دانشگاه علوم پزشکی مشهد جایگام دوم جوانی جمعیت کشور را کسب کرد

مشهد- ایرنا- مسوول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو سه دانشگاه اول کشور در موضوع جوانی و افزایش جمعیت بوده و این دانشگاه پس از زنجان در جایگاه دوم کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر صابر جباری روز یکشنبه در نخستین کنگره بین‌المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در مجتمع شهدای سلامت مشهد افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی زنجان، مشهد و قم بالاترین آمارهای فرزندآوری کشور را در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند و از عملکرد به مراتب بهتری به نسبت ۶۳ دانشگاه دیگر کشور برخوردارند.

وی بیان کرد: طبق تاکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی‌ که کارنامه موفقی در مقوله فرزندآوری و جوانی و افزایش جمعیت داشتنه اند، برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای داریم و در این خصوص هشت محور را برای تحقق این موضوع تبیین کرده‌ایم.

مسوول دبیرخانه جوانی جمعیت وزارت بهداشت افزود: در بحث بودجه و اعتبارات سهم ویژه‌ای به موضوع جوانی و افزایش جمعیت در حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش و غیره اختصاص یافته و در کنار آن امتیاز و حمایتهای ویژه‌ ای برای دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه فرزندآوری از جمله مشهد لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه ملاک ما در کمک به دانشگاههای علوم پزشکی میزان نرخ باروری کلی و افزایش آن است، بیان داشت: برخی از دانشگاهها در تله جمعیتی گیر کرده و نیازمند کمک هستند که در این راستا برنامه های پیامدمحور در سه مقوله افزایش ازدواج، کاهش طلاق و افزایش فرزندآوری طراحی شده است.

جباری اضافه کرد: در رابطه با نسبت سواد سلامت به جوانی جمعیت باید گفت که اگر سطح سواد مردم در حوزه باروری افزایش یابد، به این نتیجه خواهند رسید که هر چقدر سن ازدواج پایین‌تر و تعداد بارداری‌ها و میزان شیردهی‌ها بیشتر باشد، از ابتلای زنان به سرطان‌های رحم، تخمدان و پستان پیشگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع بسیار مهم جوانی و افزایش جمعیت از جمله موارد تاکید مقام معظم رهبری بوده که پس از یک تاخیر ۱۰ ساله به قانون تبدیل شد، بیان کرد: در مدت یک و نیم سالی که از زمان اجرای طرح جوانی جمعیت می‌گذرد، اقدامات موثری در استان‌های مختلف صورت گرفته است، بطوریکه توانسته‌ایم الگوهای نادرست در حوزه سلامت باروری را اصلاح نماییم.

مسوول دبیرخانه جوانی جمعیت وزارت بهداشت افزود: نگرش غلط در مورد اینکه بارداری‌های زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال پرخطر است، اصلاح شد که گواه این سخن آمارهای افزایشی موالید زوجین در سنین ۳۵ تا ۴۰ سال، ۴۰ تا ۴۵ سال و حتی بالاتر در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ بوده است.

به گزارش ایرنا، نخستین کنگره بین المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با حضور سخنرانانی از کشورهای استرالیا، آمریکا و برزیل طی روزهای ۲۸ و ۲۹ مرداد ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha