تقویت بریکس به تضعیف جبهه غربی منجر می‌شود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به اینکه هیچ یک از کشورهای غربی در گروه بریکس عضو نیستند، هر چه این گروه تقویت شود منجر به تضعیف جبهه غربی می‌شود.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص عضویت ایران در بریکس که متعاقب برگزاری نشست سران این گروه در آفریقای جنوبی و با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان صورت گرفت اظهار داشت: عضویت در بریکس به معنی فراهم شدن زمینه تحقق مهم‌ترین راهبردهای سیاسی و اقتصادی ایران است که از جمله مهم‌ترین آنها رفع تحریم‌ها است.

وی با بیان اینکه عضویت در بریکس منجر به گشایش مسیرهای مسدود شده در موضوع تجارت کشور به حساب می‌آید، گفت: اتصال به ۴۰ درصد اقتصاد دنیا با عضویت در بریکس از دیگر مزایایی است که می‌تواند برای ایران به همراه داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: چندین سال کشورهای متخاصم تلاش کردند تا ایران را در سطح جهانی به انزوا بکشانند و دیگر کشورها را از ارتباط با ایران بترسانند اما عضویت در بریکس منجر به شکست این طرح و افزایش ارتباطات بین‌المللی ایران و تمایل کشورهای دیگر به همکاری‌ها و تبادلات تجاری با ایران خواهد شد.

قناد باشی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای مهم جمهوری اسلامی ایران حذف دلار از تبادلات تجاری است که این مهم نیز در دستور کار گروه بریکس بوده و هست، تصریح کرد: موضوع نشست سران بریکس که در حال حاضر در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود حذف دلار است که این نیز می‌توانند نکته قابل توجهی باشد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مد نظر گروه بریکس تقویت سیاست چند جانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل و مقابله با رویکرد یک جانبه گرایانه آمریکا در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی است که این نیز می‌تواند مکمل سیاست‌های راهبردی ایران باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ یک از کشورهای غربی در گروه بریکس عضو نیستند و قدرت‌های نوظهور اقتصادی در جهان ۵ کشور عضو اولیه این گروه به حساب می‌آیند، بنابراین هر چه بریکس تقویت شود منجر به تضعیف جبهه غربی می‌شود.

قناد باشی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از منظر ژئوپلیتیکی و دارا بودن منابع غنی نفت، گاز و دسترسی مواصلاتی به آب‌های مهم جهانی جایگاه بسیار مهمی دارد که این می‌تواند مزیت خوبی برای گروه بریکس از عضویت ایران در آن گروه به حساب بیاید.

به گزارش ایرنا، سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در آفریقای جنوبی در حال برگزاری است، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور برای شرکت در نشست بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha