کره جنوبی: آلودگی پساب فوکوشیما در اقیانوس پایین‌تر از حد استاندارد است

تهران- ایرنا - یک مقام کره جنوبی امروز دوشنبه اعلام کرد مقدار تریتیوم در آب های اقیانوس پس از رهاسازی پساب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما پایین تر از حد استاندارد گزارش شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از یونهاپ، براساس اطلاعات پارک کو یئون معاون اول دفتر هماهنگ کننده سیاست دولت کره جنوبی در مجموع ۲۴۶ میلیارد بکرل تریتیوم که ماده رادیواکتیو از هیدروژن است که هنوز پس از انجام مراحل تصفیه از سیستم خالص سازی که به ALPS معروف است، تاکنون قابل تشخیص است.

وی افزود: «غلظت تریتیوم تا ۳ کیلومتری نیروگاه فوکوشیما بسیار پایین تر از حد استاندارد است. »

این مقام کره جنوبی همچنین گفت ۳ مقام این کشور برای دیدار از دفتر آژانس بین المللی انرژی اتمی در فوکوشیما راهی ژاپن شدند. این سفر بخشی از اقداماتی است که پس از درخواست یون سوک یول رئیس جمهوری این کشور از فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن درباره مجوز ورود کارشناسان کره جنوبی برای نظارت بر روند رهاسازی پساب فوکوشیما به اقیانوس صورت گرفته است.

شرکت برق توکیو که متصدی نیروگاه فوکوشیماست در حال نظارت و رصد کردن تراکم تریتیوم در آب های اطراف نیروگاه است تا به پتانسیل تاثیر آن بر اقیانوس از روز پنجشنبه که رهاسازی پساب های آلوده به مواد رادیواکتیو آغاز شد دسترسی داشته باشد.

وزارت اقیانوس و ماهیگیری کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد نخستین آزمایش اندازه گیری تشعشات رادیواکتیو بر آب هایی که تخلیه پساب فوکوشیما در آن انجام می شود سطح پائین تر از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت برای آلودگی آب با مواد رادیواکتیو را نشان داده است. این نخستین آزمایش کره جنوبی بر روی ۱۵ مکان در ۳ منطقه آب های این کشور پس از رهاسازی پساب فوکوشیما به اقیانوس از روز پنجشنبه هفته گذشته بوده است.

در آخرین نتایج غلظت سزیم-۱۳۵ و سزیم-۱۳۷ به ترتیب ۰.۰۶۷-۰.۰۹۴ و ۰.۰۷۷-۰.۰۹۸ بکرل در لیتر بوده است که در مقایسه با استاندارد سازمان جهانی بهداشت که ۱۰ بکرل در لیتر برای آب آشامیدنی است بسیار پایین است.

میزان ایزوتوپ تریتیوم نیز ۶.۶ - ۷ بکرل در لیتر ثبت شده است.

قرار است دولت کره جنوبی آزمایش های تشعشات را برای جزئیات تشعشع در ۹۲ مکان و آزمایش های فوری را در ۱۰۸ مکان انجام دهد. نتایج روز گذشته از سوی وزارت اقیانوس و ماهیگیری از آنالیز فوری بوده است.

معترضان کره جنوبی روز شنبه در پایتخت این کشور گردهم آمدند تا از دولت این کشور بخواهند اقداماتی برای اجتناب از آنچه فاجعه رهاسازی پساب های تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما می نامند انجام دهد.

حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد، ذخیره‌سازی شده است. این آب در این مدت در مخازن و تانکرهایی برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است. در مراحل تصفیه این آب های آلوده، بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد. اما ظرفیت مخازن نگهداری رو به اتمام بود.

پس از مذاکرات طولانی مدت، دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن تصمیم گرفت از روز پنجشنبه گذشته ۱.۳ میلیون تن از پساب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما را در آب های اقیانوس آرام تخلیه کند. این حجم معادل ظرفیت ۵۰۰ استخر شنای ابعاد المپیک است. اولین تخلیه به حجم ۷ هزار و ۸۰۰ مترمکعب معادل ظرفیت ۳ استخر شنا طی ۱۷ روز در داخل آب های اقیانوس آرام انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha