بندرعباسی‌ها آماده اجرای سامانه اجاره بها باشند

بندرعباس - ایرنا - نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گفت: سامانه اجاره بها که قبل از این در شهر مشهد اجرا شده بود که تا نیمه یا اواخر شهریور ماه در بندرعباس اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای معامله کنندگان در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر معامله کنندگان خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود طرفین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.

امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ی مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی مورد معامله‌ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ی الکترونیکی آن را دریافت کنند و در آینده‎‌ای نزدیک، این امکان ایجاد خواهد شد که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا مُهِلی روز چهارشنبه در حاشیه نشست شورای مسکن هرمزگان افزود: همچنین مردم باید بدانند صدور کد رهگیری اجاره رایگان شده و دیگر نیازی نیست بابت دریافت آن ریالی بپردازند.

وی یادآور: یکی از اصولی که در شهر مشهد اجرا شد این هست که اجاره‌ها باید براساس این سامانه انجام شود و امید می‌رود برای بندرعباس به همین روش اجرایی شود.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات اشاره کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی هرمزگان به عنوان متولی در این زمینه مسوولیت دارد سامانه ملی اجاره بها را برای استفاده مردم آماده کند.

وی گفت:‌ املاک هم برای آنکه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نشوند باید در سامانه ملی املاک و اِسکان ثبت شود و خانه‌های خالی از اواخر شهریور ماه مشمول این مالیات می‌شوند.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی هرمزگان به همراه شهرداری بندرعباس و اداره‌های خدمات رسان مانند آب و فاضلاب و توزیع برق بایستی خانه‌های خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند.

مُهِلی افزود: همچنین اداره‌کل امور مالیاتی هرمزگان هم باید آگاهی لازم را از طریق نصب بنر، بیلبرد تبلیغاتی در سطح شهرها و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مردم بدهد تا بدانند در صورت ثبت نکردن ملت در سامانه املاک و اِسکان مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.

وی با اشاره به گشت مشترک از بنگاه‌های مشاور املاک گفت: این گشت در سراسر کشور آغاز شده است و ادامه می‌یابد و باید با جریان قوی به پیش برود و تمام اداره‌های دولتی با تمام توان و قدرت در این مسیر گام برداشته و هم افزایی داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha