۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85206856
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صربستان: گسترش «بریکس» به عنوان بازیگری مهم در جهان اتفاقی تاریخی است

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری صربستان اظهار داشت: گسترش بریکس اتفاقی "تاریخی" خواهد بود و این گروه به بازیگری جهانی تبدیل می‌شود که در تلاش است جایگزین "غرب جمعی" شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، الکساندر ووچیچ روز سه شنبه در جریان سفر خود به آتن به خبرنگاران گفت: اجلاس سران گروه بریکس امروز آغاز می‌شود. اگر تصمیم به گسترش بریکس بگیرند، اتفاقی تاریخی برای آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: مطمئن نیستم که امروز بتوانند این تصمیم را بگیرند، اما اگر این کار را انجام دهند، به طور قطع تصمیمی تاریخی و مهم خواهد بود.

ووچیچ ادامه داد: پس از گذشت چندین دهه، آنها [اعضای گروه بریکس] به بازیگری جهانی تبدیل می‌شوند که در تلاش برای ایجاد جایگزین برای "غرب جمعی"هستند. بنابراین، این بازی ژئوپلیتیک هر چه بیشتر جذاب می‌شود.

ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، خود را برای میزبانی از پانزدهمین اجلاس سران بریکس (بلوک اقتصادهای نوظهور جهان متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که از امروز ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) برگزار خواهد شد، آماده می‌کند و «بریکس و آفریقا: مشارکت برای رشد متقابل شتابان، توسعه پایدار و چندجانبه‌گرایی فراگیر» موضوع این نشست ۲ روزه است.

این گروه که حدود یک‌چهارم از ثروت جهان را در اختیار دارند، در سال ۲۰۰۱ میلادی با نام «بریک» شروع به کار کرد که سرواژه نام‌های انگلیسی چهار اقتصاد در حال رشد یعنی برزیل، روسیه، هند و چین است.

نکته حائز اهمیت اینکه به نظر می‌رسد مسئله گسترش این بلوک، در دستور کار پانزدهمین اجلاس باشد و در حالی که بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده‌اند، تاثیر این نشست بر چشم‌انداز ژئوپلیتیک جهانی و چگونگی تغییر آن، جالب توجه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha