۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85212234
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مطالعات آبخیزداری ۱۹ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور انجام شد

سنندج- ایرنا- رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: مطالعات برای انجام طرح‌های آبخیزداری در ۱۹ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور صورت گرفته است که باید اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، عباسعلی نوبخت روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی بند خاکی شهید منوچهر سعیدی در روستای قاملو شهرستان قروه اظهار کرد: در کشور ۱۶۵ میلیون هکتار عرصه داریم که ۱۳۵ میلیون تا ۱۳۷ هکتار آن منابع طبیعی است.

وی با بیان اینکه ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است، افزود: سازمان منابع طبیعی طی ۲ برنامه هفتم و هشتم توسعه، طرح های آبخیزداری را در کشور تمام خواهد کرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری یادآور شد: ایران از ۱۳ اقلیم جهان، ۱۱ اقلیم و پنج منطقه رویشی دارد که نشان دهنده تنوع آب و هوایی و گیاهی آن است.

نوبخت، مساحت زاگرس را ۳۰ میلیون هکتار عرصه در ۱۱ استان عنوان کرد و ادامه داد: منطقه زاگرس ۴۰ درصد آب کشور را تامین می کند و هر هکتار جنگل آن این توان را دارد که هزار مترمکعب آب را در خود ذخیره کند.

وی با بیان اینکه زاگرس ۶ میلیون هکتار جنگل دارد، اضافه کرد: اگر به فکر پوشش گیاهی زاگرس نباشیم، در آینده ای نه چندان دور، شاید شاهد مهاجرت اکولوژیکی و انسانی از آن منطقه باشیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: باید پوشش گیاهی، مراتع و جنگل های زاگرس را حفظ کرده و به فکر احیا و غنی سازی و توسعه این منطقه بود.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش از تولید ۲۵۰ هزار اصله نهال سهم سالانه استان کردستان تقدیر کرد و افزود: در ۲ سال گذشته هزار و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به حوزه آبخیزداری استان کمک شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته از ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی به کردستان، ۲۶۰ میلیارد ریال آن به قروه و دهگلان تخصیص یافت و امسال هم ۵۱۰ میلیارد ریال دیگر تخصیص یافته که ۲۳۰ میلیارد ریال آن سهم اتمام طرح های آبخیزداری شهرستان های قروه و دهگلان است.

ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری برای رفع مشکلات آبی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان هم در این بازدید بر ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری در استان به ویژه مناطق شرقی تاکید کرد.

عبدالله رشیدی پور با بیان اینکه آبحیزداری کمک بزرگی برای رفع مشکلات آبی در آینده است، افزود: کردستان در زمینه تولید گندم رتبه دوم کشور را کسب کرده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha