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت هزینه کرد بودجه و اعتبارات استان با خلیل قاسملو، معاون هماهنگی برنامه‌ و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت و گو کرده است.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، رویکرد کارسازی اعتبارات عمرانی در زنجان

ایرنا. چه تعداد پروژه نیمه تمام در استان شناسایی شده است؟

این استان ۱۶ پروژه نیمه تمام فعال و دارای اعتبار تخصیصی دارد که ۱۲ سال از عمر آنها گذشته است و ۱۲ مورد از آنها امسال به بهره برداری می‌رسد.

زنجان اولین استانی است که پروژه ۱۲ ساله به بالا داشت که با اقدامات انجام گرفته دوره ساخت آنها در استان کاهش یافت.

طی سال ۹۹، این استان بیش از ۶۰۰ پروژه نیمه تمام داشت و امسال ۳۸۲ پروژه در این قالب تعریف شده است که عمده این پروژه ها به تنش آبی اختصاص دارد.

امسال با تزریق اعتبارات لازم اغلب پروژه های آبرسانی استان به اتمام خواهد رسید.

ایرنا. رویکرد شما در پیشبرد طرح های عمرانی در استان چیست؟

سعی بر این است که زمان اجرایی پروژه های عمرانی را در استان به کمترین میزان ممکن برسانیم، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷۰ پروژه در استان تکمیل شد که متوسط زمان اجرای آنها، سه و نیم سال بود.

بیشترین زمان اجرای پروژه ها در استان مربوط به فصل امداد و نجات با ۱۱.۵ سال، فرهنگ و هنر با هشت سال و ورزش و تفریحات با هفت سال است.

ایرنا. بودجه استان در سال گذشته چه وضعیتی داشت؟

بودجه استان شامل دو بخش مختلف استانی و اعتبارات ملی است.

بخش اول که مشمول بودجه استانی است و در حوزه وظیفه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار دارد شامل منابع و مصارف است.

در سال ۱۴۰۱، منابعی که برای استان پیش بینی شد یعنی از آن طریق باید کسب درآمد می کردیم ۶ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان بود که از این مبلغ پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی است.

اگر عملکرد سال گذشته را بسنجیم، هفت هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان از این هدفگذاری کلی در استان محقق شد که استان در این زمینه ۱۱۴ درصد عملکرد داشت.

در دل این عملکرد، درآمد مالیاتی ۱۱۸ درصد محقق شد و در مجموع ۹۷ درصد درآمدهای استان از محل مالیات بود.

ایرنا. انتفاع استان از مازاد درآمدهای مالیاتی چقدر بود؟

از هزار و ۲۳۶ میلیارد تومان درآمد مازاد مالیاتی استان فقط حدود ۴۵ میلیارد تومان آن به استان برگشت خورد.

مدلی که در سال گذشته اجرا شد این بود که به محاسبه مازاد درآمد به صورت کشوری نگاه می شد ولی امسال طبق بخشنامه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، برگشت مازاد درآمد به استان ها نسبت به گذشته سهلتر خواهد شد.

البته سال گذشته یک مبلغ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هم از محل مالیات بر ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی به شهرداری ها و دهیاری های استان پرداخت شد.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، رویکرد کارسازی اعتبارات عمرانی در زنجان

ایرنا. مصارف استان سال گذشته چه وضعیتی داشت؟

مصارف بودجه شامل پروژه های عمرانی تملک دارایی های سرمایه ای و اعتبارات هزینه ای است، هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان اعتبارات مصوب ما در این بخش در سال ۱۴۰۱ بود که هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان تخصیص یافت به عبارتی ۸۹ درصد اعتبارت ابلاغ شده به استان محقق شد.

اگر اعتبارات تملک دارایی هایی سرمایه ای را مدنظر قرار دهیم، هزار و ۸۸ میلیارد تومان اعتبارات مشمول بودجه استانی در سال گذشته بود که ۸۲.۳ درصد از آن محقق شد.

علاوه بر اعتبارات عمرانی، اعتبارات هزینه ای، حقوق و دستمزد و پشتیبانی را برای ۲۴ دستگاه اجرایی مشمول بودجه استانی داشتیم که در این بخش از ۶۶۵ میلیارد تومان صد درصد آن تخصیص یافت.

علاوه بر این منابع یکسری منابع قابل شناسایی هم در استان داشتیم که مجموع آنها سه هزار و ۵۲۷ میلیادر تومان می شود و سفر رییس جمهور از جمله محل های تامین این منابع است.

این اعتبارات قرار است ظرف سه سال (۱۴۰۰- ۱۴۰۲) تخیصص پیدا کند که سهم سال گذشته استان هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد.

از محل اعتبارات محرومیت زدایی هم ۱۲۰ میلیارد تومان به استان اختصاص داده شده بود که ۸۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت و از محل طرح های ملی هم ۲۶۴ میلیارد تومان دریافت کردیم.

ایرنا. تراز عملیاتی اعتبارات استان در سال گذشته به چه صورت بود؟

اگر منابع و مصارف استان را کنار هم بگذاریم و تراز عملیاتی بگیریم، حدود پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تراز عملیاتی مثبت در سال گذشته در استان داشتیم.

اگر به صورت مازاد درآمد هم نگاه کنیم دقیقا هزار و ۲۳۶ میلیارد تومان می شود.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، رویکرد کارسازی اعتبارات عمرانی در زنجان

ایرنا. نحوه هزینه کرد اعتبارت عمرانی استان چگونه بود؟

اعتبارات عمرانی که سال گذشته برای طرح ها هزینه شده نزدیک ۸۹۵ میلیارد تومان بود، به ترتیب اولویت در فصل حمل و نقل ۱۵ درصد، آب و فاضلاب ۱۳.۳ درصد، آموزش و پرورش ۱۱.۵ درصد، امور عمومی شامل نگهداری ساختمان ها و تجهیزات دولتی ۱۰ درصد، کشاورزی و منابع طبیعی ۶.۴، ورزش و تفریحات ۶.۴ درصد، توسعه و خدمات شهری و روستایی ۵.۸ درصد، آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی ۵.۲ درصد و مابقی در بخش های دیگر مختلف هزینه شد.

ایرنا. اعتبارات امسال استان چقدر رشد داشته است؟

منابع مصوب سال گذشته استان ۶ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان بود که پیش بینی امسال با رشد حدود ۵۰ درصدی به ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که ۹ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی است.

اعتبارات عمرانی سال گذشته استان هزار و ۸۸ میلیارد تومان بود که امسال با رشد حدود ۳۵ درصدی به هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان رسیده است.

در اعتبارات هزینه ای هم بودجه استان از ۶۶۵ میلیارد تومان به ۸۰۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha