۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85204281
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش تردید و ناامیدی آمریکا نسبت به موفقیت ضدحملات اوکراین

تهران-ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به افزایش انتقاد واشنگتن از راهبرد اوکراین در ضد حملات نوشت: مقام‌های آمریکایی درباره موفقیت این حملات تردید دارند؛ موضوعی که به تعمیق تنش بین واشنگتن و کی‌یف در برهه‌ای حساس از جنگ روسیه منجر شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، فایننشال تایمز نوشت: پیشرفت ضد حملات اوکراین کُند است و تحلیلگران می گویند کی یف تلاش می کند تا قبل از این که زمین گل آلود، مانع پیشروی بیشتر این کشور شود یا نیروهایش توان رزمی خود را از دست بدهند، بخش عمده ای از خاک خود را بازپس گیرد.
بدبینی آمریکایی ها نسبت به موفقیت ضد حملات تنها چند هفته قبل از منقضی شدن بسته کمک ۴۳ میلیارد دلاری دولت جو بایدن برای اوکراین بروز کرده است. رئیس جمهوری آمریکا اکنون برای کمک بیشتر به اوکراین به موافقت کنگره نیاز دارد.
آمریکا و اوکراین ابتدا برای آغاز ضد حملات در بهار با هدف به عقب راندن نیروهای روسی در فصل تابستان برنامه ریزی کرده بودند، اما روند کند پیشرفت این ضد حملات، کی یف را مجبور کرده به جای استفاده از مانورهای تسلیحاتی که آمریکا و متحدان غربی اش در اوایل سال جاری به این کشور آموختند، به تاکتیک های سنتی تر بازگردد.

فایننشال تایمز نوشت: مقام های آمریکایی در جلسات غیرعلنی از فرسایشی شدن جنگ که ممکن است تا سال آینده ادامه یابد، انتقاد می کنند اما در ظاهر بر تداوم حمایت خود از کی یف تاکید دارند.

بر اساس این گزارش، یکی از مسائل تنش زا بین مقام های آمریکایی و اوکرینی درباره نحوه اعزام نیروهای نظامی کی یف است. مقام های آمریکایی کی یف را تشویق می کنند تا کمتر خطرگریز باشند و نیروهای خود را به محور اصلی ضد حملات در جنوب اعزام کنند تا بتوانند با داشتن فرصت شکستن خطوط دفاعی روسیه در این منطقه به دریای آزوف دست یابند و به شکل موثری پل زمینی روسیه در جنوب اوکراین به کریمه را که یک منطقه نظامی مهم است، قطع کنند.

واشنگتن همچنین از کی یف خواسته است نیروهای بیشتری را به جنوب اعزام کند و از تمرکز در شرق که تقریبا نیمی از نیروهای آن در این منطقه درگیر هستند خودداری کند. اما اوکراین بر خلاف این خواسته، برخی از بهترین واحدهای نظمی خود را به شرق گسیل کرده تا برای بازپس گیری باخموت بجنگند.

مقام های کی یف از جمله ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور و برخی از منتقدان دولت بایدن،از غرب خواسته اند به اوکراین سلاح سنگین ارائه دهد و مدعی اند پیشرفت ضد حمله کُند خواهد بود مگر این که واشنگتن سلاح های دوربرد و نیروی هوایی بیشتری برای حمایت از این کشور ارسال کند.

اما مقام های آمریکایی می گویند نگران آن هستند که ارسال موشک های دوربرد پیشرفته ای که کی یف به دنبال آنهاست درگیری ها با روسیه را تشدید کند.

فایننشال تایمز در بخشی از گزارش خود آورده است: حتی اگر کنگره با درخواست دولت بایدن برای کمک مالی بیشتر به اوکراین موافقت کند به گفته برخی از مقام ها و تحلیلگران آمریکایی بعید است که واشنگتن بتواند با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و برنامه تولیدکنندگان مهمات، همین سطح از کمک ها را در سال آینده به اوکراین ارائه دهد.

بر اساس نظرسنجی سی ان ان بیشتر آمریکایی ها (۵۵ درصد) مخالف کمک بیشتر مالی به اوکراین از سوی کنگره هستند و تنها ۴۵ درصد از آن حمایت می کنند. این نتایج از تغییر عمده در دیدگاه آمریکایی ها درباره حمایت از کی یف نسبت به اوایل درگیری این کشور، حکایت دارد.

در حالی که بایدن همچنان از اوکراین حمایت می کند دونالد ترامپ رئیس جمهوری سلف وی و نامزد پیشتاز جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات، جنگ اوکراین را فورا خاتمه خواهد داد. این در حالیست که برخی دیگر از رقبای جمهوریخواه او نسبت به ادامه حمایت از اوکراین ابراز تردید کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha