مقامات طالبان افغانستان: ناامنی و مشکلات داخلی پاکستان، به ما مربوط نیست

تهران- ایرنا- مقامات حکومت طالبان افغانستان با رد اتهام مطرح شده از سوی مقامات اسلام آباد مبنی بر نقش داشتن طالبان در ایجاد ناامنی در پاکستان، مشکلات امنیتی این کشور را موضوع داخلی دانستند که ارتباطی با خاک افغانستان ندارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله طالبان، روز دوشنبه در نشستی در ارزگان یکی از ولایات افغانستان گفت: رویدادهای اخیر در پاکستان، مشکل داخلی آن کشور است و باید پاکستانی‌ها خودشان حل کنند.

وی افزوده است که جامعه جهانی شعار بشریت و انسانیت سر می‌دهد؛ اما به آن عمل نمی‌کند.

به گفته‌ حقانی، اگر پاکستان بخواهد به زور متوسل شود، شهروندان هر دو کشور آسیب خواهند دید.

سرپرست وزارت داخله طالبان درباره گفت‌وگوها میان پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی گفته است که تغییرات در اوضاع سیاسی آن کشور سبب شد تا این گفت‌وگوها بی‌نتیجه بمانند.

سراج‌الدین حقانی گفت: اگر بخواهند این مشکل را با زور حل کند، به شراکت بین افغانستان و پاکستان زیان خواهد رسید.

او باور دارد که طالبان با آن‌که از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اما توانسته بدون کمک کشورهای خارجی مشکلات خود را برطرف کند.

حقانی افزود: باز هم به دنیا می‌گوییم که نه به شما آسیب می زنیم و نه هم خود را با شما در رقابت قرار می‌دهیم، به فضل خداوند اگر بمب اتم داشته باشید، هواپیمای بی ۵۲ داشته باشید و یا پهپاد داشته باشید، از عقیده ما قوی‌تر نیست. خداوند عقیده ما را خراب نکند، وقتی شما شعار بشریت و انسانیت می‌دهید، بر اساس آن با ما راه بیایید.

سرپرست وزارت داخله، این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که رییس ستاد ارتش پاکستان چندی پیش در ایالت خیبرپختونخوا از مردم افغانستان خواسته بود تا برای جلوگیری از تهدیدهای امنیتی از خاک افغانستان در برابر پاکستان، با آنان همکاری کنند.

سرپرست وزرات امور خارجه می گوید که جمله "تشکیل حکومت همه شمول" بهانه ای برای فشار وارد کردن به امارت اسلامی است. او همچنین اتهامات اسلام آباد را رد کرد و گفت ما ساحه را امن ساختیم و اجازه ندادیم که کسی علیه خاک پاکستان از خاک افغانستان استفاده کند. نا امنی در پاکستان مربوط ما نمی‌شود.

از سوی دیگر امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، در برنامه حساب دهی دولت به ملت که در مرکز رسانه های حکومت برگزار شد، گفت: جهان چه تعبیری از به رسمیت شناخته شدن دارد؟ به باور ما وقتی سفارت‌ کشورها باز باشد؛ ویزای ما دارای اعتبار باشد؛ دیپلمات‌های دو طرف در کشورهای مقابل حضور داشته باشند؛ تجارت عادی باشد، همین خود به رسمیت شناسی است؛ اما منظور آنان را از کاربرد این واژه نمی‌دانیم!

او تأکید کرد، جهان از به رسمیت شناختن به عنوان فشار علیه طالبان استفاده می‌کند ولی شرطی را برای به رسمیت شناخته شدن مطرح نکرده است.

متقی در مورد حکومت فراگیر، گفت: ما قبلا هم موضع‌ خود را در مورد حکومت فراگیر اعلام کرده بودیم؛ در کابینه ما از همه اقوام افغانستان حضور دارند، همچنین از تمام ولایت ها ما نماینده داریم اما تعریف آنان از همه شمول واضح نیست.

به گفته وی، کشورهای خواستار تشکیل حکومت فراگیر، خود حقوق شهروندان خود را پایمال کرده اند؛ خود دیکتاتوری راه انداخته اند. چرا تشکیل حکومت فراگیر را در سایر کشورها مطرح نمی‌کنند؟ معلوم می‌شود که دنبال بهانه و خبرسازی هستند و این موضوع یک جمله ای برای وارد ساختن فشار است.

او در مورد اتهامات پاکستان گفت: ما در دو بخش با پاکستان همکاری کردیم، برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستان(تی تی پی) و حکومت پاکستان زمینه را فراهم ساختیم، اما نظام آنان ساقط شد. دیگر اینکه ما منطقه را امن ساختیم و اجازه ندادیم که کسی علیه خاک دیگری از خاک افغانستان استفاده کند، نا امنی در پاکستان مربوط ما نمی‌شود و آنان نباید اظهارات این چنینی را مطرح کنند.

متقی افزود: با تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و چین در یک سال گذشته کوچکترین جنجالی نداشته‌ایم. با کشورهای عربی ارتباط خوبی پیدا کردیم و با امریکا و اروپا نشست های داشتیم؛ نگرانی های یکدیگر را شنیدیم. در مجموع خوشحالیم که از امریکا تا اروپا و آسیا و منطقه به اجماع رسیدیم که از گروه های مسلح حمایت نکنند و افغانستان را بار دیگر میدان رقابت های منفی خود نسازند.

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان گفت: ما ارتباط خوبی با همسایگان داشتیم، همین ارتباط موجب شد تا محصولات کشاورزی ما به موقع به کشورهای دیگر انتقال یابد.

او گفت: در بخش اقتصادی ما سیاست اقتصاد محور را روی دست گرفتیم و برای ترانزیت کالاها زمینه سازی کردیم که در مجموع زمینه ترانزیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا را فراهم ساختیم که این امر حیثیت سیاسی ‌و اقتصادی ما را رشد داده است.

پیش از این حنا ربانی معاون وزارت خارجه پاکستان، طالبان را به دست داشتن در ناامنی‌های پاکستان متهم کرد و افزود: پاکستان مدارکی را در این باره برای طالبان افغانستان فرستاده است.

حنا ربانی در گفت‌وگویی با شبکه آج‌نیوز پاکستان گفت: در برخی حملات حتی کسانی که با روادید قانونی به پاکستان رفته‌اند، دست داشتند.

وی با تکرار اظهارات اخیر بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان مبنی بر این‌که اگر طالبان افغانستان علیه گروه‌های تروریستی اقدام نکنند، اسلام‌آباد برای دفاع از خود پیگیری بین‌المللی می کند، افزود: این کشور حق دارد، برای دفاع از خود اقدام کند.

ربانی خاط نشان کرد پس از سقوط نظام پیشین افغانستان، حملات تروریستی در آن کشور افزایش یافته است..

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha