۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85206743
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت دانه روغنی کاملینا در ایلام برای اولین بار

۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵
کد خبر: 85206743
برداشت دانه روغنی کاملینا در ایلام برای اولین بار

ایلام - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: پنج تن دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در استان و در قالب طرح ملی جهش دیمزارها برداشت شد.

آذرنوش عموزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال ۲۰ هکتار از اراضی شمالی دیم استان به زیر کشت دانه روغنی کاملینا رفت.

وی افزود: کشت دانه روغنی کاملینا در کشور نوپا و جدید و ناشناخته است و در استان ایلام در ۲ سال گذشته برای نمونه و آزمایش به صورت محدود کشت شد اما به علت خشکسالی های وسیع نتیجه ای از کشت این دانه روغنی به دست نیامد.

عموزاده یادآور شد: امسال باتوجه به بارش های مناسب جوی برای سومین سال کشت این دانه روغنی به صورت محدود کشت و در هر هکتار بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم دانه روغنی برداشت شد.

وی ادامه داد: امسال به عنوان سال معیار، برداشت محصول دانه روغنی کاملینا قابل قبول بوده و رغبت کشاورزان برای کشت این دانه روغنی بیشتر شده است.

عموزاده اضافه کرد: در کنار کلزا و ذرت، کشت و توسعه دانه های روغنی جدید و ناشناخته گلرنگ و کاملینا در دستور کار سازمان است.

وی افزود: بخشی از محصول برداشت شده به عنوان خودمصرفی برای بذر سال آینده و قسمتی هم به عنوان نهاده برای دام با تواجه به ریزمغذی بودن این دانه روغنی توسط خود کشاورزان نگهداری و مابقی نیز توسط یک شرکت دانش بنیان خارج از استان با نرخ تضمینی دولتی به ازای هر کیلوگرم ۳۳۰ هزار ریال خریداری شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام بیان کرد: کشت این دانه روغنی در اراضی دیمزار آیش ( زمین خالی آماده کشت) مناسب تر است.

وی تامین و توزیع بذر، کودهای یارانه ای، آموزش کشاورزان، خرید تضمینی و پتانسیل داشتن کشت قراردادی از سوی کارخانه های روغن کشی را از مشوق ها و مزایای این دانه روغنی جدید برشمرد.

به گزارش ایرنا، روغن کاملینا در بازارهای جهانی به عنوان یک روغن با ارزش و با کیفیت بالا شناخته می‌شود که علاوه بر مصارف غذایی در صنایع آرایشی، بهداشتی و صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن کاملینا بیش از ۳۰ درصد امگا سه دارد و در عین حال از خواص دارویی فراوان مانند سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E برخوردار و بنابر نظر متخصصان برای تقویت قلب، چشم، سلول های پوستی، مو، اعصاب، التهاب و تورم مفاصل مفید است.

روغن کاملینا ظاهری طلایی رنگ دارد تا حدودی مشابه روغن زیتون در رنگ و مانند روغن بادام در طعم است، برای استفاده به عنوان یک مکمل غذایی مناسب و به دلیل بالا بودن نقطه "دود،( دمایی که اگر حرارت روغن به آن یا بیشتر برسد دچار سوختگی شده و دود کرده وشروع به تجزیه شدن می‌کند) برای سرخ کردن طولانی مدت نیز قابل استفاده می‌باشد.

بیشترین کشت و برداشت دانه روغنی کاملینا در کشور متعلق به استان لرستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha