کلانشهر مشهد نیازمند سهمیه دارویی بیشتر است

مشهد-ایرنا- رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: کلانشهر مشهد نیازمند اختصاص سهمیه دارویی بیشتر به ویژه در روزهای خاص سال است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر «سیدعلی جعفری نژاد» روز پنج‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه افزود: هرچند هفت و نیم درصد سهمیه داروی کشور به مشهد اختصاص دارد، اما این سهمیه در روزهای اوایل سال و روزهای آخر ماه صفر باید افزایش یابد.

وی در خصوص موجودی اقلام دارویی در خراسان رضوی گفت: وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است اما کمبودهای برخی اقلام دارویی همچنان ادامه دارد.

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شیر خشک مهمترین قلم دارویی است که در داروخانه ها با کمبود مواجه است و این مشکل باید چاره اندیشی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: کمبود نقدینگی به دلیل گردش مالی پایین اکنون مهمترین مشکل داروخانه‌ها در مشهد و دیگر شهرستانهای این استان است.

دکتر جعفری نژاد اظهار داشت: اکنون بیشتر سرمایه داروخانه ها در دست شرکتهای دارویی و سازمانهای بیمه گر است.

وی بیان کرد: سرمایه داروخانه ها برای تامین دارو و بازپرداخت فاکتورهای دارویی و چک هایی که به شرکت های دارویی داده اند، هزینه می شود و صاحبان داروخانه ها برای پیشگیری از چک های برگشتی، مجبور به دریافت تسهیلات با سود بالا هستند.

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۵ درصد به تعداد داروخانه های مشهد اضافه شده است، بیان کرد: در این مدت تعداد داروخانه های این شهر از ۶۰۰ به ۸۰۰ داروخانه افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: ۲۰۰ داروخانه جدید به دلیل برداشتن ضابطه های مربوطه به تعداد داروخانه های مشهد افزوده شده است که رشد بی رویه داروخانه ها تبعات مختلفی در بردارد.

کلانشهر مشهد نیازمند سهمیه دارویی بیشتر است

گردش مالی داروخانه های خصوصی اندک است

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز گفت: ۴۵ داروخانه دولتی در شهر مشهد معادل ۸۰۰ داروخانه بخش خصوصی به دلیل استفاده از امتیازات خاص، درآمد دارند.

دکتر سید حسین بهشتیان افزود: در حقیقت می توان گفت که پنج درصد داروخانه ها که در مشهد به صورت دولتی دایر هستند، معادل ۹۵ درصد داروخانه های خصوصی گردش مالی دارند.

وی بیان کرد: تصدی گری دولت یکی از مهمترین چالشها در حوزه داروسازی است و دولت باید بیشتر نقش نظارتی داشته باشد.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی افزود: تعداد داروخانه های دولتی در شهر مشهد بیشتر از هر شهر کشور می باشد که این داروخانه ها متعلق به نهادهای مختلف است.

وی با اشاره به معضل قاچاق دارو در کشور گفت: طی سالهای اخیر با نظارتهای ویژه ای که بر داروخانه ها اعمال می شود، از طریق راه اندازی سامانه TTAC (تی. تک) داروخانه ها نمی توانند در قاچاق نقش داشته باشند و باید معضل را از جای دیگر جستجو کرد که چرا برخی از داروها و همچنین شیرخشک از جای دیگر مانند کشورهای همسایه سر در می‌آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha