۴۰ عنوان بازی‌ بومی و محلی در استان اردبیل برگزار می‌شود

اردبیل - ایرنا - رئیس هیات روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اردبیل از برگزاری ۴۰ برنامه فرهنگی و ورزشی در راستای احیای بازی‌های بومی و محلی در این استان خبر داد.

علی تقی‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این برنامه‌ها با هدف احیای ورزش های بومی و محلی در رشته‌های مختلف و نیز مسابقات چوب‌کشی و طناب‌کشی در هفته دولت برگزار می‌شود.

وی به بسترسازی و توسعه و ترویج بازی‌های بومی و محلی و رونق ورزش در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی هیات‌های شهرستانی به عنوان نمایندگان هیات استان گسترش و رونق ورزش در روستاها و برگزاری مسابقات مختلف ورزشی برای کشف استعداد جوانان در ورزش می‌باشد.

وی ادامه داد: امسال هیات روستایی و بازی های بومی و محلی استان با برنامه‌ریزی انجام شده آیین‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی و جام نوروز در روستاها را برگزار کرد.

وی افزود: با پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان و ادارات شهرستان‌ها هیات استان اردبیل توانست در کوچ ملی عشایر نقش بسزایی را ایفا کند و با برگزاری برنامه‌های متنوع در این کوچ توانست ظرفیت ‌های بومی و محلی و آیین‌های سنتی استان را به نمایش بگذارد.

وی اظهار داشت: به همت هیات‌های شهرستان و استان گیلان توانستیم جشنواره بازی‌های بومی محلی و آئین‌های سنتی را به میزبانی شهرستان خلخال برگزار کرده و ظرفیت‌های بومی و محلی ۲ استان را در این جشنواره به نمایش گذاریم.

رئیس هیات روستایی استان اردبیل گفت: با اعزام تیم‌های این هیات به مسابقات کشوری در رشته‌های مختلف به‌ویژه چوب‌کشی باعث شد که ورزشکاران این هیات به اردوهای تیم ملی چوب‌کشی دعوت شوند.

تقی‌زاده افزود: همایش پیاده‌روی به‌مناسبت اربعین حسینی در روستاهای استان با شعار از "حرم تا حرم" برگزار خواهد شد و در همین راستا کمک به موکب اربعین از طرف خیرین این هیات در شهرستان‌های بیله‌سوار، جعفرآباد، گرمی و پارس‌آباد انجام گرفته است.

وی ادامه داد: پس از اربعین حسینی مسابقات کشتی پهلوانی استان اردبیل با معرفی پهلوان پهلوانان به میزبانی شهرستان اردبیل در شهر ایردی موسی برگزار خواهد شد.

بازی‌های بومی و محلی جزو ساختارهای زندگی روستایی و شادی‌آفرین بوده و در بیشتر روستاهای استان اردبیل در سال‌های گذشته رونق داشته است، بازی‌های چلینگ آغاچ، قیش وردی، بورک آپاردی ، طناب‌کشی ، بش داش (پنج سنگ) ، بازی گیزلَن پاچ ، لی لی و دستمال قاپدی از جمله بازی‌های بومی و محلی استان می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha