بریکس؛ همکاری امیدبخش و آینده‌ای روشن

۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹
کد خبر: 85210521
چانگ هوآ، سفیر چین در ایران
بریکس؛ همکاری امیدبخش و آینده‌ای روشن

تهران - ایرنا - آقای «چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در تهران در یادداشت اختصاصی برای ایرنا با موضوع نشست اخیر سران بریکس و عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در گروه، آینده همکاری های کشورهای بریکس را امیدبخش و روشن توصیف کرد و نوشت: کشورهای بریکس به یک نیروی مهم در شکل دادن به ساختار بین المللی تبدیل شده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، متن کامل یادداشت اختصاصی چانگ هوآ با عنوان «همکاری بریکس؛ امیدوار کننده با آینده ای روشن» برای خبرگزاری ایرنا، به شرح زیر است:

از ۲۲ تا ۲۴ آگوست امسال(۳۱ مرداد تا ۲ شهریور ماه جاری)، پانزدهمین نشست سران گروه بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد. در این نشست، "بیانیه ژوهانسبورگ پانزدهمین اجلاس سران بریکس" تصویب و منتشر شد که از ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، آرژانتین و اتیوپی دعوت می کند به طور رسمی به اعضای خانواده بریکس تبدیل شود. این نشست دارای نتایج ثمربخش و با اهمیت فراوان است که توجه سراسر جهان را انگیخته است.

کشورهای بریکس به یک نیروی مهم در شکل دادن به ساختار بین المللی تبدیل شده اند. در حال حاضر، جهان در دست آشفتگی ها و تغییرات جدیدی است و دستخوش تعدیل‌های اساسی، تمایزها و سازمان‌دهی‌های اساسی است، و عوامل عدم اطمینان، بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی در حال افزایش است. گروه بریکس از زمان تأسیس خود در ۱۷ سال پیش، همواره به روح بریکس یعنی باز، فراگیر و همکاری برد-برد پایبند بوده ‌است، همبستگی و همکاری را تقویت کرده، از انصاف و عدالت حمایت کرده و به دنبال توسعه مشترک ‌بوده است، که تأثیر آن روزافزون افزایش می یابد و به یک سکوی اصلی همکاری برای بازار های نوظهور و کشور های در حال توسعه تبدیل شده است و توسعه حکمرانی بین المللی را به سمت انصاف و عادل بیشتر ترویج می کند.

بریکس؛ همکاری امیدبخش و آینده‌ای روشن

چین با خرد خود کماکان همکاری های بریکس را تعمیق و تحکیم می کند. چین برای سازوکار همکاری بریکس اهمیت زیادی قائل است، جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین، برای ۱۱ سال متوالی در نشست سران بریکس شرکت کرده و سخنرانی های مهمی را ایراد کرده است که برای تعمیق همکاری های بریکس ابتکار چینی را مطرح کرده، اعتماد چینی را تزریق کرده و قدرت چینی را افزایش داده است. در حال حاضر، همکاری های بریکس در مرحله مهمی برای به ارث بردن گذشته و آغاز دوره جدید است. جناب آقای شی جین پینگ در این نشست بریکس سخنرانی مهم دیگر را ایراد کرد و در مورد موضوعاتی از جمله ترویج توسعه صلح آمیز، ارتقاء یادگیری متقابل میان تمدن ها و بهبود حکمرانی جهانی موضع روشن چینی را اعلام کردند.

جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور ، چهار پیشنهاد برای تقویت همکاری های بریکس در زمینه های مختلف ارائه کردند و به مسیر توسعه پایدار و عمیق همکاری های بریکس اشاره کردند. چین از تعمیق همکاری‌های اقتصادی، تجاری ، مالی و پولی، تقویت توسعه اقتصادی و همراهی در مسیر توسعه و احیاء حمایت می کند و با «انفصال و قطع ارتباط» و با اجبار اقتصادی مخالف است؛ چین از گسترش همکاری‌های سیاسی و امنیتی، حفظ صلح و آرامش، پایبندی به جهت گیری کلی توسعه صلح‌آمیز، حمایت از یکدیگر در موضوعات مرتبط با منافع اصلی یکدیگر، تقویت هماهنگی در موضوعات عمده بین‌المللی و منطقه‌ای، میانجی‌گری فعال در موضوعات کانونی و ترویج راه ‌حل‌های سیاسی حمایت می‌کند؛ چین از تقویت تبادلات مردمی و فرهنگی، ترویج یادگیری متقابل میان تمدن ها، حمایت از همزیستی مسالمت آمیز تمدن های مختلف و احترام به مسیر مدرنیزاسیون که همه کشورها به طور مستقل آن را انتخاب کرده اند، حمایت می کند؛ چین از پایبندی به انصاف و عدالت، بهبود حکمرانی جهانی، اجرای چندجانبه گرایی واقعی، حمایت از سیستم بین المللی با محوریت اصلی سازمان ملل، حمایت و تقویت سیستم تجاری چندجانبه با محوریت اصلی سازمان تجارت جهانی حمایت می کند و با ایجاد «حلقه‌های کوچک» و «گروه‌های کوچک» مخالف است و از ترویج اصلاح نظام مالی و پولی بین‌المللی و ارتقاء نمایندگی و صدای کشورهای در حال توسعه حمایت می کند.

بریکس؛ همکاری امیدبخش و آینده‌ای روشن

در سال گذشته، چین ریاست بریکس را بر عهده گرفت، روند افزایش اعضای بریکس را راه انداخت و با همراهی اعضای بریکس این روند را به طور استوار به پیش برد. بسیاری از بازار های نوظهور و کشورهای در حال توسعه فعالانه درخواست مشارکت در بریکس را دارند و بیش از ۲۰ کشور درخواست خود را ارسال کرده اند که این موضوع محبوبیت و جذابیت برکیس و اشتیاق و تمایل بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه برای اجرای همکاری را نشان می دهد. مشارکت ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، آرژانتین و اتیوپی در بریکس طور کافی اراده کشور های بریکس برای توسعه همکاری خود با کشور های در حال توسعه را نشان می دهد، با انتظارات جامعه بین المللی مطابق است و هم با منافع مشترک نوظهور و کشورهای در حال توسعه تطابق دارد. این بار افزایش اعضا همچنین یک نقطه آغاز جدید همکاری بریکس است و به سازوکار همکاری بریکس نشاط جدیدی را اضافه خواهد کرد و قدرت صلح و توسعه جهان را بیشتر تقویت خواهد کرد.

بریکس؛ همکاری امیدبخش و آینده‌ای روشن

جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور با جناب آقای رئیسی رئیس جمهور ایران در ژوهانسبورگ دیدار کرده و عضویت ایران در بریکس را به ایشان تبریک گفته و تاکید کرد که چین مایل است همکاری با ایران در سکو های مختلف چند جانبه از جمله بریکس را برای ارتقای توسعه سالم و قوی چندجانبه تقویت کند. جناب آقای شی جین پینگ اشاره کرد که پس از سفر موفقیت آمیز جناب آقای رئیسی رئیس جمهور به چین در ماه فوریه سال جاری، ادارات مختلف دو کشور برای اجرای اجماع سران دو کشور قدم برداشته و به نتایج مثبتی دست یافته اند. بسیار خوشحالم که با تلاش مشترک چین، ایران و عربستان سعودی، ایران و عربستان سعودی به آشتی دست گرفتند و امنیت و ثبات خاور میانه را ترویج کرده اند. چین مایل است دوستی با ایران را تحکیم کند، اعتماد متقابل را تعمیق کند، حمایت از یکدیگر در مسایل مربوط به منافع اصلی یکدیگر را ادامه دهد و روابط مشارکت راهبردی جامع چین و ایران را ترویج دهد تا به ثمرات بیشتری دست یابد. جناب آقای رئیسی اظهار داشت ایران از حمایت چین از عضویت ایران در بریکس بسیار قدردانی می کند. این امر به قدرت محرکه جدید توسعه روابط ایران و چین تبدیل می شود، برای تقویت همکاری های دو کشور در سکو های چند جانبه مفید است، و هم برای ترویج و اجرای بهتر ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی که توسط جناب آقای شی جین پینگ مطرح شد مفید است.

این هم ماموریت طاقت فرسایی و هم ماموریت مجلل و باشکوهی است. باور دارم تا آنجایی که با تلاش های مشترک کار کنیم، همکاری های بریکس امید کننده خواهد بود و آینده کشور های بریکس روشن است. چین کماکان با همراهی شرکای بریکس، به مفهوم جامعه بشری با سرنوشت مشترک پایبند بوده، روابط مشارکت راهبردی را تقویت کرده و همکاری ها را در حوزه های مختلف تعمیق می کند. با مسئولیت بریکس به چالش های مشترک پاسخ بدهیم، آینده زیبایی را بسازیم و باهم به سمت مدرنیزاسیون پیش برویم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha