مزار شهید بایندر به مکان مناسب‌تری منتقل می‌شود

رشت - ایرنا –فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی امام رضا(ع) با بیان اینکه مزار شهید یدالله بایندر به مکان مناسب‌تری منتقل می شود، گفت: به زودی برنامه‌های اجرایی ایجاد مکان مناسب و در خور شان این شهید مدافع وطن کلید خواهد خود.

به گزارش ایرنا، امیر دریادار دوم حمیدرضا سعادت در آیین بزرگداشت و گلباران مدفن و ادای احترام به شهید وطن یدالله بایندر بر سر مزار این شهید در محوطه بندری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان افزود: امروز بر سر مزار این شهید جمع شدیم تا این حضور انرژی مضاعفی باشد برای ادامه مسیر دفاع از ارزش ها و خاک میهن ضمن آنکه برای تغییر مکان مزار این شهید به مکان مناسب تر با دستور فرماندهی نیروی دریایی ارتش پیش بینی هایی شده که به زودی با کمک مسئولان شهرستان اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: این اقدام از آن‌رو است که وضعیت مزار این شهید وطن از مهجوریت خارج شده و به موقعیت مناسب تری برای دسترسی بهتر شهروندان و گردشگران منتقل شود.

فرماندار انزلی نیز در این آیین گفت: این مراسم برای پاسداشت یه فرد نیست بلکه پاسداشت یک مسیر و راه است؛ در تاریخ ایران همیشه افرادی بودند که جان خود را در راه حب به وطن و برای زنده نگهداشتن آرمان‌ها نثار کرده اند. شهیدان برادران بایندر در شمال و جنوب ازجمله کسانی هستند که در این راه به شهادت رسیدند.

محمد پور خوش سعادت اضافه کرد: این شهیدان در شهریور سال ۱۳۲۰ زمانی که امرای ارتش سلطنتی فرو پاشیده و ترک مقاومت کرده بودند با حس وطن پرستی در مقابل متجاوزان به این آب و خاک ماندند و این مقاومت آنها با وجود گذشت سالهای بسیار و تغییر نظام همچنان مورد تقدیر است.

وی در ادامه افزود: سرزمین ایران به واسطه ثروت خدادادی خود در طول تاریخ همیشه مورد تاخت و تاز دشمنان قرار گرفته و جنگ و دفاع در طول تاریخ ایران همواره وجود داشته و با هر جنگ سرزمین های ما توسط دشمنان اشغال شد اما در طول هشت سال دفاع مقدس سربازان اسلام به مدد عناصر وطن و عقیده نگذاشتند ذره ای از خاک ما به دست دشمن بیفتد.

وی اضافه کرد: از شهریور سال ۱۳۲۰ و حمله دشمنان از شمال و جنوب تا به امروز در نیروی دریایی ارتش اتفاقات شگرفی رخ داده و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران همپایه سایر قدرت‌های بزرگ اقداماتی انجام می دهد که تمدن ساز است و این توسط شما دلاورمردان رخ می دهد.

پور خوش سعادت تاکید کرد: بستر و نظام سیاسی و عقیده موضوعاتی است که نمی توان آن را دست کم گرفت وطن پرستی برای ما بسیار ارزشمند است و در همه اعصار و زمان‌ها مورد تقدیر قرار گرفته است. وطن خانه مقدس و عقیده اندیشه مقدس ماست این۲ در کنار هم می تواند مرزهای جغرافیایی را پشت سر بگذارد.

ناوسروان یدالله بایندر پسرعلی‌اکبر بایندر ملقب به دبیر دربار از سران طایفه بایندر بیجارگروس بود که در سال ۱۳۲۰ مسئولیت کفالت فرماندهی نیروی دریایی در دریای خزر را بر عهده داشت.

ناوسروان بایندر در برابر حمله روس‌ها در جنگ جهانی دوم به شمال ایران، نقشی اساسی داشت و در این نبرد شهید شد و پس از شهادت طبق مقررات و آیین‌نامه ارتش، درجه ناخدا سومی به او تعلق گرفت.

بایندر در چهارم شهریور ۱۳۲۰ در بندر انزلی به شهادت رسید و مزارش هم‌اکنون در محوطه باراندازهای مجتمع بندری انزلی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha