ژاپن گزینه شکایت از چین نزد سازمان تجارت جهانی را بررسی می کند

تهران – ایرنا– ژاپن امروز سه شنبه اعلام کرد ممکن است به دلیل تصمیم چین برای ممنوعیت واردات تمام غذاهای دریایی ژاپن پس از رها شدن آب تصفیه شده رادیواکتیو به دریا از نیروگاه هسته ای فوکوشیما، به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کیودو، سانایی تاکایچی، وزیر امنیت اقتصادی ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما وارد مرحله‌ای می‌شویم که باید اقدامات متقابلی را علیه محدودیت‌های واردات اعمال‌شده توسط چین در نظر بگیریم؛ از جمله شکایت به سازمان تجارت جهانی؛ آلبته در صورتی که اعتراض از طریق کانال های دیپلماتیک تاثیرگذار نباشد.»

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن نیز در یک کنفرانس خبری جداگانه گفت که ژاپن "گام های لازم را تحت چارچوب هایی مانند سازمان تجارت جهانی WTO" برخواهد داشت. وی همچنین بر اهمیت "ارتباطات نزدیک" بین دو کشور به منظور حفظ روابط "سازنده" تاکید کرد.

هایاشی از پکن خواست فوراً ممنوعیت واردات غذاهای دریایی ژاپن را که روز پنجشنبه اندکی پس از شروع تخلیه آب های آلوده در اقیانوس آرام اعمال شد، لغو کند و خاطرنشان کرد این اقدام "بر اساس دلایل علمی نیست".

دو کشور آسیایی بر سر ایمنی آب آزاد شده از نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی، که در اثر زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ به شدت آسیب دیده بود، اختلاف نظر دارند. همین امر روابط دوجانبه آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کیودو، دولت چین نگرانی‌های خود را در مورد تأثیر آنچه که آب «آلوده به هسته‌ای» می‌خواند بارها ابراز کرده و ممنوعیت واردات غذاهای دریایی را برای «حفاظت از جان و سلامت مردم» اعمال کرده است.

چین همچنین شرکت های تولید مواد غذایی را از خرید یا استفاده از غذاهای دریایی با منشأ ژاپن برای فرآوری یا فروش منع کرده است. دولت های هنگ کنگ و ماکائو نیز واردات غذاهای دریایی از ژاپن را ممنوع کرده اند.

چندی پیش، «آیکاوا کازوتوشی» سفیر ژاپن در تهران با انتقاد از برخی گزارش ها درخصوص تصمیم دولت ژاپن برای انتقال پساب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، گفته بود: عملیات ریختن آب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و آلودگی آن یک چهلم استاندارد جهانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha