به گزارش ایرنا، علی پارسانیا روز دوشنبه در نشست خبری دومین رویداد ملی ستاپ «سکوی تحول آموزش و پرورش» با اشاره به جایگاه این رویداد در تحول آموزش و پرورش گفت: ضمن اینکه همان دستورالعملهای دولتی تا به مدرسه برسد، با تأخیر زمانی همراه است و هم به کیفیت آموزشی لطمه میزند و این در نتیجه دولتیسازی افراطی است و در خصوصیسازی مدارس، دانشآموز به مشتری و تربیت به کالا تبدیل میشود.
وی تصریح کرد: راه برونرفت از این ماجرا، نوع سوم حکمرانی تربیتی است که از آن به مردمیسازی آموزش میتوان یاد کرد که تبیین و ارائه نمیشود، بنابراین صورت مردمیسازی و باطن دولتی یا خصوصی میشود.
پارسانیا ادامه داد: سطح دوم مربوط به سازمانهای مردمنهاد، مساجد و ... است و در سطح سوم رویدادی مانند ستاپ میتواند سکویی شود تا نهادهای مردمی که پاسخهای کلان نظام آموزشی را دنبال میکنند، پای کار بیاورد. این رویداد را میتوان ذیل مردمیسازی آموزش و پرورش تفسیر کرد تا خلأ لازم را در این زمینه رفع کند. بعضی از ایدهها خوب هستند، اما به دلیل توجه نکردن به اقتضائات آموزش و پرورش نمیتوان آنها را اجرایی کرد. بنابراین ایدهها باید قابل ارائه باشند.
تبدیل شبکه تعلیم و تربیت به اجتماع
مسعود حسنلو رئیس ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم ریاست جمهوری در ادامه این نشست با تأکید بر روش و مسیر تحول در آموزش و پرورش گفت: در سیر تحول آموزش و پرورش شبکه فعالان این زیست بوم شکل گرفته است و مجموعههای زیادی در این زمینه فعالیت میکنند، اما آنچه در این مسیر نیاز داریم، تبدیل این شبکه تعلیم و تربیت به اجتماع است؛ چرا که ارتباطات واقعی در اجتماع وجود دارد و آموزش و پرورش میتواند به عنوان بازیگر بیرونی، مسئولیت را بر عهده این شبکه بگذارد.
علی عبدالعالی، رئیس شبکه آموزش سیما نیز گفت: ما دو گزاره داریم که همه به آن معتقدیم؛ یکی اینکه از بدنه بزرگ آموزش و پرورش به تنهایی کاری برنمیآید و دوم، همه باید دست به دست هم دهیم تا اتفاق بزرگی در آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده رخ دهد. کشور ما از بیعدالتی آموشی رنج میبرد و مقام معظم رهبری، به طور مکرر به این مسئله اشاره کردهاند، بنابراین باید دست به دست هم دهیم و منیتها را کنار بگذاریم و در اجرای سند تحول پرچمدار باشیم.
مرتضی فاطمینژاد، مدیرعامل مؤسسه علمی رزمندگان اسلام نیز به تاریخچه شکلگیری رویداد ملی ستاپ اشاره کرد و گفت: رسانه ملی در رابطه با ذائقهسازی مخاطب نقش کلیدی دارد و در این زمینه باید پیوست رسانهای نیز مورد توجه قرار گیرد.
استارتآپهای تربیتی آموزشی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان حمایت میشوند
دبیر رویداد ملی ستاپ با اشاره به دوره نخست این رویداد گفت: دوره نخست این رویداد سال گذشته طی روند چهارماهه برگزار شد و ۱۱ تیم منتخب نظر سرمایهگذاران را به خود جلب کردند و دوره دوم نیز با شعار «مدرسه آینده را بساز» و با هدف بهرهگیری از نبوغ و خلاقیت هستههای نوآور به منظور حل نوآورانه و فناورانه چالشهای موجود در آموزش و پرورش و مشارکت همه دغدغهمندان برای ساخت آیندهای روشن برای مدرسه و نظام رسمی آموزش و پرورش آغاز به کار کرد.
سیدحسام نوربخش افزود: این رویداد در ۶ محور طراحی و تولید محتوا و بستههای تربیت و یادگیری ترکیبی، سرگرمآموزی و شبیهسازیهای تربیتی آموزشی، تحلیل یادگیری و شخصیسازی فرآیندهای تربیتی آموزشی، سامانه و سکوهای مدیریت مدرسه و کلاس، محصولات و خدمات حوزه کودک و خانواده و ارائه معکوس نیازمندیهای زیستبوم تعلیم و تربیت برگزار میشود و در این راستا به طرحهای برتر تا سقف هفت میلیارد تومان سرمایهگذاری و تا سقف سه میلیارد تومان تسهیلات کارآفرینی اعطا خواهد شد و در واقع از این استارتآپهای تربیتی و آموزشی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان حمایت میشود.
نوربخش ادامه داد: پس از انجام ارزیابی اولیه مستندات دریافتی، طرحهای منتخب برای داوری نهایی دعوت خواهند شد. در صورت اخذ تأیید کمیته داوران، ایدهها و محصولات منتخب در فرآیند شتابدهی وارد میشوند و زیر نظر رهیاران ستاپ، آمادگی لازم را برای جذب سرمایه کسب خواهند کرد. علاوه بر جذب سرمایه، تیمهای منتخب میتوانند در مسیر توسعه ایده و ساخت محصول اولیه، از خدمات حمایتی و شتابدهی ستاپ بهرهمند شوند.
وی با اشاره به مهلت ارسال طرحها به دبیرخانه رویداد ستاپ گفت: پایان مهر ماه، مهلت ارسال طرحها اعلام شده و اختتامیه نیز اواخر آذر برگزار میشود.
در پایان این نشست، پوستر دومین رویداد ملی ستاپ رونمایی شد.
نظر شما