۴ میلیون زائر ایرانی عازم کشور عراق هستند

تهران- ایرنا- رییس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: برآوردها نشان می‌دهد چهار میلیون زائر اربعین از ایران عازم عتبات خواهند شد که اگر خانواده‌های آنان و جاماندگان را هم در نظر بگیریم عدد قابل توجهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محمد امین توکلی زاده، روز دوشنبه در یک نشست خبری با بیان اینکه ستاد اصلی اربعین در وزارت کشور با حضور سازمان ها و نهادهای مختلف تشکیل می شود، افزود: در چند سال گذشته ستاد اربعین زیر ساخت های خوبی را در مرزها ایجاد کرده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری ها در چند کمیته ستاد اربعین اصلی عضو هستند که در این میان معاون خدمات شهری شهرداری تهران در کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور و معاون حمل و نقل نیز به عنوان عضو موثر کمیته حمل و نقل حضور دارند.

به گفته وی، ستاد اربعین طبق سال های گذشته با حکم شهردار تهران تشکیل شده و ریاست آن برعهده معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری است که طبق آن همه سازمان ها و مناطق وظایفی برعهده دارد.

مراسم بدرقه زائران امام حسین (ع) در میدان آزادی
معاون شهردار تهران با اشاره به برنامه های فرهنگی مدیریت شهری در آستانه اربعین حسینی گفت: برای امسال کارمان را چند هفته پیش از حرم عبدالعظیم (ع) و اهدای احکام شروع کردیم.

 وی افزود: این مراسم را در شهر تثبیت کردیم و جمعه این هفته مراسم بدرقه را برای زائران امام حسین (ع) در میدان آزادی خواهیم داشت که آغاز فعالیت های ستاد اربعین شهرداری خواهد بود به دلیل اینکه برخی از زائران تا دو روز بعد از اربعین در محدوده حاضر هستند تا دو روز بعد از اربعین هم در آنجا به خدمت رسانی ادامه می دهیم.

وی در خصوص تفاوت برنامه های اربعین امسال نسبت به سالهای گذشته نیز گفت: اگر قرار است برای اقدامات داوطلبانه و کار خیرین و مشارکت عمومی الگویی داشته باشیم بهترین الگوی آن مراسم اربعین است از سال گذشته تلاش می کنیم تمام مجموعه ها و قرارگاه های خودمان را در شهرداری به این سمت سوق دهیم و از آنها خواستیم جلسات را با گروه های مردمی شکل دهند. در عراق ۴۰ هزار موکب مردمی پای کار می آیند تا از این خیل عظیم پذیرایی کنند و می توان از این سنت اقتباس کرد.

رییس ستاد اربعین شهرداری تهران تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم ما مردمی سازی بود از ابتدا در این حوزه نیز تاکید کردیم که ما پشت سر مردم حرکت کنیم و تمام قرارگاه های ما تحت عنوان مواکب محبان الرضا (ع) با مشارکت مردمی کار خود را انجام می دهند در جاهایی که مردم نیاز به کمک دارند مثل بحث حمل ونقل ما در شهرداری امکانات را فراهم می کنیم.

به گفته وی، امسال ستاد اربعین شعار پرمفهمومی با عنوان حیاتنا الحسین (ع) برای اربعین دارد که دایره بزرگی از مفاهیم مختلف مانند سبک زندگی حسینی و جان خود را برای حسین فدا کردن و با حسین زندگی کردن را می توان برای آن تعریف کرد برای بازخوانی فارسی آن نیز عنوان جانم حسین را تعریف کردیم پیرامون آن هم پویش های مردمی توزیع اقلام فرهنگی و تولید سرود دیده شده و با توجه به اینکه از کشورها و ملیت های مختلف و زبانها و فرهنگ های مختلف در مراسم حضور پیدا می کنند، کار فرهنگی در آن پیچیده و دشوار است.

توکلی زاده خاطرنشان کرد: یک جبهه فرهنگی بین ملت عراق و ملیت های مختلف شکل گرفته و ما جزئی از این جبهه فرهنگی هستیم و پیرامون این شعار در حال طراحی چند پویش هستیم. 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به قرارگاه های اصلی ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران هم در ایران و هم در کشور عراق قرارگاه دارد.

وی افزود: همانطور که می دانید از مرز بین المللی شلمچه زائران پاکستانی و ایران وارد کشور عراق می شوند که در این مرز منطقه یک شهرداری حضور دارد، در مرز چذابه نیز منطقه سه حضور دارد و در مرز مهران به دلیل اینکه ۷۰ درصد زائران هستند مناطق ۲ و ۵ حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه در مرز زرباطیه نیز منطقه پنج حضور دارد، گفت: مرز خسروی نیز در اختیار منطقه ۲۲ قرار دارد همچنین منطقه هشت موکب تخصص بانوان به نام زینبیون را هدایت می کند .

به گفته توکلی زاده، منطقه ۶ نیز با همکاری مسئولان کربلا حلقه یک نظافت و خدمات شهری را برعهده دارد همچنین در مسیر طریق الحسین نیز منطقه ۱۳ حضور دارد در شهر سامرا نیز منطقه ۹ و اداره کل بانوان حضور دارند.

رییس ستاد اربعین شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه خدمات شهری در حوزه تامین اقلام و نیروهای خدماتی شهرداری تهران در کنار شهرداری سایر کلانشهرها خدمات رسانی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: طریقه تامین نیروهای خدماتی نیز به این صورت است که افرادی که تمایل دارند ثبت نام می کنند سلامت آنها پایش و بین آنها قرعه کشی می شود و برای افرادی که برنده این قرعه کشی هستند کارت سلامت صادر شده و طبق توافق با کلانشهرها تقسیم بندی هایی برای حضور این افراد در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین، کوفه و سامرا و طریق الحسین انجام می شود که هر قسمت برعهده یک کلانشهر است.

اجرای رویداد آیات عاشورایی
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص هزینه اربعین و اینکه آیا با مصوبه شورا است یا خیر گفت: ۴۰ میلیارد تومان در بودجه شورای شهر برای ستاد اربعین مصوب شد و مصوبه فرمانداری را نیز دارد و چون مصوبه فرمانداری و شورا را دارد نیاز به بردن به صحن شورا نیست.

رییس ستاد اربعین شهرداری تهران در خصوص خدمات حمل و نقلی در مراسم اربعین نیز گفت: درباره حمل و نقل داخلی وظیفه ای به شهرداری سپرده نشده و کار شهرداری در حمل و نقل یک همکاری بین بخشی از مرز تا نقطه هایی از شهرهای عراق است.

رویکرد ستاد اربعین امسال توجه به نوجوانان است
همچنین مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: رویکرد ستاد اربعین امسال توجه به نوجوانان است. این رویکرد هم در شهرداری و هم در مجموعه های تاثیرگذار فرهنگی در کشور به عنوان رویکرد اصلی در نظر گرفته شده است.

مصطفی زیبایی نژاد افزود: نوجوانان به دلیل تعطیلی مدارس از سفر اربعین استقبال زیادی دارند و بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم اربعین به آنها است.

زیبایی نژاد گفت: برنامه اعزام زوار تهرانی به کربلا از روز جمعه در میدان آزادی و در دل برنامه محرم شهر برگزار شده و نوجوانان به همراه خانواده های آنها بدرقه می شوند.

وی یادآور شد: موکب داران شهر تهران نیز به نام "محبان امام رضا(ع) " چه در مسیر و چه در دو شهر کربلا و نجف مستقر می شوند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: از چهار تا ۱۵ شهریور نیز مراسم بدرقه زوار در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه برگزار می شود همچنین آیین استقبال از زواری که برمی گردند به نام ره یافتگان به عرش در چهار مرز و از تاریخ ۱۲ تا ۲۰ شهریور انجام می شود.

زیبایی نژاد با بیان اینکه کاروان سرودی در قالب ۲۰۰ گروه سرود به نام حبیب شوکت به اجرای برنامه می پردازد گفت: همچنین یک سرود عربی-فارسی طراحی شده و در مسیر طریق الحسین، نجف تا کربلا و شهر کربلا این ۲۰۰ گرده سرود اجرا دارند. در کربلا هم قبل از اربعین یک اجرای دست جمعی برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: برنامه شاخص و اصلی ستاد اربعین و سایر مجموعه های فرهنگی دسته عزاداری نوجوانان جهان اسلام است که این برنامه با حضور دانش آموزان ایرانی، عراقی، لبنانی و تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را برگزار می شود.

 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha