۶ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۲۰
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 85211715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمرچین انتخاب اول برای طی کردن مسیر کربلا + فیلم

۶ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۲۰
کد خبر: 85211715
تمرچین انتخاب اول برای طی کردن مسیر کربلا + فیلم

مهاباد - ایرنا - امسال برای دومین بار مرز رسمی تمرچین پیرانشهر برای تردد زائران اربعین حسینی برای رسیدن به کربلای معلی تعیین شده است و به سبب ویژگی های خاصی که دارد، می تواند انتخاب اول زائران برای رفت و برگشت به کربلا باشد.

به گزارش ایرنا، صبح یکی از از روزهای نیمه نخست شهریور ماه برای تهیه گزارش از چگونگی و شرایط اعزام زائران اربعین از مرز تمرچین پیرانشهر وارد این شهر شدم، پیرانشهر این روزها بسیار متفاوت تر از دیگر ایام سال بود، در همان ابتدای ۱۵ کیلومتری ورودی این شهر که به پادگان جلدیان مشهور است، محوطه بزرگی برای اسکان زائران و توقف خودروهای آنان تعیین شده بود.

به گفته مسوولان، موکب جلدیان که ظرفیت اسکان یک هزار نفر و ۱۰ هزار دستگاه خودرو را دارد در صورت تکمیل ظرفیت سایر مواکب این شهرستان، زائران را پذیرش می‌کند و در فاصله چند کیلومتر، موکب اهل سنت پیرانشهر راه‌اندازی شده است.

راه اندازی موکب اهل سنت که ظرفیت اسکان ۲ هزار نفر و بیش از ۱۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، در ورودی این شهر از سمت نقده واقع شده است و نشان از مهمان‌نوازی و ارادت اهل سنت به مهمانان اهل بیت (ع) دارد.

در این موکب علاوه بر نهار و شام، با آش محلی به نام (دوکلیو) و نان محلی (کلانه) از مهمانان پذیرایی می شود و همین امر یکی از عوامل تمایل زائران برای رفتن به این موکب شده است.

خانواده عبداللهی یکی از خانواده‌های نیکوکار پیرانشهر هستند که امسال نیز مانند سال گذشته چهار نفری برای تهیه غذاهای سنتی در این موکب فعالیت می‌کنند و مادر علاوه بر تهیه آش، نان های محلی را درست می کند و دختر خانواده نیز مادر را همراهی می کند.

ترجمه: روزانه به طور میانگین ۷۰۰ تا ۸۰۰ قرص نان محلی (کلانه) و آش محلی (دوکلیو) تهیه می کنیم و البته آرد رو برایمان می آورند و سبزی ها پاک کرده و با آن آش درست می کنیم و چهار نفر مشغول کار هستیم.

آقای قریشی یکی از معتمدین پیرانشهر نیز گفت: در این موکب اهل سنت روزانه پنج هزار پرس غذا و امکان اسکان ۲ هزار نفر (زنانه و مردانه) وجود دارد و مردم پیرانشهر هر آنچه در توان داشته باشند، برای پذیرایی از زائران بزرگوار کوتاهی نخواهند کرد.

تجربه زائران از مرز تمرچین پیرانشهر

یکی از از زائران اهل کرمان که در موکب اهل سنت مشغول استراحت بود، گفت: تمام امکانات لازم برای حضور زائران از این مرز مهیا شده است و به همشهریان و هموطنان در استان های دیگر هم توصیه می کنم که برای اعزام، مرز تمرچین را انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه سال‌های قبل از سایر مرزها برای تشرف به کربلا استفاده می کرد، افزود: مرز تمرچین از نظر آب و هوایی شرایط بسیار خوبی دارد و تردد در این مرز تجربه جدیدی برای زائران خواهد بود.

ظرفیت پارکینگ‌های پیرانشهر به ۱۵۰ هزار دستگاه رسید

شهردار پیرانشهر گفت: هم اکنون ظرفیت پارکینگ‌های پیرانشهر به ۱۵۰ هزار دستگاه افزایش یافته است و انتظار می رود که زائران خودروهای خود را قبل از اعزام به این پارکینگ ها منتقل کنند و از توقف آنها در معابر سطح شهر خودداری کنند.

صفر تفاخر افزود: تمام امکانات داخل شهر بسیج شده تا بتوانیم در خدمت زائران عزیز باشیم و آنان بدون هیچ دغدغه و مشکلی سفر خود را در مسیر کربلا از مرز تمرچین پیرانشهر آغاز کنند.

وی اضافه کرد: شورای اسلامی و شهرداری پیرانشهر هم در حدود ۵ میلیارد ریال برای راه اندازی موکب اهل سنت کمک کرده و برای فضاسازی و آذین‌بندی داخل شهر نیز در حدود ۱۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

٨۰ موکب در آذربایجان غربی آماده پذیرایی زائران اربعین است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای پذیرش زائران اربعین اندیشیده شده، گفت: ٨۰ موکب در استان آماده پذیرایی از مهمان و زائران شرکت کننده در آیین اربعین حسینی هستند.

محمدصادق معتمدیان اظهار کرد: ظرفیت اسکان روزانه ۴۰ هزار زائر اربعین در مرز و پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر فراهم است.

وی افزود: تدارک پخت و توزیع روزانه تا ۱۰۰ هزار پرس غذا توسط موکب‌های مردمی در مسیر تردد زائران و پارکینگ رایگان برای ۵۰ هزار خوردو با امکانات لازم در ورودی شهر پیرانشهر، پادگان جلدیان ارتش و پایانه مرزی تمرچین پیش بینی شده و در اختیار زائران قرار دارد.

استاندار آذربایجان غربی به فعال شدن ۳۸ گیت ورود و خروج برای توقف حداقلی در مرز تمرچین نیز اشاره کرد و ادامه داد: تدابیر لازم برای تسهیل در تردد زائران از مرز تمرچین تا الحسینیه بغداد و شهر نجف اشرف تدارک دیده شده است.

معتمدیان در خصوص هماهنگی‌های لازم با مسوولان اقلیم کردستان عراق برای تردد زائران اربعین حسینی، اضافه کرد: تمهیدات حداکثری از جمله اختصاص خودروهای عمومی برای جابجایی زائران از تمرچین به سمت عتبات عالیات پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۷۰ هزار نفر از این مرز برای زیارت عتبات عالیات در اربعین مشرف شدند و امسال تردد ۵۰۰ هزار زائر اربعین را از این مرز پیش بینی کرده‌ایم.

استاندار آذربایجان غربی به فراهم سازی زیرساخت‌های حمل و نقل برای تردد امن زائران در مسیر مرز تمرچین نیز اشاره کرد و گفت: تامین آب و برق و ارتباطات، امکانات بهداشتی، درمانی و امداد و نجات برای راحتی زائران اربعین پیش بینی شده تا این مرز یکی از امن‌ترین مرزها برای تردد زائرین باشد.

استقرار ۲۵۰ دستگاه مینی‌بوس شهرداری ارومیه در مرز تمرچین

رییس کارگروه خدمات شهری مرز تمرچین گفت: با توجه به وظایف شهرداری در خصوص حمل و نقل و خدمات شهری در مسیر پیاده روی اربعین ۲۵۰ دستگاه مینی بوس برای جابجایی زائران از محل پارکینگ‌ها تا پایانه مرزی تمرچین مستقر ‌شده‌اند.

تمرچین انتخاب اول برای طی کردن مسیر کربلا + فیلم

مصطفی میلانی با اشاره بر همکاری همه ‌جانبه تمامی دستگاه‌های اجرایی در آیین پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: شهرداری ارومیه با تمامی قدرت و با استفاده از ظرفیت‌های خود آماده خدمات رسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی با اشاره به نیاز خدمات عمومی در پایانه مرزی تمرچین افزود: در کنار اورژانس و نیروی انتظامی حضور آتش نشانان یکی از ملزومات اساسی در یک محل پرتردد با برنامه‌ریزی قبلی است و از این رو آتش‌نشانان شهرداری ارومیه نیز با حضور خود موجب دلگرمی هستند.

میلانی اضافه کرد: حضور ۲ تیم آتش نشان و ۵۰ پاکبان، برپایی محل اسکان یک هزار نفری، بهره‌گیری از ۲۵۰ دستگاه مینی‌بوس و پنج ماشین حمل زباله و ۵۰ باکس فلزی زباله تنها بخشی از ظرفیت‌های شهرداری ارومیه در مرز تمرچین برای ارائه خدمات به زائران است.

تردد زائران اربعین از مرز تمرچین بدون معطلی در حال انجام است

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر با اشاره به تامین زیرساخت‌های لازم برای تردد زائران اربعین گفت: زمان پذیرش و خروج زائران در گیت‌های پایانه تمرچین بدون معطلی و در کمتر از سه دقیقه در حال انجام است.

محمد رضایی اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای پذیرش سریع زائران در این پایانه مرزی فراهم شده و علاوه به دایر شدن مواکب پذیرایی، خودروهای امداد و نجات، اورژانس، نیروهای انتظامی و خدماتی در پایانه حضور دارند و برای راحتی زائران ۷۲ چشمه سرویس بهداشتی نیز پیش بینی شده است.

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر ادامه داد: امسال پذیرش زائران در این مرز با تدابیر اتخاذ شده، به صورت ۲۴ ساعته است و مسوولان پذیرش و عوامل انتظامی به صورت شیفتی در پایانه مسقر هستند و در تمام طول شبانه روز به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

تمرچین انتخاب اول برای طی کردن مسیر کربلا + فیلم

رضایی اضافه کرد: طی ۲ روز آینده بیمارستان صحرایی هم در نزدیکی پایانه راه‌اندازی می‌شود تا در صورتی که زائری نیاز درمانی پیدا کرد، به سرعت به خدمات درمانی و پزشکی دسترسی داشته باشد.

وی گفت: امسال علاوه بر امکان تردد زائران داخلی از مرز تمرچین حتی کسانی که برای تردد از سایر پایانه‌ها ثبت نام کردند، هماهنگی‌ها برای تردد زائران کشورهای ترکیه و آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز از مرز تمرچین پیرانشهر انجام شده است.

رضایی با اشاره به مزیت‌های پایانه مرزی تمرچین برای تردد زائران نیز یادآور شد: این مرز از نظر آب و هوایی ر این فصل بسیار مطلوب است و حتی نیازی به مه‌پاش هم نیست و مسافت نزدیکی در مقایسه با مرزهای چذابه و مهران تا کربلای معلی دارد.

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر گفت: طرف عراقی نیز از آمادگی کافی برای پذیرش زائران اربعین برخوردار است و چندین دستگاه مینی‌بوس نیز برای انتقال زائران به اربیل اقلیم کردستان عراق و از آنجا به الحسینه بغداد فراهم شده است.

راه‌اندازی ۷۶ مرکز و ۳۶ پایگاه امداد و نجات هلال احمر آذربایجان‌غربی

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی گفت: ۷۶ مرکز عملیاتی و پاسخگویی و ۳۶ پایگاه امداد و نجات این جمعیت در ایام اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فعال است.

یحیی خلیلی اظهار کرد: در طرح ملی امداد و نجات این جمعیت با موضوع امداد و نجات سوانح احتمالی در مسیر اربعین حسینی (ع)، ۳۰۰ نیروی عملیاتی در ۵۶ مرکز عملیاتی، ۲۰ مرکز پاسخگویی و ۳۶ پایگاه امداد و نجات در استان به زائران خدمات ارائه می دهند.

تمرچین انتخاب اول برای طی کردن مسیر کربلا + فیلم

وی اضافه کرد: این طرح به مدت ۲۳ روز و تا ۱۸ شهریور سال جاری ادامه دارد و امدادگران هلال احمر در همه نقاط تردد زائران اربعین از زمان ورود به آذربایجان‌غربی تا مرز تمرچین پیرانشهر حضور دارند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی با اشاره به تجهیزات هلال احمر در این عملیات اظهار کرد: داوطلبان و نیروهای متخصص هلال احمر به همراه ۸۵ ناوگان خودرویی شامل آمبولانس، خودروی نجات و سایر خودروهای امداد رسان در این پایگاه‌ها مستقر و به همراه تیم امدادگران بانوان و تیم‌های واکنش سریع با تمامی تجهیزات و لایه‌های ارتباطی لازم آماده ارائه خدمات هستند.

وی با اشاره به امکان دسترسی به ندای ۱۱۲ هلال احمر در استان اظهار کرد: امکان شماره گیری با این شماره حتی با گوشی های بدون سیم‌کارت هم مقدور است و هنگام تماس زائران با این شماره گویا و در صورت نیاز نزدیکترین تیم برای امدادرسانی به محل اعزام می‌شود.

به گزارش ایرنا، مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد و از تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال گذشته برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha