۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۲۲
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85207274
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۴ طرح کشاورزی در قزوین بهره‌برداری می شود

قزوین - ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: همزمان با هفته دولت ۴۴ طرح کشاورزی با اعتبار 2540 میلیارد ریال  سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال ۱۹۹ نفر فراهم می شود .

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین عطایی سه‌شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات باغستان برگزار شد، افزود: توسعه صنعت کشاورزی و دامی استان با در نظر گرفتن ظرفیت‌هایی چون دشت‌های قزوین از اولویت‌های قزوین است و در آستانه آغاز هفته دولت هستیم، در همین راستا نیز در تلاشیم تا با ارتباط گیری با موجب رضایتمندی شویم.

وی با بیان اینکه در کشور صرفا سه دشت متمرکز وجود دارد، اظهار کرد :دشت قزوین یکی از آن‌ها است و تمام تلاش ما افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی است.
عطایی ادامه داد: همچنین 2500 هکتار کشت گلخانه‌ای در استان خواهیم داشت که درحال حاضر ۵۰۰ هکتار آن عملیاتی شده و باید در راستای توسعه گلخانه‌ها حرکت کنیم.
به گفته این مسوول، همچنین بحث اشتغال در صنعت کشاورزی از اولویت‌های وزارت متبوع کشاورزی است که در تلاش ساماندهی آن هستیم.
وی با بیان اینکه با سرمایه کم‌ نیز می‌توان بستر اشتغال در این صنعت را فراهم آورد، افزود: استان قزوین در حوزه اشتغالزایی صنعت کشاورزی جزو استان‌های پیشرو است و وجه کشاورزی در قزوین قوی تر از صنعت است، سه دشت در کشور بیشتر نداریم، یکی از آن‌ها دشت قزوین است، لذا باید بهره‌وری کشاورزی افزایش یابد.
عطایی با تاکید بر اینکه، سالهاست که توسعه افقی در کشاورزی نداریم، تصریح کرد: در جهادکشاورزی استان قزوین در تلاشیم تا با افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و تبدیل منابع اصلی به فعالیت‌های کشاورزی بکوشیم و همانطور که پیشتر گفتم، ما در چند سال اخیر بر روی چند محور تمرکز کردیم و محور اصلی کشاورزی و افزایش بهره وری و رفع تداخلات اراضی است.
وی اضافه کرد: همچنین طی سال‌های اخیر، اقدامات خوبی برای فعالیت اراضی کشاورزی فاقد سند حد نگار صورت گرفته است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، با تشریح الگوی کشت، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر، در تلاش بودیم که رعایت الگوی کشت برای کشاورزان نهادینه شود و الگوی کشت برای امسال براساس تفکیک آبی خواهد بود.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ و نگهداری و بهره‌گیری صحیح از دشت قزوین، گفت: فعالیت ستاد احیاء و پایدار سازی دشت قزوین نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق مصوبات آن است، در حال حاضر تغییر نوع کشت و اقتصادی کردن کشاورزی از محورهای ستاد در زمینه‌ی دشت قزوین است.
عطایی تاکید کرد : ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین فعالیت خود را آغاز کرده و تغییر الگوی کشت، حفظ منابع آبی و افزایش بهره‌وری در این راستا اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: وقتی در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کمی صورت می‌گیرد باید از منابع موجود استفاده کرد که مشکلاتی مانند کاهش راندمان و افت منابع آب و خاک را در پی خواهد داشت، از این رو سرمایه‌گذاری در بخش گلخانه‌ها و زیرسطحی مورد توجه قرار دارد.
به گفته این مسوول، بارندگی امسال ۱۰ درصد کاهش داشته که این میزان در بلند مدت ۴۳ درصد کاهش داشته، باوجود این میزان تولید گندم دیم افزایش پیدا کرده و در مرز رسیدن به ۱۹۰ هزار تن است.
وی خاطرنشان کرد: 1100 پلاک از اراضی قزوین مشمول رفع تداخل است و تاکنون حدود ۶۵۰ پلاک رفع تداخل شده است.
عطایی ادامه داد: همچنان آب مهم‌ترین دغدغه صنعت کشاورزی است که امیدواریم طرح داناب(بازار آب) به نتیجه مطلوب برسد تا شاهد رفع دغدغه‌های کشاورزی باشیم.
وی ادامه داد: استان مدت هاست در برابر منابع آبی تسلیم شده‌است. در حال حاضر سیستم تحت فشار توسعه آبیاری زیر سطحی، در دستور کار قرار دارد.
عطایی اضافه کرد: در بخش دام و طیور نیز سیاست وزارتخانه تولید دام داخلی، است. در تلاش بودیم در تولید و تأمین مرغ از میزان تعهدی که داشتیم، پیشی بگیریم که در این زمینه موفق نیز بودیم و قزوین جزو استان‌های برتر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه برای توسعه باغات انگور و زیتون با توجه به ارزش غذایی بالا و زمینه مناسب صادراتی برنامه داریم، اظهار کرد: توسعه باغات زیتون در اراضی شیب‌دار بخش طارم‌سفلی را دنبال و پیگیری می‌کنیم.
وی یاد آور شد: جوان‌سازی باغ‌های زیتون با هدف رشد عملکرد و مقابله با آفات این محصول از برنامه‌های مهم حوزه باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین به‌شمار می‌رود.
عطایی با اشاره به تدابیری انجام شده در حوزه کالاهای اساسی افزود: طی یک ماه اخیر کمبود آرد نداشتیم و در حوزه نظارت هم شبانه روز تلاش می‌شود، برای افزایش کیفیت آرد تلاش شده آردها مخلوط شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha