۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۷:۲۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84968586
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی ۶۵ پروژه نیمه تمام درمانی در استان زنجان

زنجان – ایرنا- ۶۵ پروژه نیمه تمام درمانی در استان زنجان شناسایی شده که از این تعداد هشت مورد در سال جاری به بهره برداری رسیده و تکمیل ۱۲ طرح دیگر در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، ارتقای شاخص های سلامت و بهداشت یکی از اولویت های کشور در مسیر رسیدن به توسعه پایدار به شمار می رود و در این راستا توجه به پروژه های نیمه تمام بهداشتی و درمانی و تکمیل و بهره برداری از آنها بسیار مهم و موثر خواهد بود.

به عبارت دیگر، هرچه بیشتر به پروژه‌های بهداشتی و حوزه بهداشت اهمیت داده شود، وضعیت سلامت مردم در میان‌ مدت و بلند مدت در شرایط بسیار بهتری قرار می‌گیرد و شاخص های بهداشتی و درمانی ارتقا می یابد و از شیوع و گسترش بسیاری از بیماری های واگیر و خطرناک جلوگیری به عمل می آید.

با توجه به اینکه امروزه اولویت وزارت بهداشت، تکمیل و تجهیز پروژه‌های نیمه تمام بهداشتی است، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز زنجان برای پیگیری آخرین وضعیت پروژه های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت و گویی را با حسن بختیاری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان انجام داده است.

دانشگاه علوم پزشکی استان با اجرای پروژه های مهم و در دست اقدام تلاش دارد تا خدمات مناسب و مورد نیاز را به جامعه هدف خود ارائه کند هر چند با مشکلاتی از قبیل تورم و کمبود منابع و اعتبارات دست و پنجه نرم می کند.

ایرنا. در زمان حاضر دانشگاه علوم پزشکی زنجان چه تعداد پروژه عمرانی نیمه تمام را شناسایی کرده است؟

بیش از ۶۵ پروژه نیمه تمام درمانی در آذر سال گذشته احصا شد که از جمله مشکلات تکمیل نشدن آنها می توان به تورم، افزایش قیمت ها و اختصاص نیافتن مبالغ اعتباری کلان اشاره کرد.

از طرفی وقتی مدت زمان اجرای پروژه‌ای طولانی می شود آن طرح از چرخه خدمت رسانی خارج می گردد و بعدها مشکلات دیگر از قبیل تغییر کاربری برای آن به وجود می آید.

بر این اساس در دانشگاه علوم پزشکی استان، کمیته پیگیری پروژه های عمرانی را تشکیل داده ایم که جلسات آن هر هفته برگزار می شود و تمامی کارشناسان دخیل در پروژه های عمرانی در این کمیته حضور دارند و به اظهار نظر می پردازند.

اهمیت این کمیته در آن است وقتی پروژه ای بررسی می شود در این کمیته، همه واحدهای دخیل موارد و مشکلات را بیان کرده و تصمیم گیری لازم نیز اتخاذ می شود، به عنوان مثال در ارتباط با تکمیل ساختمان جدید دانشکده پرستاری که در حد اسکلت بندی بود در این کمیته مطرح و موانع آن در مدت کوتاهی حل شد.

شناسایی ۶۵ پروژه نیمه تمام درمانی در استان زنجان

در انجام پروژه های عمرانی باید به فصل کاری با توجه به سردسیر بودن استان توجه داشت که از اهمیت زیادی در تکمیل به موقع طرح ها برخوردار است و در این میان راکد بودن پروژه ها و از طرفی افزایش هزینه ها مشکلاتی را در پیشبرد برنامه ها به وجود می آورد.

با توجه به این موضوع، وضعیت پروژه های عمرانی دقیقا بررسی می شود و علت تاخیر یا بروز مشکل مورد بررسی قرار می گیرد و سپس تصمیمات لازم اتخاذ می شود که خوشبختانه به رغم کمبود بودجه، تحریم ها و مشکلات اقتصادی و تورم دستاوردهای خوبی در این حوزه داشته ایم.

ایرنا. در خصوص دستاوردهای این کمیته و چگونگی روند پروژه ها توضیح دهید؟

این کمیته با توجه به کمبود اعتبارات، پیگیری های لازم را برای جذب بودجه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام داد و کمک های خوبی برای پیشبرد پروژه ها انجام گرفت.

اهم دستاوردهای جلسات، پیگیری پروژه های عمرانی و افتتاح و بهره برداری از هشت پروژه عمرانی به مساحت هشت هزار و ۲۹۴ متر مربع با اعتبار ۴۱۰ میلیارد ریال بوده است که از این تعداد ۶ مورد آن به دهه فجر سال گذشته و ۲ مورد آن به هفته سلامت امسال اختصاص دارد.

مرکز خدمات جامع سلامت شهری ماهنشان، مرکز آموزش بهورزی فجر ماهنشان، مرکز آموزش بهورزی ابهر، مرکز خدمات جامع سلامت روستایی قلعه جوق، مرکز خدمات روستایی پری، مسکن متخصصین خدابنده، کلینیک ویژه قیدار، توسعه اورژانس و مرکز تشخیصی و غربالگری بیمارستان امدادی ابهر پروژه های ذکر شده هستند.

شناسایی ۶۵ پروژه نیمه تمام درمانی در استان زنجان

همچنین در حال حاضر این کمیته، ۱۲ پروژه عمرانی را در دست اجرا دارد که از شاخص ترین آن می توان به مرکز تشخیصی و درمانی رجبعلی مقدم شهر زنجان اشاره کرد که قدمتی ۳۷ ساله از زمان اجرا دارد و به عناوین مختلف تغییر کاربری پیدا کرده است.

این پروژه چهار قرارداد داشته که در نهایت به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و تلاش می شود تا پایان سال با زیر بنای ۶ هزار و ۴۴۵ متر مربع به افتتاح برسد که در واقع به عنوان مجهزترین بیمارستان روانپزشکی کشور خواهد بود.

ساختار این پروژه بر مبنای بیمارستان روانپزشکی تعبیه شده به طوری که از هزینه های احتمالی دوباره پیشگیری کرده ایم و برای ساختمان و تجهیز آن ۶۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده است.

ایرنا. یکی از مشکلات کنونی در جامعه ارائه خدمات روانشناسی و روانپزشکی به گروه های هدف است، علوم پزشکی زنجان در این خصوص چه اقداماتی را برنامه ریزی کرده است؟

در جنب پروژه یاد شده ۲ طبقه ساختمان بلاتکلیف وجود داشت که با رایزنی های صورت گرفته این بخش به مرکز ارائه خدمات روانشناسی تبدیل شد و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موافقت برای راه اندازی رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکترا از هیات بورد تخصصی در بازدید قبلی آنها از این طرح به صورت شفاهی اخذ شد.

در واقع، علوم پزشکی زنجان دومین دانشگاه در کشور است که چنین رشته‌ای را ایجاد می کند.

از طرفی یکی از معضلات مغفول مانده جامعه، مشکلات روانشناسی است و این مهم می تواند نتایج مفیدی را به دنبال داشته باشد.

همچنین در پروژه رجبعلی مقدم طبقه همکف آن به کلینک ویژه برای ارائه خدمات مورد اشاره و رشته های دیگر در حد استانداردها تبدیل و زیر زمین آن نیز به صورت آزمایشگاه مرجع ایجاد شده است.

شناسایی ۶۵ پروژه نیمه تمام درمانی در استان زنجان

در این ارتباط نیز اعضای هیات علمی توانمند زیادی داریم و با ایجاد چنین آزمایشگاهی فعالیت های این قشر، توسعه بیشتری یافته و خدمات بهینه تری ارائه خواهد شد، امیدواریم با خریداری تجهیزات لازم این مهم به زودی محقق شود.

ایرنا. بخش آنکولوژی بیمارستان ولی عصر زنجان در چه وضعیتی قرار دارد و چه زمانی خدمات خود را ارائه خواهد کرد؟

از دیگر پروژه های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، پروژه آنکلوژی بیمارستان ولی عصر(عج) شهر زنجان با زیر بنای ۶ هزار و ۴۰۸ مترمربع است که هم اکنون در حال اتمام است.

تجهیزات مورد نیاز آن خریداری شده که امیدواریم دیماه یا بهمن امسال افتتاح شود.

با افتتاح این بخش ۱۴۴ تخت به ظرفیت کنونی انکولوژی استان افزوده می شود که یکی از بخش های پیشرفته در کشور خواهد بود به طوری که در بازدید معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مهم به خوبی مورد تایید قرار گرفت و از طرفی تلاش داریم در کنار این بخش امکانات جانبی نیز ایجاد کنیم که اطلاع رسانی لازم آن نیز انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha