۶۰۰ مجوز طی یکسال؛ از تاسیس نگارخانه تا کارت صلاحیت تدریس

تهران- ایرنا- طی یک سال گذشته، فعالان هنر تجسمی، شاهد روزهای مهمی بودند به‌طوری‌که تنها در یک مورد، ۶۲۳ مجوز برای تمامی بخش‌های تجسمی صادر شده است که با توجه به شرایط اجتماعی کشور، آمار قابل قبولی تفسیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فعالان هنرهای تجسمی طی یک سال اخیر، فشردگی کاری بسیاری را تجربه کردند؛ از تعدد مجوزهای نگارخانه‌ها و نمایشگاه‌ها گرفته تا برگزاری چندین رویداد، ازجمله اتفاقات مهمی بود که طی یک سال اخیر از سوی اداره کل هنرهای تجسمی، برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا درآمد.

اهمیت ثبات و تداوم این برنامه‌ها با توجه به وجه اقتصادی عمده شاخص‌های تجسمی سبب شده تا اقتصاد این هنر برای فعالان این حوزه، قابل قبول باشد و آنها بتوانند متناسب با امکانات و شرایطی که در عرضه رقم خورده، وضعیت مناسبی را در حوزه عرضه و بازاریابی آثار خود داشته باشند. این سیاست، از ابتدای دولت سیزدهم با جدیت دنبال شده و در طول یک سال گذشته که شرایط نابسامانی در اقتصاد رقم خورد، توانست کمترین تلاطمات فعالان هنری را متوجه هنرهای تجسمی نماید.

۶۰۰ مجوز طی ۱سال؛ از تاسیس نگارخانه تا کارت صلاحیت تدریس

مجوزها

در بحث مجوزها، اتفاق‌های مهمی در این حوزه رقم خورد به‌طوری‌که تنها طی سال گذشته، ۸ مورد صدور مجوز تاسیس نگارخانه، ۵۸ مورد تمدید مجوز نگارخانه‌، ۳۸۷ مجوز برگزاری نمایشگاه در نگارخانه های تهران و ۴۶ گواهی هنری صادر شد که یک آمار قابل اتکا محسوب می‌شود.

طی ۳ماه نخست امسال نیز ۲ مورد صدور مجوز تاسیس نگارخانه، ۵ مورد تمدید مجوز نگارخانه، ۹۵ مجوز برگزاری نمایشگاه در نگارخانه‌های تهران و ۲۲ گواهی هنری صادر شد.

در نگاه کلی، طی یک سال گذشته، ۶۲۳ مجوز برای تمامی بخش‌های تجسمی صادر شده است که با توجه به شرایط اجتماعی کشور، آمار قابل قبولی تفسیر می‌شود.

۶۰۰ مجوز طی ۱سال؛ از تاسیس نگارخانه تا کارت صلاحیت تدریس

رویدادها

طی یک سال اخیر، رویدادهای متنوع بسیاری در حوزه تجسمی برگزار شده است که ازجمله مهم‌ترین این رویدادها می‌توان به برگزاری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، برگزاری دوسالانه نگارگری، برگزاری بیست‌ونهمین جشنواره جوانان و برنامه‌ریزی در جهت برگزاری دوره سی‌ام در خارج از پایتخت، برگزاری دوسالانه خوشنویسی در قزوین و برگزاری حراج تهران در اواخر تیرماه اشاره کرد.

از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات این حوزه نیز می‌توان به تشکیل شواری مجسمه و یادمان بر اساس مصوبه شواری بازنگری، نهایی شدن سند ملی هنرهای تجسمی و ضابطه‌مند شدن دستورالعمل نگارخانه اشاره داشت.

با توجه به شتاب گرفتن این روند بر ساختار صنعت تجسمی کشور، این انتظار وجود دارد که شاخص‌های کمی، زمینه‌های تولید و ارائه و البته بحث حمایت‌ها در سال جدید، با قدرت بیشتری تداوم یافته و رضایت بیشتری از فعالان این حوزه را به دست آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha