پیگیری تسهیل مبادلات کشاورزی و خودرو در مذاکرات روسای استاندارد ایران و روسیه

مسکو- ایرنا- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و رئیس آژانس فدرال استاندارد فدراسیون روسیه در مذاکرات مشترک در مسکو، بر لزوم تقویت همکاری ها در حوزه استاندارد همگام با روند توسعه مبادلات تجاری دو کشور از جمله تسهیل صادرات محصولات کشاورزی و خودرو تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی اسلام پناه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران که در سفر رسمی با هدف توسعه مناسبات دوجانبه به مسکو سفر کرده است، دوشنبه در مذاکرات مشترک با همتای روس خود به روند رو به رشد صادرات خودروی سواری از ایران به روسیه و صادرات خودروی سنگین از روسیه به ایران اشاره کرد و گفت: در صورت طراحی سازوکار مناسب در حوزه استاندارد، همکاری های دو کشور در عرصه صنعت خودرو پایدار خواهد ماند.
وی افزود: با توجه به اینکه ایران و روسیه در شرایط تحریم به سر می برند، باید شرایطی را فراهم کنیم که گواهی های صادرات و واردات خودرو در مبادی و گمرکات ورودی دو کشور از اعتبار لازم برخوردار باشد و محموله های صادراتی، متوقف نشود.

تسهیل صادرات محصولات کشاورزی و خودرو در دستور کار مذاکرات روسای استاندارد ایران و روسیه

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه بر لزوم طراحی سازوکار همکاری مشترک در زمینه الزامات کیفی و بازرسی های فنی در بخش های مختلف صنعت خودرو اعم از قطعه سازی و تولید خودرو بین ایران و روسیه تأکید کرد.

تسهیل صادرات محصولات کشاورزی و خودرو در دستور کار مذاکرات روسای استاندارد ایران و روسیه

اسلام پناه در بخش دیگری از مذاکرات مشترک با رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه که با حضور معاون سفیر ایران در مسکو و معاونان سازمان های استاندارد دو کشور برگزار شد، به ارائه لیست اولویت دار مبادله کالایی از سوی ایران به روسیه اشاره کرد و اقدام متقابل را خواستار شد که در این زمینه، طرف روس، قول مساعد داد.

پیشنهاد ایجاد کارگروه مستقل استاندارد در منطقه آزاد مشترک ایران و روسیه
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با اشاره به روند امضای قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز امیدواری کرد که شکل گیری کارگروهی مستقل در زمینه استانداردهای منطقه آزاد مشترک، مبادلات تجاری میان طرفین را شتاب دهد.
اسلام پناه در بخش دیگری از این مذاکرات حمایت فدراسیون روسیه از تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو دائم در آژانس اندازه شناسی بین المللی (Coomet) را در چارچوب روابط حسنه دو کشور خواستار شد که رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه، حمایت کامل مسکو را از تحقق این خواسته تهران اعلام کرد.

تسهیل صادرات محصولات کشاورزی و خودرو در دستور کار مذاکرات روسای استاندارد ایران و روسیه

در پایان این مذاکرات، تفاهم نامه همکاری ایران و روسیه در حوزه استاندارد به امضای رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و رئیس آژانس فدرال استاندارد فدراسیون روسیه رسید.

اخیرا مدیران خودروسازان ایرانی "ایران خودرو" و سایپا از برنامه خود برای تقویت صادرات خودروی سواری به کشور روسیه سخن گفته اند.
برنامه‌ریزی برای صادرات ۹۰ هزار کوییک به روسیه در مدت سه سال و صادرات سالانه ۲۰ هزار دستگاه خودروی ایرانی تارا به این کشور مردادماه ۱۴۰۲ در حاشیه بازدید مدیران صنعت خودرو ایران از نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۳ اعلام شد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران که یکشنبه به دعوت همتای روس خود به مسکو سفر کرده است، در ادامه این سفر سه روزه، روز سه شنبه علاوه بر دیدار با رئیس شورای مفتیان روسیه درباره صنعت حلال، از برخی موسسات ارزیابی استاندارد روسیه در حومه مسکو از جمله در حوزه صنعت خودرو نیز بازدید خواهد کرد.
روسای سازمان‌های ملی استاندارد ایران و روسیه پیش از این، شهریورماه سال ۱۴۰۱ در حاشیه مجمع عمومی ایزو در ابوظبی امارات متحده عربی دیدار و رایزنی کرده بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha