خودروسازان کرمان به نیروی فنی و ماهر نیاز دارند

کرمان- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای استان با کمبود نیروی کار مواجه هستیم گفت: اکنون کارخانه های خودروسازی شرق استان کرمان درخواست نیروی فنی و ماهر دارند.

به گزارش ایرنا، مجتبی مصباح روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و تعاون با اشاره به اینکه در بعضی از نقاط استان نه تنها مساله اشتغال رفع شده بله دچار کمبود نیرو نیز هستیم، افزود: در حوزه معدن درآلو (محدوده ۲ شهرستان رابر و بردسیر) یکهزار و ۵۰۰ نیرو جذب خواهد شد که با این اتفاق دیگر وضعیت بیکاری در آن منطقه حاد نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: پارسال در حوزه اشتغال عملکرد استان قابل قبول بود اما عقب‌ماندگی‌هایی رخ داده در دهه ۹۰ باعث شد خدمات دیده نشود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه پارسال بیش از ۶۷ هزار شغل در استان ایجاد شده است، ادامه داد: استان کرمان رتبه ششم کشور در خالص اشتغال را دارد.

وی با اشاره به تسهیل فضای و کسب و کار در استان کرمان بیان کرد: صدور مجوزهای کسب و کار در این دولت تسهیل شد به گونه‌ای که این مجوزها ظرف یک هفته یا نهایت ۲ هفته صادر می‌شود.

این مسئول با اشاره به وجود ۵۵کاریابی در استان کرمان اظهارداشت: تعداد تعاونی‌های استان نسبت به سال۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته است.

مصباح با اشاره به اینکه روابط کار و بیمه بیکاری به منظور تسهیل ارائه خدمات به مردم به کاریابی‌ها واگذار شده است، تاکید کرد: در شهرهایی که با مرکز استان فاصله دارند مجوز کاریابی برای تسهیل کار مردم صادر شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۷ مرکز کارآفرینی در استان کرمان، تاکید کرد: سال گذشته کافه کارآفرینی، مرکز شتابدهی، فضای اشتراکی و کانون کارآفرینان را در استان راه‌اندازی کردیم.

تسهیلات اشتغال‌زایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت شده است، بیان کرد: پارسال بیشترین تعداد کارآفرین برتر نمونه کشوری در جشنواره ملی، مربوط به استان کرمان بود و از ۱۱مورد برگزیده نهایی نیز سه نفر کرمانی بودند.

وی با اشاره به اینکه توسعه صنایع پایین دستی به توسعه اشتغال کمک می‌کند، گفت: در حوزه مشاغل خانگی و روستایی عملکرد قابل قبولی در استان داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه نرخ بیکاری تا وقتی به زیر سه درصد نرسد آنچنان محسوس نخواهند بود، خاطرنشان کرد: در حوزه حوادث ناشی از کار سال گذشته ۱۰ درصد کاهش نسبت به ۲ سال پیش در استان شاهد بودیم و این درحالیست که تعداد کارگاه‌ها در استان افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حوادث و فوتی‌های ناشی از کار نیز کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: مدت زمان رسیدگی به شکایت ناشی از کار در ۲ سال گذشته ۱۰۲روز بود که این میزان در سال جاری به ۴۲روز کاهش پیدا کرده است.

مصباح با اشاره به اینکه هیات ورزش کارگری استان کرمان سال گذشته رتبه اول را در کشور به دست آورد خاطرنشان کرد: بسیاری از مجموعه‌های کارگری سال گذشته آسیب دیده بود که از ابتدای پارسال تاکنون ۱۰ مورد از این مجموعه‌ها را بازسازی کردیم و به چرخه اقتصادی بازگردانیم.

خودروسازان کرمان به نیروی فنی و ماهر نیاز دارند

جزییات طرح کالابرگ الکترونیکی

وی با اشاره به اینکه در حوزه کالابرگ الکترونیکی سال گذشته سه هزار و۹۷۶ فروشگاه خرده‌فروشی و ۲۳۳فروشگاه عمده فروشی در استان فعال بود، تاکید کرد: پارسال ۹۰ هزارو۱۳۰ خانوار از این کالابرگ استفاده کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه طرح کالابرگ الکترونیکی طرحی پدافندی است، خاطرنشان کرد: با نصب شبکه ملی اعتبار(شما) تمام فروشگاه‌های مجهز به طرح کالا برگ الکترونیکی برای عموم شهروندان مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پنج هزارو ۴۸۵تعاونی فعال در سطح استان داریم، گفت: پنج درصد تعاونی‌های فعال کشور مربوط به این استان است.

مصباح با اشاره به اینکه تعاونی‌های استان کرمان ۱۴۳هزارو۸۹۶عضو دارند، خاطرنشان کرد: ۷۴هزارو ۵۶۷فرصت شغلی در این تعاونی‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۸هزار و۹۶۴ نفرساعت آموزش به شرکت‌های تعاونی در استان داده شده است، خاطرنشان کرد: تسهیلات کم بهره در بانک رسالت با خط اعتباری ۳۰ هزار میلیارد ریالی در اختیار تعاونی‌ها قرار می گیرد.

پنج درصد کل تعاونی‌های فعال کشور

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان همچنین با اشاره به اینکه پنج درصد کل تعاونی‌های فعال کشور در استان کرمان قرار دارد، اظهارداشت: استان کرمان رتبه سوم صادرات تولیدات تعاونی‌ها را در کل کشور دارد.

وی بیان کرد: کمیته مهارت ماه گذشته در استان تشکیل شد و همه صنایع و شرکت های موثر استان در جلسات این کمیته دعوت می شوند.

مصباح با بیان اینکه نیمی از بازنشستگان تامین اجتماعی سال گذشته جزو مشاغل سخت و زیان‌آور بودند، گفت: با این روند اگر حرکت کنیم در بازه‌های زمانی ۲ تا پنج سال دیگر نیرو نخواهیم داشت.

وی اشاره کرد: قانون در خصوص مشاغل زیان‌آور و سخت ناقص است و روند اجرای این قانون به‌صورت سلیقه‌ای شده است.

تفاهم‌نامه کهکشان تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به تفاهم نامه وزارت تعاون با استانداری کرمان با موضوع کهکشان تعاون ادامه داد: بحث کهکشان تعاون را آغاز کرده‌ایم و در همین زمینه تفاهم نامه کهکشان تعاون با استاندار کرمان امضا شده است.

وی افزود: کهکشان تعاون با هدف ایجاد زنجیره ارزش برای محصولاتی که در سطح استان وجود دارد طراحی و تاکنون به صورت پایلوت(نمونه) در۶ استان اجرایی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha