همکاری‌های منطقه‌ای تهران-پکن-اسلام‌آباد موجب تضمین منافع مشترک است

اسلام‌آباد - ایرنا - سفیر ایران در پاکستان با اشاره به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با چین و ظرفیت‌های همسایگی با پاکستان برای گسترش همکاری‌های دو و سه جانبه، گفت: مشارکت سه کشور در منطقه موجب تضمین منافع مشترک و ایجاد فرصت‌های جدید همکاری‌ خواهد بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رضا امیری مقدم طی مصاحبه با شبکه‌ خبری "سونو تی وی" پاکستان در اسلام‌آباد آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه ایران و پاکستان، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، مرزی و اقتصادی، مسائل جهان اسلام، برجام، روابط با غرب، مساله فلسطین و مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

وی با اشاره به سفر اخیر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به پاکستان و توافقات جدید دو کشور همسایه برای ارتقای همکاری‌های مشترک از جمله ارتقای حجم‌ تجارت دوکشور به ۵ میلیارد دلار، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده هرگونه ارتباط و همکاری با دوستان پاکستانی است.

سفیر ایران به دیدار سران دو کشور در نقطه مشترک مرزی پیشین-مند و آغاز مرحله جدید همکاری‌های مرزی و انرژی اشاره کرد و افزود: نگاه دولت سیزدهم هم افزایی با همسایگان است و پاکستان از جایگاه ویژه‌ای برای همکاری و تامین منافع متقابل برخوردار می‌باشد.

وی درباره سرنوشت طرح خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان گفت که ما انتظار داریم دوستان پاکستانی این طرح را دنبال کنند و در مقابل تهران آماده دریافت هرگونه پیشنهاد و ابتکار از طرف پاکستانی در راستای تحقق این پروژه عظیم است که در حقیقت راهکار اصلی برای کمک به غلبه بر بحران انرژی در همسایه شرقی تعبیر می‌شود.

امیری مقدم افزود که ایران هزینه بالایی را صرف پروژه گاز آی. پی‌ انجام داده و خط لوله را تقریبا به مرز پاکستان رسانده است لذا این پروژه باید به فرجام برسد تا دو کشور همسایه به ویژه مردم پاکستان از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

همکاری‌های منطقه‌ای تهران-پکن-اسلام‌آباد موجب تضمین منافع مشترک است

وی درباره همکاری‌های ۳ جانبه ایران، چین و پاکستان در منطقه زیر چتر طرح‌های عمرانی و ارتباطاتی گفت: ایران طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین(CPEC) را یک پروژه مهم برای توسعه منطقه می‌داند و از نظر ما اتصال این طرح همکاری از طریق بنادر ایران و پاکستان می تواند فرصت بزرگی را برای چین و پاکستان برای دسترسی به غرب آسیا به ویژه آسیای میانه فراهم سازد.

سفیر ایران در پاکستان با اشاره به اولین نشست امنیتی تهران-پکن-اسلام‌آباد به میزبانی چین، گفت که همکاری‌های منطقه‌ای این ۳ کشور دوست موجب تضمین منافع مشترک از جمله مقابله با پدیده شوم تروریسم و ارتقای امنیت ملت‌های یکدیگر می‌باشد. وی افزود که ایران از ظرفیت‌های بالقوه انرژی، حمل و نقل ترانزیت برخوردار است و ما آماده‌ایم تا دسترسی پاکستان و چین به آسیای میانه را تسهیل نماییم.

ایران، چین و پاکستان نخستین نشست مشورت سه جانبه را در زمینه امنیت و مقابله با تروریسم در پکن برگزار کردند. این نشست سه جانبه ۱۷ خرداد ماه (۷ ژوئن ۲۰۲۳) با حضور «سیدرسول موسوی» دستیار وزیر خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «بای تیان» مدیرکل امنیت خارجی وزارت خارجه چین و «عبدالحمید» مدیرکل مقابله با تروریسم وزارت خارجه پاکستان برگزار شد.

طرفین در این نشست، مذاکرات عمیقی در مسائل گوناگون از جمله وضعیت منطقه‌ای مقابله با تروریسم و مقابله با تروریست‌های فرامرزی داشتند.

براساس این گزارش، سفیر ایران درخصوص مسائل جهان اسلام از جمله ازسرگیری روابط رسمی ایران و عربستان، ابراز اطمینان کرد که نزدیکی تهران و ریاض به سود تمام منطقه، ملت‌های مسلمان به ویژه کشور دوست و همسایه پاکستان است.

وی با قدردانی از مساعی کشورهایی که زمینه مذاکرات و ازسرگیری روابط ایران و عربستان را تسهیل کردند، اظهار داشت که خواست اصلی و قلبی جمهوری اسلامی ایران ثبات جهان اسلام و یکپارچگی مسلمین برای دفاع از حقوق و منافع یکدیگر است.

رضا امیری مقدم در خصوص تلاش اسرائیل برای نفوذ در کشورهای منطقه به بهانه عادی سازی روابط و محو کردن مساله فلسطین، گفت: هرگونه توطئه رژیم جعلی صهیونیستی برای کمرنگ کردن اشغالگری خود بر سرزمین‌های فلسطینی محکوم به شکست است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار که گفت اسرائیل یک واقعیت است پاسخ داد: اسرائیل تنها یک رژیم جعلی است و ایران هرگز این رژیم جعلی را برسمیت نمی شناسد و من از شما سوال می کنم آیا ملت فلسطین، سرکوب مداوم آنها، تخریب منازل و مزارع کشاورزی آنها واقعیت نیست؟

سفیر ایران تاکید کرد: براساس نگاه و سیاست نظام‌ مقدس جمهوری اسلامی ایران چیزی به نام حکومت یا دولت اسرائیل وجود ندارد بلکه اسرائیل یک رژیم جعلی و غاصب است که سرزمین‌های فلسطینی را اشغال کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha