۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85205240
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همدان برای ثبت جهانی هگمتانه میزبان ارزیاب یونسکو خواهد بود

همدان-ایرنا- مدیر پایگاه میراث ملی محوطه باستانی هگمتانه گفت: راستی آزمایی مطالبی که در خصوص تاریخی بودن مسیر پرونده ثبت جهانی به سازمان جهانی یونسکو ارائه شده با حضور ارزیاب یونسکو بزودی بررسی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «صاحب محمدیان منصور» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ارزیابان معایب را اطلاع داده و یک مقطع زمانی را به عنوان فرصت مشخص می کند تا معایب رفع شود اظهار داشت: بیشتر موانع پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» با توجه به نزدیکی حضور ارزیابان یونسکو در استان رفع شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در جلسه سال آینده میلادی یونسکو، پرونده ثبت جهانی همدان مورد تایید قرار گرفته شود.

محمدیان منصور با اشاره به حضور ارزیابان یونسکو در اوایل شهریورماه در استان گفت: آسفالت داخل محوطه باستانی هگمتانه جمع آوری شده و تابلوهای راهنما در قسمت‌های مختلف عرصه نصب شده است و همچنین آسفالت دور میدان هگمتانه بعد از ۷۰ سال برداشته شد که این موضوع یکی از موانع جدی برای ثبت جهانی تلقی می‌شد.

وی ادامه داد: ساماندهی ترانشه‌های کاوش پیشین تپه هگمتانه، مرمت کلیساها و ایجاد راه دسترسی مجدد به ترانشه‌ها انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث ملی محوطه باستانی هگمتانه اظهار داشت: بیشتر کاروانسراهای بازار همدان مرمت شده یا در حال مرمت هستند و برای بخش باقیمانده اندک طرح و برنامه داریم که زمان حضور ارزیابان طرح‌ها ارائه خواهد شد.

محمدیان منصور با اشاره به مرمت خانه‌های تاریخی، سراها، جداره‌سازی‌های پیاده‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام خمینی(ره) و اتمام آن تا زمان حضور ارزیابان افزود: برای مرمت آنها برنامه و طرح داریم و در فرصت های آینده به صورت کامل پیاده‌سازی و اجرا خواهد شد.

وی در خصوص ساماندهی بازارچه میوه و تره‌بار با نصب تابلوها و سایه‌بان‌های یکسان سازی برای آنها و خروج از بهم ریختگی این راسته و ورود دستگاه‌های خدمات‌رسان به منظور مرتب کردن آن محوطه گفت: سایه‌بان‌های دور میدان امام خمینی(ره) نیز یکدست شده است.

مدیر پایگاه میراث ملی محوطه باستانی هگمتانه با اشاره به اینکه حذف بخشی از زوائد مسجد جامع همدان و مرمت بالکن آرامگاه «استر و مردخای» انجام شده است افزود: در بحث جداره‌سازی پیاده‌راه‌های اکباتان و میدان مرکزی شهر همدان و ساماندهی بازار، شهرداری پای کار بوده است.

همدان برای ثبت جهانی هگمتانه میزبان ارزیاب یونسکو خواهد بود

محمدیان منصور گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی همدان برای ثبت جهانی هگمتانه پای کار بوده‌اند و همدلی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: اقناع‌سازی بازاریان و کسبه با حضور استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، انجمن‌ها و سمن‌ها و صحبت آنها با مردم انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث ملی محوطه باستانی هگمتانه اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ درصد مردم همدان با موضوع ثبت جهانی هگمتانه و اهمیت این موضوع و آورده آن برای استان آشنا و مطلع هستند.

محمدیان منصور گفت: جانمایی پارکینگ در انتهای بلوار علویان شهر همدان در حال بررسی است.

وی درباره تغییر کاربری پیاده‌راه اکباتان گفت: مقرر شد که به صورت فصلی یا دوره‌ای نمایشگاه‌هایی به منظور عرضه صنایع دستی و سوغات در پیاده‌راه اکباتان ایجاد شود تا با برگزاری رویدادها رونق یابد و کسبه هم منتفع شوند.

سایت تاریخی هگمتانه با ۴۰ هکتار وسعت در انتهای خیابان اکباتان همدان قرار دارد، این تپه تاریخی به دوره مادها منسوب بوده و نام خود را از هگمتانه پایتخت دولت مادها اقتباس کرده است.بر اساس کاوش های بدست آمده از سوی عده ای از باستان شناسان، آثار مکشوفه در این شهر تاریخی مربوط به دوره اشکانیان و دوره های پس از آن است البته آثاری از دوره هخامنشیان نیز از این سایت تاریخی کشف شده که بیانگر استقرار سیاسی دولت هخامنشیان در همدان است.

هگمتانه به معنای" محل تجمع" بوده و از ۲ واژه پارسی باستان "هگمتا" به معنای گردآمدن و پسوند اسم مکان "نا" تشکیل شده است.

زمان استقرار حکومت ماد از ۷۲۸ ق.م تا ۵۵۰ ق.م است و اگر چه این مکان به محل و پایتخت استقرار مادها معروف شده است ولی تاکنون شواهد محکمی دال از این دوره به دست نیامده است.

با کشف سیستم معماری موجود که متعلق به دوره اشکانیان است قدمت این شهر به دوره اشکانی و پس از آن منصوب شده است.

از مجموعه ساختمان های مکشوفه که در عمق ۲ تا پنج متری از سطح تپه قرار دارد بناهایی با ابعاد ۵/۱۷ *۵/۱۷ متر کشف شد.

مجموعه بناهای موجود در ۲ ردیف موازی به صورت قرینه و پشت به یکدیگر ساخته شده اند و بین هر ۲ ردیف بنای موجود معبری به عرض۵/۳ متر در جهت شمال شرقی –جنوب غربی ایجاد شده است.

بخش هایی از حصار عظیم شهر به قطر تقریبی ۹ متر و ارتفاع باقی مانده هشت تا ۱۲ متر نیز کشف شده که در فواصل معین دارای برج های عظیمی بوده است.

در شرق سایت، موزه هگمتانه قرار دارد که آثار بسیار ارزشمندی از دوره های قبل و پس از اسلام را در خود جای داده است.

هگمتانه پذیرای ۲ اثر تاریخی دیگر شامل کلیسای "مریم مقدس" و کلیسای "گرگوری استپانوس" است.

تپه تاریخی هگمتانه به شماره ۲۸ در تاریخ ۲۴/۰۶/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha