چهار هزار تُن کلزا از زارعان آذربایجان غربی خریداری شد

ارومیه - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی گفت: چهار هزار تُن کلزا از ۳۰ خرداد تاکنون از زارعان این استان خریداری شده‌ است.

امید زینالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان خرید به قیمت هر کیلوگرم ۳۰۰ هزار ریال انجام شده و تاکنون از کل ۱۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال بهای محصول خریداری شده هفت هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال پرداخت شده‌ است.

وی با بیان اینکه میزان خرید سال گذشته سه هزار و ۵۶۹ تُن بود، اضافه کرد: تمامی کلزای خریداری شده به کارخانجات روغن کشی تحویل داده شده‌ است.

به گفته کارشناس مسوول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان غربی، در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۴۶۰ هکتار دانه روغنی کلزا در اراضی استان کشت شد که ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار آن قابلیت برداشت دارد.

چهار هزار تُن کلزا از زارعان آذربایجان خریداری شد

لیلا مودت اضافه کرد: دانه روغنی کلزا از جمله محصولات آبی در استان است که هر سال در اواخر شهریور کشت می‌شود و برداشت آن خرداد سال بعد صورت می‌گیرد.

به گفته وی، در بین شهرستان‌های استان، کشاورزان نقده‌ای با کشت ۹۷۰ هکتار پیشتاز هستند، بوکان و پلدشت هر کدام با ۵۰۰ هکتار و میاندوآب با کشت ۲۳۰ هکتار کشت کلزا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

سال گذشته نیز ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا در استان کشت شده بود که در مجموع چهار هزار تُن محصول برداشت شد.

بیشتر بخوانید:

مزارع کلزا، رنگ طبیعت آذربایجان غربی را طلایی‌ کرد

بیش از ۵۳۰۰ تُن کلزا در آذربایجان‌غربی خریداری شد

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

سالانه بیش از ۵۵ میلیون تُن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تُن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

از طرفی دیگر با توجه به اهمیت آب و تمایل به کشت محصولات با نیاز آبی کم، کشت دانه روغنی کلزا می تواند کشت جایگزین مناسبی به جای چغندرقند که نیاز آبی بالایی دارد، باشد و مسوولان جهاد کشاورزی سعی کنند با تامین ادوات مورد نیاز کلزاکاران زمینه را برای ترویج این محصول در استان را بیشتر کنند.

کشاورزان آذربایجان غربی با داشتن ۸۰۰ هزار تا یک میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی سالانه بیش از ۶ میلیون تُن محصولات زراعی و باغی تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha