ضعف لوایح وکلا و آراء قضات نشانه نبود مطالعه عمیق در حوزه کاری است

اردبیل - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضائیه و دادیار دادسرای انتظامی قضات، ضعف برخی لوایح وکلا و آراء قضات را حاکی از نبود مطالعه عمیق در این حوزه کاری و تخصصی دانست و جامعه هدف را به تدبر و تفحص درباره مسائل فقهی و قضایی توصیه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجت‌الاسلام نورالله سلطانی روز شنبه در همایش وکلای دادگستری اردبیل در سالن ولایت اردبیل اظهار کرد: جایگاه وکلا و قضات، حائز اهمیت است و رسالت آنها ایجاب می‌کند که فعالان این عرصه ، دانشمند و عالم باشند و یک وکیل باید همه وجود خود را وقف وکالت کند و در حوزه خود اهل تتبع و تحقیق باشد.

وی ادامه داد: قانون مجازات اسلامی و بخش حدود، قصاص و دیات آن برگرفته از آراء فقهای امامیه است و قانون مدنی ما نیز به جز چند ماده از فقه نشات گرفته است، بنابراین اگر وکیلی به مبانی فقهی اشراف نداشته باشد، در تجزیه و تحلیل مواد دچار ضعف خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسین کثیرلو ، رئیس کل دادگستری اردبیل هم در این همایش، رتبه اول این استان در کشور طی ۲ سال گذشته از نظر کاهش جمعیت کیفری با ارزیابی ۱۹ شاخص را از افتخارات این اداره کل و همکارانش دانست.

وی با اشاره به کاهش سطح علمی وکلا و قضات به دلیل شیوع کرونا یا عوامل دیگر افزود: این نقیصه باید با آموزش‌های ضمن خدمت و بهره‌مندی از استادان مجرب جبران شود و به روز بودن وکلا اهمیت دارد و هچنین لازم است برای تحقق کامل سند تحول قضایی همکاری مجدانه داشته باشیم.

قاسم امیدی ، رئیس مرکز وکلای دادگستری استان اردبیل هم در این همایش از عضویت ۷۵۰ وکیل پایه یک و کارآموزان وکالت در این کانون خبر داد و نبود پوشش بیمه و امنیت جانی و برخی تهدیدات از جانب بعضی محکومان نسبت به وکلا را از مشکلات و چالش‌های این صنف برشمرد.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده و شعبات دستگاه قضایی در همه شهرستان‌های این استان فعال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha