۱۱ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۶
کد خبر: 80436359
T T
۰ نفر
كتاب بازي هاي بومي و محلي استان اردبيل منتشر مي شود

نير ، اردبيل - رئيس هيات ورزش هاي سنتي و بازي هاي بومي محلي استان اردبيل از تدوين و انتشار كتاب بازي هاي بومي و محلي اين استان خبر داد.

علیرضا احدی رور شنبه در حاشیه جلسه بررسی مشكلات هیات ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی شهرستان نیر به خبرنگار ایرنا گفت: در كمیته هیات استانی این كتابی در حال تهیه برای چاپ است و در آن هر فصلی به یك شهرستان اختصاص داده شده و ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی آن شهرستان در هر فصل به صورت جداگانه ارائه

می شود و این كتاب پس از انتشار به سراسر كشور ارسال خواهد شد.

وی مهم ترین بازی های بومی و محلی استان را طناب كشی ، دال پالان ، هفت سنگ ، سواركاری ، تیراندازی ، قیش گوتوردی ، بش داش و چلینگ آغاج ذكر كرد و افزود: این كتاب در دهه فجر امسال رونمایی می شود.

وی به فعالیت 10 هیات ورزشی های سنتی و بازی های بومی محلی در استان اشاره كرد و گفت: تا پایان سال گذشته 9 هزار و 500 ورزشكار در این هیات ها سازماندهی شده اند و بیمه شده ورزشی هستند.

وی اظهار كرد: 310 برنامه توسط این هیات در استان اجرا می شود كه از این تعداد 70 برنامه به بانوان اختصاص یافته است.

وی افزود: در حال رایزنی با جمهوری آذربایجان هستیم تا تیم كشتی سنتی آنها با كشتی سنتی بیله سوار یك دوره مسابقه دوستانه برگزار كنند و در صورت حمایت مسوولان استانی و كشوری می توان این مسابقه را در استان برگزار كرد.

وی به تغییر نام هیات ورزش روستایی و عشایری به نام هیات ورزشی های سنتی و بازی های بومی محلی اشاره كرد و گفت: برای شناسایی و معرفی بازی های بومی محلی استان اردبیل اقدامات خوبی در سال های اخیر انجام شده است.

شهرام اصالت نیری رئیس هیات ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی شهرستان نیر هم در این جلسه گفت: در هشت ماه گذشته 300 ورزشكار در این شهرستان ساماندهی شده اند.

وی افزود: هر ماه در یك روستا ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی شهرستان نیر از جمله طناب كشی و قیش گوتوردی برگزار می شود.

7116/594/593