فصل تحول و توسعه زیرساخت‌های استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - توسعه زیرساخت‌ها از اصلی‌ترین ملزومات جلب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی هر منطقه است. دولت سیزدهم و مدیریت ارشد استان اردبیل با اشراف به این نکته مهم از ابتدای فعالیت خود توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها و تامین منابع مالی آن را در اولویت قرار داده است.

به گزارش ایرنا ، استان مرزی اردبیل با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، با وجود ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه آن‌طور که باید و شاید نتوانسته است در مدار توسعه قرار بگیرد ، همین امر منجر به افزایش مهاجرت از استان به‌ویژه از روستاها و در یکی دو دهه اخیر به پاشنه آشیل اقتصاد و توسعه استان تبدیل شده است.

عنصر جمعیت به همراه سایر عوامل و مولفه‌ها خود یکی از عوامل رونق اقتصادی در هر منطقه و کشوری به شمار می‌رود و اساسا اجرای طرح‌های اقتصادی با وجود جمعیت انسانی موضوعیت دارد. از این جهت شاید بتوان گفت بازگرداندن استانی مانند اردبیل به مدار توسعه مستلزم هم‌افزایی در داخل استان و اهتمام نظام تصمیم‌گیری کلان و ملی است.

اجماع و همگرایی استانی و ملی؛رکن اصلی توسعه

اگر بخواهیم شکل‌گیری اجماع استانی و ملی برای توسعه استان را گام نخست برای برون‌رفت از این وضعیت بدانیم، بدون تردید گام بعدی برای بازگرداندن استان به ریل توسعه، ارتقای زیرساخت‌های استان و مهم‌تر از آن تامین سرمایه مورد نیاز برای دستیابی به این مهم است.

استان اردبیل دارای مناطق گردشگری بکر، آبگرم‌های بی‌نظیر، آثار و ابنیه تاریخی، کشاورزی و باغداری است و همه اینها ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که فعلیت یافتن و ثروت‌آفرینی از آنها مستلزم سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های عمرانی اعم از حمل و نقل، انرژی، فضاهای بهداشتی درمانی و اماکن اقامتی و فضای علمی و دانشگاهی است.

نگاهی به اظهارات و اقدامات مدیریت ارشد استان اردبیل نشان می‌دهد که اولویت اصلی در دولت سیزدهم جلب سرمایه و ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز استان است. در این زمینه می‌توان به رشد ۷.۵ برابری سرمایه جذب شده به استان در مقایسه با دوره گذشته خبر داد به‌طوری که در سال گذشته بالغ بر ۶۱ هزار میلیارد ریال اعتبارات در منابع مختلف جذب طرح‌ها و پروژه‌های استان شده است.

سال گذشته بالغ بر۶۱ هزار میلیارد ریال اعتبارات در منابع مختلف جذب طرحها و پروژه‌های استان شده است.

آب مایه حیات است؛ اقدامات دولت برای تامین پایدار آب در اردبیل

در یک نگاه کلان و تاریخی شکل‌گیری تمدن‌های بزرگ در کنار منابع آبی رخ داده است و نبود آب هم زمینه ساز مهاجرت‌های بزرگ بوده است ، از همین رو یکی از عمده‌ترین موارد مورد اهتمام دولت سیزدهم، تحرک‌بخشی به طرح‌ها و پروژه هایی بوده است که سالیان سال نیمه‌تمام مانده بوده است.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار اردبیل با تشریح اقدامات دولت در تامین و تخصیص آب اظهار کرد: در تامین آب طی ۱.۵ سال گذشته دولت اقدامات اساسی در بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله سدها انجام داده است ، برای مثال پروژه سد عمارت که ۱۵ سال بود نیمه‌تمام مانده بود سال گذشته کارهای باقی مانده از جمله تملک مسائل حقوقی انجام و این سد آبگیری شد.

وی یادآورشد: در سیلاب‌های اخیر در منطقه برای نخستین بار بیش از ۳۰ میلیون متر مکتب آب ذخیره‌سازی شد. سد گیوی هم که سال‌ها نیمه‌تمام مانده بود ، اقدامات تملکی و تکمیلی آن انجام شد و امسال۲۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن آن جمع شد.

میرجعفریان گفت: سد عنبران هم چند سال بود نیمه‌تمام بود ، امسال ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در این سد ذخیره‌سازی شد. علاوه بر این عملیات اجرایی سد هشجین هم شروع می‌شود و تعدادی از طرح‌های تامین آب هم در دست مطالعه است.

فصل تحول/توسعه زیرساخت‌های استان اردبیل

وقوع سیل در بهار امسال در کنار خسارت‌های سنگینی که به استان اردبیل وارد کرد، در نظام تصمیم‌گیری هم منجر به تغییراتی شد. یکی از این تغییرات تاکید بر لزوم توجه بیشتر به بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان بوده است.

به گفته معاون استاندار اردبیل ، تاکید بر این است که امسال طرح‌ها به‌صورت ویژه آبخیزداری و اجرا شود و با بندهای کوچک هم از رواناب‌ها جلوگیری شود تا هم جلوی سیلاب گرفته شود و هم آب به مظهر چشمه و قنات هدایت شود. در این راستا و به گفته محمود قلی‌زاده ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در هفته دولت امسال هشت طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان به بهره‌برداری می‌رسد.

آبرسانی جهادی به ۱۶۰ روستای استان اردبیل؛ گامی برای تحقق عدالت اجتماعی

موضوع مهم اهتمام دولت و رویکرد عدالت محور آن در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای زیست مبتنی بر رفاه همه شهروندان اعم از شهری و روستایی است. به‌طوری که با همکاری بسیج سازندگی سپاه و آب و فاضلاب استان آبرستانی به ۴۵۴ روستا در استان آغاز شد که از این تعداد تاکنون آب پایدار ۱۶۰ روستا تامین شده است ، این امر مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها و حتی زمینه‌ساز مهاجرت معکوس به این روستاها خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه هر استانی توسعه شقوق مختلف حمل و نقل است. استان اردبیل از داشتن بزرگراه استاندارد برای ارتباط با مرکز کشور محروم است و همین امر یکی از پاشنه‌های آشیل توسعه استان اردبیل به‌شمار می‌رود ، برای رفع این معضل چهارخطه کردن مسیرهای ارتباطی استان از ابتدای دولت سیزدهم جزو اولویت‌های اصلی بوده است و تقریبا همه پروژه‌های بخش راه استان دارای ردیف‌های ملی شده است.

فصل تحول/توسعه زیرساخت‌های استان اردبیل

امروز هر ناظر منصفی اذعان خواهد کرد که مسیر جنوب به شمال استان از سرچم تا نقاط مرزی تبدیل به کارگاه عمرانی شده است. در این راستا سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه در استان به بهره‌برداری رسید و امسال هم قرار است ۷۵ کیلومتر دیگر به بهره‌برداری برسد.

پیشرفت ۹۰ درصدی راه‌آهن اردبیل

یکی از مهم‌ترین و دیرپاترین مطالبات مردم استان اردبیل احداث راه‌آهن به اردبیل و اتصال آن به نقطه مرزی بوده است. پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه تقریبا ۱۸ سال است که شروع شده است. این پروژه ریلی ۱۷۸ کیلومتری در آغاز فعالیت دولت سیزدهم مجموعا ۷۰ درصد پیشرفت داشت اما امروز میزان پیشرفت آن به ۹۰ درصد رسیده است.

به گفته میرجعفریان ، کل هزینه‌کرد این پروژه ۴۵ هزار میلیارد ریال بوده است که از این میزان ۲۲ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم به آن تزریق شده است. نکته مهم اینکه در ۲ سال اخیر عمده نقاط بحرانی و گلوگاهی پروژه اجرایی شده است.

انرژی اعم از برق و گاز سوخت موتور صنعت، تولید، کشاورزی و حتی خدمات هر استان و منطقه‌ای است. در این راستا یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در استان اردبیل ارتقای ظرفیت شبکه گازرسانی استان از ۱۱ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب است با این اقدام علاوه بر اینکه در فصل‌های سرد شبکه گاز استان از وضعیت پایداری برخوردار خواهد شد، یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز بخش تولید هم تامین خواهد شد ، موضوعی که سرمایه‌گذاران معمولا در فرایند سرمایه‌گذاری مدنظر قرار می‌دهند.

مسکن از دغدغه‌ها و برنامه‌های مهم نظام و دولت سیزدهم بوده است ، در این راستا برنامه جامع مسکن استان در دولت سیزدهم تدوین شده است که بر اساس آن از حدود ۴۳۰ هزار خانوار در استان ۳۰۰ هزار خانوار در شهرها و روستاها مسکن دارند.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل ، بر اساس نیازسنجی‌ها و بررسی‌های مختلف ۱۰۳ هزار واحد نیاز مسکن در استان شناسایی و برای اجرای آن در قالب نهضت ملی مسکن ۶۳ هزار واحد و در مسکن روستایی هم ۱۶ هزار واحد برنامه‌ریزی شده است.

میرجعفریان گفت: طی سه چهار ماه اخیر ۸۰۰ هکتار زمین تامین و عملیات اجرایی ۳۰ هزار واحد در استان شروع شده است ، ضمن اینکه در این مدت ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی هم شروع شده است.

فصل تحول/توسعه زیرساخت‌های استان اردبیل

ضرورت توجه ملی به جبران خسارت‌های بلایای طبیعی اردبیل

استان اردبیل در سال جاری خسارت‌های سنگینی از انواع بلایای طبیعی متحمل شده است. خشکسالی شدید و بی‌سابقه و کاهش شدید بارش‌ها در فصل زمستان، سرمازدگی زودرس و خسارت‌های آن به باغات، سیل در مناطق مختلف به‌ویژه در شهرهای گرمی ، بیله‌سوار ، مشگین‌شهر، اصلاندوز و کوثر خسارت‌های سنگینی به اقتصاد استان وارد کرد بدیهی است رفع و رجوع مشکلات ناشی از این بلایا انرژی و هزینه زیادی را می‌طلبد.

نکته مهم اینکه دولتمردان محلی در تمام این اتفاقات در کنار مردم بوده‌اند و برای حل مشکلات و آلام آنان تلاش کرده‌اند ، بدیهی است با توجه به حجم خسارت‌ها گره‌گشایی از زندگی مردم مستلزم حمایت دستگاه‌ها و نهادهای ملی و کشوری است به‌ویژه اینکه در بخش کشاورزی فصل کاری رو به اتمام است و آغاز دوباره کشت و زرع منوط به حمایت از آنان است.

حلاوت و شیرینی اقدامات دولت در استان اردبیل زمانی بیشتر خواهد شد که مسئولان و مدیران کشوری برای جبران خسارت‌های بلایای طبیعی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی از مسئولان استانی حمایت کرده و با تامین منابع مورد نیاز زمینه‌ساز توسعه اردبیل شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha