۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85207677
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت روزنامه آمریکایی از تلاش چین برای استفاده از هوش مصنوعی در تجهیزات نظامی

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: ارتش چین روی سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و سامانه‌های فنی کار می‌کند و دولت پکن امیدوار است توانایی جنگی این کشور را با این روش تقویت کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی با استناد بر گزارش جدید اندیشکده نیروی هوایی این کشور بر تلاش چین برای تبدیل نیروهای خود به اولین نیروها در جهان برای استفاده از سامانه های مجهز به قدرت هوش مصنوعی در میدان جنگ تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، ارتش چین در ماه های اخیر فاش کرده که بر روی سامانه های هوش مصنوعی که کارکردی شبیه چت جی بی تی (مدل زبانی مبتنی برهوش مصنوعی) دارند، کار می کند.

ارزیابی موسسه مطالعات هوافضای چین در اندیشکده نیروی هوایی آمریکا نشان می دهد که ارتش چین در حال ساخت سامانه های تسلیحاتی هوش مصنوعی در هفت حوزه اصلی است که روابط انسان و ماشین، تصمیم گیری سریع، جنگ شبکه ای، جنگ شناختی، عملیات لجستیک در زمان جنگ، عملیات فضایی و آموزش نظامی را شامل می‌شود.

این گزارش تحت عنوان «جنگ چت جی بی تی چین» در روز دوشنبه از سوی این موسسه منتشر شد. چت جی بی تی تولید شرکت آمریکایی فعال در زمینه هوش مصنوعی موسوم به OpenAl است و می تواند به تقلید از زبان انسان پاسخ دهد و محتوا تولید کند.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که این فناوری در نهایت ضمن تولید محتوا، ویدئوها و تصاویری را بااستفاده از نرم افزارهای پیشرفته و با کمک محاسبات پرسرعت ارائه دهد که می تواند به تقلید از مغز انسان صورت گیرد.

پیشرفت چین در حوزه چت بات ها و فناوری های مشابه نگرانی هایی را در بین مقام های امنیت ملی آمریکا برانگیخته است.

دولت جو بایدن به تازگی صادرات تراشه های کامپیوتری پیشرفته به چین را به بهانه نگرانی از کمک آنها به تلاش پکن در حوزه تولید سلاح های مبتنی بر قدرت هوش مصنوعی محدود کرد.

برنامه های دارای قابلیت چت جی بی تی می توانند با ادغام در سامانه های جنگی بدون سرنشین، بسرعت اطلاعات را جمع آوری و ارزیابی کرده و برای حمله به دشمن برنامه ریزی کند.

به نوشته واشنگتن تایمز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز کار بر روی فرماندهی مشترک و سامانه های کنترل را که از هوش مصنوعی برای بازدارندگی بهتر حمله احتمالی چین به تایوان استفاده می کند، سرعت بخشیده است.

این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: چین همچنین در حوزه جنگ سایبری تمرکز کرده است.

گزارش موسسه مطالعات هوافضای چین در اندیکشده نیروی هوایی آمریکا حکایت از آن دارد که ارتش چین از هوش مصنوعی در زمینه کدنویسی و انجام حملات سایبری دفاعی استفاده می کند.

در رابطه با جنگ شناختی ارتش چین، محققان بر این باورند که چت جی بی تی، شدت جنگ شناختی را به سطح کاملا جدیدی افزایش خواهد داد. جنگ شناختی، شناخت و تاثیرگذاری بر رهبران و جمعیت دشمن را در حمایت از اهداف نظامی مدنظر قرار می دهد.

موسسه مطالعات هوافضای چین همچنین در ارزیابی های خود عنوان کرده که استفاده از هوش مصنوعی، ساخت و نظارت بر سامانه‌های فضایی و تقویت آموزش نظامی را به منظور ایجاد سناریوهای جنگی واقعی‌تر هدف قرار می دهد.

بر پایه این گزارش، ارتش چین، هوش مصنوعی را یک فناوری «جهشی» می‌داند که اجازه می‌دهد در یک درگیری با آمریکا برتری نظامی داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha