خانه خلاقیت و نوآوری دانشجویی دانشگاه تهران به بهره‌برداری رسید

تهران- ایرنا- خانه خلاقیت و نوآوری دانشجویی در دانشگاه تهران به مناسبت فرارسیدن هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم بهره‌برداری از خانه خلاقیت و نوآوری دانشجویان اظهار داشت: پیوند کنشگری فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشجویی با دستگاه‌های اجرایی یکی از موضوعات کلیدی است که همواره از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی پیگیری شده است و خوشبختانه در این مجموعه با اهتمامی که از ناحیه اداره کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت، شاهد حمایت از این برنامه بوده ایم.

خانه خلاقیت و نوآوری دانشجویی دانشگاه تهران به بهره‌برداری رسید

وی ویژگی بارز فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویی را تکاپو و نشاط دانست و افزود: از آنجا که نوآوری اجتماعی و فرهنگی از اولویت‌های اصلی پنجگانه وزارت علوم در دوره فعلی است، پرداختن به این موضوع توسط فعالان دانشجویی امر مبارکی است.

ذوالفقارزاده گفت: رونق بخشی به مقوله نوآوری، ایده‌پردازی و ایده‌پروری نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است و بدون تأمین زیرساخت نمی‌توان تحقق نوآوری را انتظار داشت که این مهم با پیگیری‌های صورت گرفته ایجاد شد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: تأمین زیرساخت، مقدمه کار بود. از امروز باید به دنبال احصای نظام مسائل و شکل‌گیری شبکه‌های مسأله محور در خانه خلاقیت و نوآوری بود و این امر بدون اتصال به مجموعه‌های دانشگاهی و دستگاه‌های مسئول محقق نمی‌شود. باید زمینه مشارکت گروه‌های دانشجویی فعال در دانشگاه‌های شهر تهران در خانه خلاقیت و نوآوری فراهم شود و در این زمینه فعالان کانون های فرهنگی و اجتماعی درگیر شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سیاستگذاری و ریل گذاری برای خانه خلاقیت و نوآوری دانشجویان را ضروری دانست و اظهار داشت: هویت رسمی برای برنامه‌های خانه خلاقیت و نوآوری ضرورت دارد و در این زمینه باید از نظرات دانشجویان بهره برد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با تاکید بر ضرورت ایفای نقش در زمینه ارتقای علم و فضیلت در نظام دانشگاهی گفت: شکل گیری اجتماعی از کنش گران دغدغه‌مند در موضوعات مهم و کلیدی جامعه در دانشگاه ها ضروری است.

محمدهادی عسکری، ادامه داد: اگر توسعه پایدار را مهمترین مأموریت نظام حکمرانی بدانیم، کارکرد نظام اجتماعی علم و دانشگاه اهتمام و بسترسازی برای پیشبرد اهداف توسعه جامعه است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی یاریگران زندگی به عنوان برنامه محوری ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری از اعتیاد، این طرح را اسم رمز مسئولیت اجتماعی دانست و افزود: فعالیت ها و برنامه هایی که در محیط های آموزشی، خانواده، کار، محله در راستای پیشگیری از اعتیاد در قالب این طرح کلان ملی در حال اجرا است می تواند در آیین کارِ خانه خلاقیت و نوآوری دانشجویی قرار گرفته و با بهره‌گیری از خلاقیت دانشجویان مستعد جهت گیری مؤثرتری پیدا کند.

عسکری با اشاره به بند ۱۸ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه که بر ضرورت ارتقای سلامت اجتماعی جامعه تأکید شده، گفت: باید با ارزش آفرینی و حمایت از ایده های خلاقانه زمینه تحقق اهداف مورد نظر این بند ایجاد شود.

مشاور راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از بهره برداری از خانه خلاقیت و نوآوری دانشجویی ابراز امیدواری کرد: خانه خلاق زمینه ساز ایجاد دانشگاه خلاق شده که به دنبال مسأله مندی های بزرگ اجتماعی باشد.

سید مجید مطهری نژاد در ادامه افزود: برای حل مسائل و تعارضات اجتماعی باید به دنبال راه حل های متناسب با اقتضائات فرهنگی جامعه بود و مفهوم نوآوری اینجا معنا پیدا می کند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ایجاد فضای مسأله مندی در نظام فکری دانشجویان تأکید کرد و افزود: در همین راستا باید نظام خلاقیت های دانشجویان سمت و سو پیدا کند.

مشاور فناوری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در سخنانی بر ضرورت ترویج و توسعه کمی و کیفی خانه های خلاقیت و نوآوری دانشجویی تأکید کرد و افزود: باید نسبت به جذب افراد خلاق و صاحب ایده توجه ویژه‌ای کرد.

سید مجتبی حسینی، با تاکید بر ضرورت توجه به پرورش خلاقیت در بین دانشجویان اظهار داشت: توسعه خلاقیت می تواند به همه حوزه های دانشگاهی به ویژه حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی تسری یافته و در این زمینه برنامه ریزی برای رفع موانع خلاقیت در ابعاد مختلف ساختاری، قانونی، فرهنگی و... ضروری است.

در ابتدای این مراسم نیز محمدرضا اخضریان کاشانی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد: شبکه‌های دانشجویی دغدغه مند در موضوعات مهم اجتماعی از جمله آسیب های اجتماعی در دانشگاه های شهر تهران بتوانند از ظرفیت ایجاد شده در راستای کمک به حل مسأله گام بردارند. هرجا کار به دانشجویان محول شده و برای آنان فرصت فعالیت فراهم می‌شود، شاهد آن هستیم کار به بهترین نحو انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت برنامه‌ریزی منسجم برای اثربخشی خانه خلاقیت و نوآوری دانشجویی تأکید و ابراز امیدواری کرد: ظرفیت ایجاد شده بتواند در راستای خدمت به جامعه حرکت کند.

بر پایه این گزارش، نخستین رویداد خانه خلاقیت و نوآوری دانشجویان در دانشگاه تهران ۲۲ مهرماه همزمان با روز تربیت بدنی برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha