به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود درستی عصر یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: حرکت قطارهای تندرو تهران - کرج و بالعکس در ساعات شلوغی مسافران صورت میگرفت و فشار زیادی از جمعیت به سایر خطوط از جمله خط ۲ وارد میکرد.
وی ادامه داد: از دید یک مسافر هر روزه مترو به این مسئله که قطارهای تندرو از خط ۵ مترو حذف شده است نگاه نکنید؛ ما در حوزه قطارهای تندرو ۱۲ دقیقه اختلاف داریم منصفانه این است که ۱۲ دقیقه در ۴۰ کیلومتر خیلی تاثیر گذار در مسافری که ۷ صبح از خانه بیرون میزند نیست. در برنامه ریزی روزانه این ۱۲ دقیقه نقش منفی ندارد ولی بعد روانی آن را میپذیرم. مسافرین حرفه ای مترو باید خود را با برنامه ما تطبیق بدهند. دلایل محکمی برای این امر داریم. به همین دلیل از اول شهریورماه قطارهای تندرو از مدار خارج میشود.
درستی ادامه داد: کاهش زمان انتظار مسافر روی سکو از جمله دلایل منجر به جمع شدن قطارهای تندرو از خط ۵ مترو است. سرفاصله قطارهای تندرو و کندرو ۲۰ دقیقه است ولی اکنون یک دست میشود ۱۰ دقیقه. این در حالی است که در گذشته هم در وسط روز قطارهای تندرو فعالیتی نداشتند. موضوع دومی که وجود دارد این است که بیشترین تاخیر به واسطه نوع حرکت قطارها برای قطارهای کندرو است آن هم به دلیل سوار شدن بیش از حد جمعیت در قطارهاست. به خاطر همین تصمیم گرفتیم برای متعادل سازی این زمان را یکسان کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: موضوع سومی کهوجود دارد این است که به واسطه بار بیشتر قطارهای تندرو به لحاظ سرعت و وزن، بیشترین خرابی در حوزه سوزنها اتفاق میافتد. این هم موجب ایجاد تاخیراتی میشود که بر اساس داده هایی که داشتیم تصمیم گرفتیم این حرکتها را لغو کنیم. سعی ما این است که بتوانیم زمان سفر را به قطارهای تندرو نزدیک کنیم و طی ۵۰ تا ۵۲ دقیقه مسیر را طی کنند که اگر میسر شود تنها ۶ دقیقه با زمان قبلی تفاوت دارد. ایمنی و راحتی مسافران نتیجه اتخاذ این تصمیم است.
وی درباره خرابی چند پله برقی ایستگاه تجریش اظهار کرد: اتفاقی که در ایستگاه شهید بهشتی افتاد ما را حساس به این کرد که رویه خود را بازنگری کنیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر روش های معمول جواب می داد نباید این اتفاق می افتاد. بنابراین به این سمت رفتیم که فرایند تعمیر را بازنگری کنیم و به این نتیجه رسیدیم که برخی پله های برقی می توانست در آینده هم مشکل ایجاد کند. بنابراین برخی پله ها عامدانه و برای اورهال اساسی خاموش شده است.
پله برقی ۷ ایستگاه مترو برای اورهال اساسی خاموش است
درستی ادامه داد: امروز ۷ ایستگاه پله برقی خاموش دارد عبارتند از میدان آزادی، شهرک شریعتی، صیاد شیرازی، زمرم، امام حسین و شهید بهشتی. پله برقی ایستگاه تجریش برای تعمیر اساسی ۴۰ روز است که خاموش است. تلاش ما این است تا اول مهر پله خاموشی نداشته باشیم.
رایگان کردن یا ارزان سازی بلیت دانش آموزی مترو
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: از فاوا خواستیم که امکان جدا کردن کارت دانش آموز و دانشجو و اقشار خاص را بررسی کند. شدنی است اما آیا اینکه فاوا در تنگنای زمانی بتواند کار را پیش ببرد یک دغدغه ما است و دومین دغدغه این است که خیلی از دانش اموزان کارتشان دست افراد دیگر است. تصمیم ما این است که دانش آموز را رایگان از گیت رد کنیم. پیشنهاد شهرداری ایجاد شناور سازی زمانی است تا برنامه هایی برای ارزان کردن حمل و نقل عمومی داشته باشیم و ترافیک تهران را بشکنیم. تا به امروز قطعیتی درباره شناورسازی رخ نداده اما رایگان کردن یا ارزان کردن بلیت دانش آموزی حتما اتفاق میافتد.
درستی افزود: اصلا برنامه ما این نیست که از سهم بانوان از مترو کم کنیم اما شاید تاثیر درهای جدا کننده این شد. اما اینکه بگوییم برنامه بهره برداری کم کردن سهم بانوان بود این نیست. قبلا وسط واگن دوم نرده گذاشتیم. اگر جای نرده، در بگذاریم این حرف که کوچک شده درست اما ما نرده ها را جمع نکردیم.
با دستفروشی که برای مردم مزاحمت ایجاد نمی کند نمی توان در چارچوب قانون برخورد کرد
وی درباره ساماندهی دست فروشان گفت: مدل کاری ما اینگونه است که ممکن است بستری برای اتفاقات اجتماعی و ناهنجاری ها از جمله تکدی گری باشیم. امروز قانون دستفروشی را جرم نمی داند ولی اگر دستفروش برای کسی مزاحمت ایجاد کند این موضوع دیگری است. نسبت به بساط گستری علاقه ای نداریم. با این حال بالاخره توانستیم با هر ضربی بود ایستگاه محمدیه را سامان بدهیم. ولی دستفروش ها به ایستگاه بعد رفتند. یکی از شاخص ترین نکات مورد نظر ما ساماندهی بساط گستران است. ما در بهره برداری نیاز به اصلاح قوانین داریم.
نظر شما