برزیل بار دیگر، اصلاح شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل، بار دیگر بر لزوم اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد و گفت اعضای کنونی این نهاد، جنگ را برانگیخته‌اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تِلام آرژانتین، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در پایان سفر خود به آنگولا، تصریح کرد سازمان ملل متحدِ سال ۲۰۲۳ از اعتباری که این نهاد در سال ۱۹۴۵ داشت، فاصله گرفته است.

داسیلوا بر اصلاح ساختار شورای امنیت و گنجاندن کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین در این نهاد سازمان ملل تاکید کرد.

وی در انتقاد از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول گفت: بدهی‌ها، غیرقابل پرداخت می شوند؛ بدهی که هرگز قابل پرداخت نیست و مشکل همچنان افزایش می‌یابد.

لولا داسیلوا تصریح کرد «شورای امنیت که باید صلح و آرامش را تضمین کند؛ شورایی است که بدون صحبت با کسی، جنگ را ترویج می‌کند. روسیه وارد اوکراین می‌شود، بدون اینکه در مورد آن در شورای امنیت بحثی داشته باشد. ایالات متحده وارد عراق می‌شود، بدون آنکه در شورای امنیت حرفی در مورد آن بزند. انگلیس و فرانسه با دور زدن شورای امنیت به لیبی حمله می‌کنند».

وی گفت: به عبارت دیگر کشورهای عضو شورای امنیت کسانی هستند که جنگ می‌کنند، سلاح تولید می‌کنند و سلاح می‌فروشند، این یک اشتباه است.

رئیس‌جمهوری برزیل که از مدت‌ها پیش بر لزوم اصلاح این نهاد سازمان ملل تاکید کرده است، پیشتر گفت کشورهایی مانند آرژانتین یا مکزیک باید در بالاترین نهاد سازمان ملل قرار گیرند که در حال حاضر ۱۵ عضو دارد و ۵ کشور از آن‌ها اعضای دائمی و با حق وتو هستند: چین، ایالات متحده، فرانسه، روسیه و بریتانیا.

لولا داسیلوا پیشتر نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد تحولات مختلف در سازمان‌هایی همچون سازمان ملل متحد گفت: بدون اصلاح شورای امنیت، با گنجاندن اعضای دائمی جدید، سازمان ملل اثربخشی یا اقتدار سیاسی و اخلاقی برای رویارویی با درگیری‌ها و معضل‌های قرن بیست‌ویکم را به دست نخواهد آورد.

این روزها بحث در مورد لزوم اصلاح شورای امنیت به منظور افزایش اثربخشی این نهاد، البته با در نظر گرفتن واقعیت‌های جاری، به طور فزاینده و با قدرت بیشتری از سوی سیاستمداران و کارشناسان مطرح می‌شود. با این حال، وجود اختلاف‌های عمیق میان رقبای ژئوپلیتیکی در مورد گسترش شورای امنیت سازمان ملل و همچنین عملکرد آن، پیشرفت چندانی برای دستیابی به اجماع میان طرف‌ها حاصل نشده است.

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز با بیان اینکه سازمان ملل منعکس کننده واقعیت های کنونی جهان نیست، تاکید کرد: این سازمان نیازمند اصلاحات است.

مارسلو ابرارد وزیر امور خارجه پیشین مکزیک نیز پیشتر (مارس گذشته/ اواسط اسفند) از فلج شدن شورای امنیت فعلی سازمان ملل انتقاد کرد. این مقام مکزیکی در انتقاد از ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل در حل‌وفصل مسئله جنگ اوکراین گفت: در شورای امنیت سازمان ملل، نوعی از کار افتادگی دیده می شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) یکی از ۶ رکن اصلی سازمان ملل است که وظیفه تضمین صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد و اختیارات آن عملیات حفظ صلح، اعمال تحریم‌های بین‌المللی و مجوز اقدام نظامی را شامل می‌شود.

این شورا تنها نهاد سازمان ملل است که صلاحیت صدور قطعنامه‌های الزام‌آور را درمورد کشورهای عضو را دارد.

این شورا همچون ساختار سازمان ملل متحد، پس از جنگ جهانی دوم برای رسیدگی به ناکامی‌های جامعه جهانی در حفظ صلح بین‌المللی ایجاد شد و نخستین جلسه خود را در ۱۷ ژانویه ۱۹۴۶ برگزار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha