ظرفیت ویژه جهاد دانشگاهی در ارائه آموزش همراه با پژوهش

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ارائه آموزش همراه با پژوهش به‌عنوان ظرفیت ویژه جهاد دانشگاهی نام برد و گفت: باید نخبگان را به سمت جهاددانشگاهی هدایت کنیم، زیرا این نهاد در کنار آموزش، ظرفیت‌های پژوهشی دارد که سایر دانشگاه‌ها از آن برخوردار نیستند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی با حضور قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی، محمد محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی؛ سیدرضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیرت منابع و همچنین پیشکسوتان، روسا و اعضای هیات امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد، پنجشنبه ۲۶ مردادماه به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

لزوم فعال کردن ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای جذب دانشجویان بین‌المللی

رئیس جهاد دانشگاهی در این نشست درباره وضعیت کلی آموزش عالی کشور اظهار داشت: هم‌اکنون دانشگاه‌های بزرگ هم در جذب دانشجو مشکل‌ دارند و به دنبال تدوین راهکارهایی برای حل این مشکل هستند.

وی از جذب دانشجویان خارجی به‌عنوان یکی از ظرفیت‌ها نام برد که در دانشگاه‌های بزرگ نیز دنبال می‌شود .

مسلمی نائینی بابیان اینکه جهاد دانشگاهی نیز اکنون مزیت‌هایی در این زمینه دارد، عنوان کرد: به‌طور مثال رشته‌های زیست‌فناوری که با همکاری پژوهشگاه رویان در این نهاد آموزش داده می‌شود، در کشورهای همسایه همچون پاکستان و هندوستان طرفداران بسیاری دارد که می‌توان سازوکاری برای جذب این دانشجویان بین‌المللی پیش‌بینی کرد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در این حوزه برای ادامه دار بودن آموزش‌ها در جهاد دانشگاهی، افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت ساماندهی آموزش عالی و دانشگاه‌ها حرکت کرده است و جهاد دانشگاهی نیز در این زمینه باید مراکز آموزش عالی خود را برای فعالیت در آینده ساماندهی کند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: باید از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی در سطح کشور به‌درستی استفاده کنیم و هرچه زودتر آمایش، ساماندهی و بازآفرینی آموزش عالی را در این نهاد به سرانجام برسانیم.

نخبگان را به سمت جهاد دانشگاهی هدایت کنیم

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به‌عنوان مهمان این نشست هم‌اندیشی درباره همکاری با این نهاد در دوران دفاع مقدس گفت: جهاد دانشگاهی تشکیل شد تا خلأ تولید علم و فناوری در کشور را پر کند، همان‌گونه که در زمان جنگ تحمیلی نیز خدمات ارزنده‌ای انجام داد.

وی با تاکید بر اهمیت آمایش آموزش عالی در کشور و بیان اینکه مقام معظم رهبری ۱۰ سال پیش این مهم را متذکر شدند و در دیدار ماه مبارک رمضان با دانشگاهیان به اجرای آن تأکید فرمودند، بیان کرد: سه بند اول آمایش آموزش عالی ساماندهی است و این ساماندهی باید در رشته‌ها، اشتغال فارغ‌التحصیلان و مدیریت انجام شود.

عمو عابدینی بابیان اینکه دانشگاه‌های ما باید دانشگاه تمدن ساز باشند با ارائه توضیحاتی در مورد ساماندهی آموزش عالی کشور، گفت: ارائه آموزش در کنار پژوهشکده‌ها، مدلی موفق در جهان است که جهاد دانشگاهی این ظرفیت را دارد تا این مدل را در کشورمان پیاده‌سازی کند.

وی بابیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند مدیریت توسعه فناوری در کشور را عهده‌دار شود و این به یکی از مأموریت‌های نهاد تبدیل‌شده است، گفت: باید نخبگان را به سمت جهاد دانشگاهی هدایت کنیم، زیرا این نهاد ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دارد که سایر دانشگاه‌ها از آن برخوردار نیستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پیش بینی دو مأموریت برای فعالیت دانشگاه‌ها در آینده خبر داد و گفت: یک مأموریت در علوم و فناوری‌های راهبردی برای آینده است و دیگری دانشگاه‌های نیازمحور که جهاددانشگاهی در هر مأموریتی می‌تواند ورود کند.

وی بابیان اینکه رتبه‌های برتر، نخبگان استعدادهای تحصیلی در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی پذیرش می‌شوند، ادامه داد:در دانشکده‌های نیاز محور نیز رشته‌ها با توجه به نیاز صنعت و جامعه و شغل محور هستند.

عمو عابدینی در ادامه با بررسی وضعیت آموزش عالی در جهاد دانشگاهی پیشنهاد کرد این نهاد از ظرفیت اعضای هیات علمی خود به‌صورت یکپارچه برای انجام آموزش‌ها در حوزه‌های اشاره‌شده استفاده کند.

تحصیل بالغ‌بر ۲۲ هزار دانشجو در جهاد دانشگاهی

در بخش دیگری از این نشست هم‌اندیشی، غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی بابیان اینکه مراجع سیاست‌گذار حوزه آموزش عالی کشور به سمتی در حرکت‌اند که به تجمیع مراکز آموزش عالی منجر می‌شود، افزود: از اواخر سال گذشته این موضوع با شدت بیشتری دنبال می‌شود و این نشست هم‌اندیشی نیز برای بررسی وضعیت آموزش عالی جهاد دانشگاهی تشکیل‌ شده است.

وی با تشریح وضعیت جاری آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی در این نهاد گفت: هم‌اکنون در دو دانشگاه و ۶ موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در ۳۳۶ کد رشته محل بالغ‌بر ۲۲ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند و تاکنون ۸۰ هزار دانشجو نیز از این مراکز آموزشی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

غفوریان در ادامه به ارائه آماری از تعداد اعضای هیئت‌علمی، کارکنان، رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پرداخت و گفت: تجمیع فعالیت‌های آموزش عالی در جهاد دانشگاهی یک سری فرصت‌ها و تهدیدها دارد که باید جوانب آن بررسی شود.

هم‌راستایی باسیاست‌های وزارت علوم و اخذ حمایت‌های متناسب؛ هم‌افزایی در استفاده از امکانات هیئت‌علمی فضا و تجهیزات جهاددانشگاهی؛ برقراری مدیریت یکپارچه در سیاست‌گذاری و مقررات گسترش و توسعه کمی فعالیت‌های آموزش عالی این نهاد در استان‌ها؛ ارتقاء به دانشگاه جامع؛ جذب دانشجوی خارجی ازجمله فرصت‌های مورد تأکید معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برای تجمیع دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد بود.

وی همچنین به برخی تهدیدها اشاره کرد و از منفی شدن ترازهای مالی، کند شدن فرایندها، تفاوت در وضعیت نیروی انسانی، از بین رفتن اعتبار ناشی از سه دهه فعالیت مستقل ، افت کیفی و وجود مراکز ناهمسان به‌عنوان برخی از این تهدیدها نام برد.

غفوریان با اشاره به اینکه این فرایند برخی چالش‌ها و ملاحظات دارد که باید قبل از هرگونه اقدامی مورد توجه قرار گیرد، افزود: چگونگی ساختار اداری و مدیریتی دانشگاه، نحوه ارتباط شعب با دانشگاه، واحدها و ستاد معاونت آموزشی، قوانین و مقررات حاکم بر آن‌ها امور اداری، استخدامی، مالی و وضعیت نیروی انسانی، رشته‌های جاری، صدور گواهینامه‌، ترکیب هیئت‌امنا و... ازجمله این چالش‌ها است گفت: همچنین باید مشخص شود که این فرایند تدریجی دفعی بوده و آیا همه مؤسسات وارد فرایند تجمیع خواهند شد یا تصمیم دیگری گرفته می‌شود.

لزوم تدوین کلان‌راهبرد آموزش در جهاد دانشگاهی

سید رضی آقا سعیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی نیز در این نشست بابیان اینکه باید کلان‌راهبرد آموزش در جهاد دانشگاهی تدوین و تعریف شود، تأکید کرد: می‌توانیم مدلی منحصربه‌فرد را در حوزه آموزش عالی در این نهاد طراحی و تدوین کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بازار آموزش عالی در سال‌های آینده گفت: هم‌اکنون برخی از شرکت‌های بزرگ خصوصی دیگر مدرک برایشان مهم نیست و به سمت مهارت محوری رفته‌اند.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با طرح این سؤال که باید مشخص شود که جهاد دانشگاهی از آموزش عالی به دنبال چه است و آینده آنچه می‌شود؟ گفت: همان‌گونه که در این نشست تأکید شد نباید کار کهنه انجام دهیم و باید به سمت نو شدن در آموزش عالی حرکت کنیم.

آماده‌سازی مدل جهاد دانشگاهی برای ادامه فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این نهاد

در این نشست هم‌اندیشی شرکت‌کنندگان به‌صورت حضوری و مجازی مواردی را پیرامون آشفتگی در تصمیم‌گیری‌های آموزش عالی کشور، توجه به اهمیت اقتصاد آموزش عالی، هماهنگی آموزش عالی و پژوهش در جهاددانشگاهی، توجه به مزیت‌های جهاد دانشگاهی در توسعه و ساماندهی آموزش عالی این نهاد، لزوم نوآوری در آموزش عالی این نهاد، طراحی و تدوین مدل آموزش عالی جهاددانشگاهی، توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های استانی، تربیت نیروهای در تراز انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی، تدوین نقشه راه آموزش عالی جهاد دانشگاهی لزوم آسیب‌شناسی فرایند فعلی مورد بحث و بررسی قرار دادند.

همچنین بر اساس اعلام معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی مقرر شد با تشکیل یک کارگروه تخصصی و بررسی ابعاد مختلف و ظرفیت‌های داخلی جهاد دانشگاهی، مدلی برای ادامه فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این نهاد حداکثر ظرف مدت ۶ ماه برای ارائه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آماده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha