۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85201967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم/ شعری که به "سر" رسید

سنندج- ایرنا- روضه مجسمی از شعر و مرثیه و اشک در زیر خیمه‌ای شکل گرفت که خانواده‌ای به بزرگی همه دوستداران اهل بیت تحت عنوان کنگره سراسری شعر عاشورایی گرد هم آمده بودند.

به گزارش ایرنا، از اولین دوره این کنگره با شاعرانی همراه بودم که شعرشان در اختتامیه به «سر» می‌رسید تا تمرکز بر سری باشد که بر نیزه‌ها افراشته شد و پس از قرن‌ها هنوز حرف از آزادگی دارد.

شعر آیینی و دینی، شعری حاوی مفاهیم دینی و مکتبی به صورت چشمگیر دیده می‌شود و موضوع اصلی آن کرامت انسانی، حیات، عشق معنوی و عرفانی و تمام جنبه‌های روحانی انسان است.

در این میان، شعر عاشورایی آن شعری است که انگشت اشاره‌اش فقط به حوادث عاشورا نشانه رفته و وقایع عاشورا بنیان اصلی آن را ساخته است؛ هرچند عاشورا را نمی‌توان در یک جنبه خلاصه کرد، همانگونه که در ظرف زمان و مکان جای نگرفته است.

شاعری با داغ پسر در دل

خدابخش صفادل حدود ۶ دوره در کنگره سراسری شعر عاشورایی حضور داشته است و در کنگره شانزدهمین دوره نیز شعری از حضرت علی اصغر خواند.

او اول آبان ۱۳۳۲ در نیشابور چشم به جهان گشود و دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی است و تا قبل از بازنشستگی به تدریس ادبیات اشتغال داشت.

در بیش از ۱۰۰ کنگره ملی برگزیده شده و سراینده سرود بومی نیشابور است، «آبی‌های لال»، «باران را از سر سطر بنویس» و «شاعر نبودم چشم‌هایت شاعرم کرد» سه مجموعه شعر او است.

می‌گوید داغ پسر آتش نشانش را بر دل دارد و درد پدر داغ دیده را خوب می شناسد و شاید برای همین شعرش مزین به سرباز ۶ ماهه کربلا بود.

از اینکه شعر حسینی او را ۶ دوره مهمان این کنگره کرده است گفت و اینکه شعرهایش دیگر برای داوران شناخته شده است.

در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم/ شعری که به "سر" رسید

استفاده از زبان هنر برای انتقال فرهنگ عاشورایی

نماینده ولی فقیه در کردستان که از شعر این شاعر نیشابوری متاثر است، صحبتهایش شبیه روضه می‌شود و از حضرت علی اصغر (ع) می‌گوید که سند اثبات مظلومیت امام حسین (ع) است.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی اظهار کرد: کربلا صحنه‌های شورانگیزی دارد که هر انسان آزاده‌ای با شنیدن وقایع آن متحول می‌شود.

وی ادامه داد: اهمیت و ارزش شعر عاشورایی در این است که شاعران توانمند با زبان زیبای شعر، مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را فریاد بزنند.

نماینده ولی فقیه در کردستان با تاکید براینکه زبان هنر بهترین و تاثیرگذارترین زبان برای انتقال فرهنگ عاشورایی است، افزود: شعر عاشورایی به همت شاعران می‌بالد و شاعران اسلامی اشعار زیادی در مورد امام حسین(ع) سروده‌اند که بسیار زیبا و دلنشین است.

به نام نامی سر باسمه تعالی سر

بعد از ۱۴ سال دوباره به این کنگره آمده است، شاعر شعر سر " به نام نامی سر، باسمه تعالی سر".

حمیدرضا برقعی شاعر متولد شهر قم که بیشتر به‌ لطف سروده‌های آیینی‌اش شناخته می‌شود.

امروز هم با چند قطعه شعر عاشورایی به کنگره شعر شانزدهم آمده بود و قطعه "سر" را سرود.

تلاش برای تدوین مجموعه شعرهای عاشورایی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در آیین اختتامیه شانزدهمین کنگره شعر عاشورایی قروه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال ۳۳۲ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد بیشتر است و نشان از استقبال بسیار خوب شعرا از این کنگره دارد.

علی اصغر دریایی با بیان اینکه آثار ارسالی توسط داوران شاخص کشوری و استانی داوری شد، افزود: برپایی نمایشگاه عکس عاشورایی در کنار اختتامیه، حضور شاعر نامی کشور"حمیدرضا برقعی" و حضور خودجوش مردمی و برپایی ایستگاه صلواتی، از مزیت های اختتامیه امسال نسبت به دوره های گذشته است.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم اشعار عاشورایی دوره های برگزار شده را در یک مجموعه جمع آوری کرده و در قالب یک کتاب به چاپ برسانیم.

کیفیت بالای کنگره

"سمیرا یکه تاز" از ساوه که با اثر "کودکان شهید" رتبه دوم بخش ایثار و شهادت را کسب کرده بود، به خبرنگار ایرنا گفت اولین دوره است که در این کنگره شرکت می کند.

وی کنگره را دارای کیفیت بسیار بالا و اشعار قرائت شده را بسیار فخیم توصیف کرد.

قروه در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha