ضریب پشتیبانی بیمه بالاتر و تقاضای بیمارستان تامین اجتماعی در جنوب کرمان

کرمان- ایرنا- مدیران تامین اجتماعی کرمان درحالی می گویند ضریب پشتیبانی بیمه این استان بالاتر از متوسط کشور است که جنوب این استان به شدت نیازمند بیمارستان این سازمان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیرکل و مدیر درمان تامین اجتماعی کرمان روز شنبه به مناسبت هفته دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه حضور یافتند و ضمن تشریح وضعیت این سازمان در دیار کریمان به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

مدیرکل بیمه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه ضریب پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی هم ‌اینک در کشور چهاردرصد است، افزود: این ضریب در استان چهار و هشت دهم درصد است و در شرایط بهتری از متوسط کشوری قرار دارد.

به گزارش ایرنا، ضریب پشتیبانی در سازمان تامین اجتماعی یعنی نسبت افرادی که به سازمان حق بیمه پرداخت می‌کنند نسبت به کسانی از سازمان حقوق دریافت می کنند کمتر باشد. آنطور که اعلام می شود شاخص ضریب پشتیبانی در صندوق‌های بازنشستگی کشور روندی کاهشی داشته و در بسیاری از آنان توازن در منابع و مصارف درون‌سازمانی روندی بحرانی دارند.

محمود شیخ شعاعی مدیرکل تامین اجتمایع استان کرمان روز شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالش‌های این سازمان ناترازی منابع و مصارف است، گفت مصارف در سازمان تامین اجتماعی بر منابع این سازمان پیشی گرفته و منجر به کاهش ضریب پشتیبانی(تناسب بین تعداد بیمه شدگان با مستمری بگیران) شده است.

تببین خدمات دولت

وی با اشاره به اینکه خدمات دولت به مردم در حوزه تامین اجتماعی به خوبی تبیین نشده است، افزود: در اصول سوم، بیست و نهم و ۴۳ قانون اساسی کشورمان به موضوع و ساختار تامین اجتماعی اشاره شده است.

شیخ شعاعی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب پوشش بیمه‌ای در کشور ۲۰ درصد بود تصریح کرد: اما اکنون ۷۲درصد مردم زیرپوشش همه صندوق‌های بیمه‌ای هستند که از این میزان ۵۳درصد مربوط به بیمه تامین اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۲ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته صندوق‌های تامین اجتماعی در استان وجود دارد، اظهارداشت: دو سوم حق بیمه کارگران ساختمانی، ۵۰درصد حق بیمه رانندگان و دو سوم حق بیمه قالیبافان از سوی دولت پرداخت می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه استقراض بی رویه از بانک‌ها یکی دیگر از چالش‌های سازمان تامین اجتماعی طی هشت سال اخیر بوده است، بیان کرد: از ابتدای امسال برای اولین بار این سازمان برای پرداخت مستمری‌ها استقراضی از بانک‌ها نداشته است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: دو سوم حق بیمه ۴۲درصد کارگاه‌های در تعامل با تامین اجتماعی از سوی دولت پرداخت می‌شود.

وی یا اشاره به اینکه در سال جاری نیز تامین اجتماعی ماهانه ۱۳ هزار میلیارد ریال تعهدمالی در استان دارد، گفت: دولت موظف است دو سوم حق بیمه ۳۸ رسته شغلی را پرداخت کند.

شیخ شعاعی اظهارداشت: در ابتدای دولت سیزدهم ۴۳ خدمت غیرحضوری بوده و اکنون به ۵۷ موردخدمت افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، بیان کرد: اپلیکشن (تامین من) یک میلیون و۹۰۰هزار کاربر دارد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان به مدت سه ماه اجرا شد که آخرین مهلت آن پایان مرداد ماه بود.

وی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد مردم استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، اظهارداشت: کمترین پوشش بیمه‌ای این سازمان در شهرستان فهرج با ۱۳ درصد و بیشترین میزان پوشش این سازمان با ۸۷ درصد در شهرستان کوهبنان است.

شیخ شعاعی با اشاره به اینکه نزدیک ۵۴ هزار کارگاه فعال در استان داریم، تاکید کرد: تعداد کارگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی نسبت به ۲ سال گذشته یک درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در شاخص های رصد سازمان تأمین اجتماعی، اداره تامین اجتماعی استان در رتبه سوم کشوری قرار دارد، بیان کرد: حدود یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر در استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که ۵۵۳ هزار نفر آنان بیمه شده اصلی هستند.

انباشت بدهی‌های دولت

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه انباشت بدهی‌های دولت یکی از چالش‌های این سازمان است، گفت: ۶۰۰ همت بدهی دولت به تامین اجتماعی است که در ۲ سال اخیر ۱۷۰ همت از این بدهی ها را دولت تسویه کرده است و در بودجه امسال نیز لحاظ شده که ۷۰ همت از این بدهی‌ها تسویه شود.

ضریب پشتیبانی بیمه بالاتر و تقاضای بیمارستان تامین اجتماعی در جنوب کرمان

اما در این نشست مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه این استان در بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم رشد خدمت داشته است، گفت: سه بیمارستان و ۱۴ درمانگاه تامین اجتماعی در سطح استان به مردم خدمات ارائه می‌کنند و در همین راستا این سازمان با یکهزار و ۶۰۰ موسسه خیریه، خصوصی و نظامی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم قرارداد بسته است.

امین فخر بیان کرد: در حوزه درمان این سازمان اولین خریدار خدمت در کشور و دومین تولید کننده خدمت در وزارت بهداشت و درمان است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد تخت‌های بستری کشوری متعلق به این سازمان است،بیان کرد: این سازمان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مردم ارائه خدمت می‌کند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمان اظهارداشت: تامین اجتماعی سالانه چهار میلیون و ۳۰۰هزارمراجعه سرپایی را در استان پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ارتقای بهره ‌وری امکانات درمانی در دستور کار تامین اجتماعی است، خاطر نشان کرد: در سال‌گذشته ۷۱ متخصص جذب کردیم.

خدمات دهی به بیماران کرونایی

فخر با اشاره به اینکه تامین اجتماعی به حوزه پیشگیری ورود کرده است، گفت: در ۲ سال گذشته، این استان در سرویس‌دهی به بیماران کرونایی همت داشته و بیش از ۳۰ درصد بیماران کرونایی استان در مراکز درمانی تامین اجتماعی بستری شدند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه بیمارستان پیامبر اعظم شهر کرمان در پذیرش‌های دوران کرونا در کشور رتبه اول را به دست آورده است، گفت: ارتقای کمی و کیفی خدمات تامین اجتماعی در استان در دستور کار است.

تقاضای ایجاد بیمارستان در شهرستان‌های جنوبی

وی همچنین با اشاره به تقاضای ایجاد بیمارستان در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان، گفت: در شهرهای که بیمارستان نداریم، فرانشیز بیمه‌شدگان در خدمات بستری صفر شده است.

فخر با اشاره به اینکه تامین اجتماعی سال گذشته ۹۰ درصد هزینه‌های خدمات ناباروری را پوشش داده است، اظهارداشت: سال گذشته در طرح دارویار نیز ۳۹۶ قلم دارو، به شمول قراردادهای تامین اجتماعی اضافه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha