وضعیت دارویی بیماران خاص در خراسان رضوی مطلوب است

مشهد- ایرنا- دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: هم اکنون وضعیت داروهای بیماران خاص و سرطانی این استان در شرایط مطلوب قرار دارد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر سید حسین بهشتیان روز شنبه در حاشیه نشست خبری پیرامون وضعیت دارویی در کشور و استان خراسان رضوی در مشهد افزود: این در حالی است که وضعیت داروی بیماران پیوندی مناسب نیست و با کمبود مواجه هستیم چرا که بخش بسیاری از این داروها دست ما نیست و ما واردکننده این گونه داروها نیستیم.

وی با بیان این که منع واردات داروهای بیماران خاص یکی از سیاست‌های نظام است که در راستای حمایت دولت از بخش تولید داروی داخلی صورت گرفته است ادامه داد: صنعت داروسازی ایران در منطقه خاورمیانه یکی از بزرگترین افتخارات ماست چرا که اکثر داروهای تولید داخل دارای کیفیت خوبی هستند به همین دلیل دولت با واردات داروی خارجی مخالف است.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: طرح دارویار طرح خوبی است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به عنوان متولی سلامت، مسوولیت اجرای طرح دارویار را به عهده بگیرد و شرایط زیرساختی و منابع مالی را برای اجرای آن را فراهم کند.

در طرح دارویار یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص می‌یابد. این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بار اصلی اجرای طرح دارویار بر روی دوش داروخانه‌های خصوصی است چرا که با توجه به این که در قانون ذکر شده است که سازمان‌های بیمه باید ظرف مدت یک ماه بدهی داروخانه ها را پرداخت کنند اما این امر از سوی بیمه اجرا نمی‌شود.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان کرد: هفت درصد گردش مالی داروخانه‌ها در طرح دارویار بر دوش داروخانه‌های دولتی و ۹۳ درصد آن بر دوش داروخانه‌های خصوصی است.

بهشتیان افزود: متاسفانه بیمه‌ها برخی داروهای اساسی مانند داروی سرماخوردگی بزرگسالان و شربت منیزیوم را برای افراد بالای ۱۲ سال قبول نمی‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha