۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85203483
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مریوان گذرگاه غربی ایران به کربلا / از قدمگاه شهدا تا زیارت سیدالشهدا

سنندج- ایرنا- ۱۰۹ کیلومتر از سنندج مرکز کردستان تا مریوان، مرزی‌ترین شهر این استان فاصله است؛ فاصله‌ای که این روزها اربعینی‌ها به عشق کربلا با پای جان، طی می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در طول جاده جدید سنندج-مریوان، تا چشم کار می کند جنگل و کوه و رودهای جاری است، هوای خنکی که از میان بلوطها عبور می کند، روح و جسم آدمی را طراوت می‌دهد.

گرمای کلافه کننده تابستان امسال کم کم دارد جای خودش را به خنکای پاییزی می دهد که یک ماه دیگر از راه می‌رسد و این هوای خوب، باعث شده تا امسال، زائران بیشتری راه مریوان را برای رسیدن به کربلا طی کنند.

سال گذشته اولین بار بود که این مرز تجاری، پذیرای زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌شد و در حالی که انتظار می رفت حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر از آن تردد کنند، این آمار در پایان اربعین به بیش از ۷۰ هزار نفر رسید.

یکی از این زائران خود من بودم که با دلهره جا ماندن از کاروان اربعینی‌ها همراه با خانواده خود را به این مرز رساندیم، شایعه زیاد بود اینکه مرز بسته شده، اتوبوسی آن طرف نیست که زائران را جابجا کند و اگر هم باشد، هزینه آنقدر بالاست که نمی ارزد؛ با همه اینها دل به دریا زدیم و راهی شدیم و بر خلاف آنچه که شنیده بودیم، چشمها چیز دیگری دید.

عبور از مرز و پا گذاشتن به خاک کربلا زیر ۱۰ دقیقه طول کشید، در طول مسیر عبور از مرز هم موکب‌ها سنگ تمام گذاشتند، ناهار در مرز بودیم و چند موکب با غذای گرم و آب سرد و شربت و میوه پذیرای زوار بودند.

مریوان گذرگاه غربی ایران به کربلا / از قدمگاه شهدا تا زیارت سیدالشهدا

اهالی مریوان حال و هوای دیگری داشتند، آنها اربعین را برکت خانه‌هایشان می دانند، جوانی می گفت: نیت کرده‌ام( نذر دارم) و برای همین اینجا بساط چای برپا کرده‌ام و از این دست افراد کم نبودند و امسال مسوولان و موکب ها زودتر از سال گذشته دست به کار شدند تا زیرساختهای اربعین را آنطور که شایسته زائران کربلاست، فراهم کنند.

آنها، زائران اربعین را سفیرانی می دانند که اگر برخورد خوب و منصفانه کسبه و مردم مریوان را ببینند، حتما این بار به عنوان گردشگر به شهر آنان خواهند آمد و برای همین عقیده دارند که اگرچه اهل سنت اربعین ندارد ولی ارادتشان به ساحت اهل بیت پیامبر(ص) اگر از شیعیان بیشتر نباشد، کمتر نیست.

مریوان گذرگاه غربی ایران به کربلا / از قدمگاه شهدا تا زیارت سیدالشهدا

مرز مریوان تبلور شور و شعور حسینی

مریوان قدمگاه شهدای هشت سال دفاع مقدس است، آنهایی که اگرچه حسرت زیارت کربلا به دلشان ماند ولی راهی را در تاریخ گشودند که همه کربلایی ها در آن قدم بر می‌دارند و به نیابت از شهدا، سیدالشهدا(ع) را زیارت می کنند و مریوان هم یکی از این قدمگاههاست که هنوز گنجینه هایی به نام شهدای گمنام را دل خود و در کنار دریاچه زریبار جای داده است.

استاندار کردستان اربعین حسینی را یک جریان مردمی و تابلوی وحدت اسلامی می داند و می گوید: مرز باشماق به عنوان مسیر تردد زوار اربعین، فرصتی است که می تواند نمایش شور و شعور حسینی باشد.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: مریوان به عنوان دارالشهدا و دارالعرفای کردستان، امسال هم برای دومین سال متوالی، عنوان باب الحسین را دارد و همه مسوولان افتخار خادمی زائران را دارند.

وی گفت: ظرفیت مرز باشماق از حیث آب و هوای مطبوع نسبت به مرزهای جنوبی گزینه مناسب‌تری برای تردد زائران اربعین است.

مریوان گذرگاه غربی ایران به کربلا / از قدمگاه شهدا تا زیارت سیدالشهدا

به گفته استاندار کردستان، اربعین پارسال ۵۵ هزار زائر از این مرز تردد داشتند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این میزان به ۳۰۰ هزار نفر برسد ضمن اینکه ظرفیت‌های بیشتر از این وجود دارد.

فاصله مرز باشماق تا بغداد ۳۵۰ کیلومتر است و بر اساس آنچه که زارعی کوشا اعلام کرد، برای تردد آسان زائران با شرکت‌های حمل و نقل در اقلیم کردستان عراق قراردادهایی منعقد شده که به ۲ صورت انتقال زوار صورت گیرد.

وی ادامه داد: انتقال زوار به صورت مستقیم از مرز باشماق به بغداد و کاظمین صورت می‌گیرد، همچنین موکبی در سلیمانیه با همکاری اهل سنت فعال است که در صورت نیاز به اتراق و استراحت شبانگاهی بپردازند.

مریوان گذرگاه غربی ایران به کربلا / از قدمگاه شهدا تا زیارت سیدالشهدا

در مرز باشماق از اذان صبح تا ساعت ۱۹ آمادگی اعزام زائران وجود دارد و کاروان‌هایی که در ساعات پایانی شب اعزام می‌شوند می‌توانند شب را استراحت کرده و صبح روز بعد حرکت کنند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه حدود چهار هزار توقفگاه در تیرپارک مرز باشماق فراهم شده است، ادامه داد: حدود ۱۲ هزار توقفگاه هم در مریوان وجود دارد. زارعی‌کوشا اضافه کرد: افرادی که در مرز باشماق ماشین‌های خود را پارک کنند، توسط ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به مرز باشماق منتقل خواهند شد.

برکتی به نام اربعین

مریوان اگرچه گردشگرپذیرین شهر کردستان است، ولی سال گذشته آمار مسافران در این شهرستان رکورد زد، عددی که به گفته فرماندار مریوان هفت برابر سالهای قبل شد.

اسماعیل احمدی با بیان اینکه سال گذشته بنا بر آمارهای موجود بیش از ۵۰ هزار نفر از مرز باشماق به کربلای معلی مشرف شدند، افزود: این تعداد در اربعین امسال رشد چند برابری خواهد داشت.

وی به آثار و برکات اقتصادی اربعین به دلیل انتخاب مرز باشماق به عنوان محل تردد زوار اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۵۰ هزار گردشگر به شهرستان مریوان آمده بودند که پارسال و بعد از اربعین این تعداد گردشگر به بالای یک میلیون نفر رسید که حدود هفت برابر رشد داشت.

فرماندار مریوان ادامه داد: هم اکنون تمام زیرساخت های لازم برای استقبال از زوار اربعین در شهرستان مریوان و مرز باشماق فراهم است.

۱۲ خروجی در داخل سالن مرز باشماق و ۱۲ خروجی سیار هم در خارج از سالن آماده است تا زائران، کمترین معطلی را در مرز داشته باشند چون راهی طولانی را در پیاده روی اربعین خواهند داشت.

امسال استانهای همدان و گیلان، به عنوان استانهای معین، پشتیبان کردستان در این حرکت معنوی خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha