نهضت امیدآفرینی با روایت پیشرفت، موجب افزایش سرمایه اجتماعی نظام است

تهران- ایرنا- مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با تاکید بر ضرورت راه اندازی و برنامه ریزی برای نهضت روایت پیشرفت صنعت نفت و افزایش سرمایه اجتماعی نظام، گفت: این فعالیت در مسیر حکمرانی متعالی است و به تقویت سرمایه اجتماعی نظام می انجامد.

به گزارش ایرنا از مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، «محسن حقیقی مقدم» در نشست های هم اندیشی و هماهنگی ستاد روایت پیشرفت صنعت نفت افزود: با روایت پیشرفت صنعت نفت نسل پر امید، مجاهد، پرکار، برتلاش و قدر شناس و گره خورده با چالش های کشور و نگران سرنوشت کشور را بار بیاوریم، نه نسلی بی تفاوت که بر اساس باورهای غلط گمان کند هیچ کاری انجام نشده است،‌ هیچ دستاوردی نداشته ایم و این کشور ارزش زندگی کردن ندارد؛ وجود این تفکرات در نسل جدید رسالت ما را سنگین تر می کند.

وی با تاکید بر ضرورت فهم تمدنی از دو جریان لیبرالیسم و مارکسیسم و سیطره حکمرانی دو قطبی در جهان، گفت:‌ واقعیت این است که این دو جریان با یکدیکر تفاوت خاصی نداشتند و هر دو برآمده از تمدن مدرن هستند. چنانچه در بیانیه گام دوم انقلاب نیز رهبر معظم انقلاب می فرمایند «چپ و راست مدرن در برابر انقلاب اسلامی ایستادند.» این دو جریان در طرز تلقی شان از انسان، ارزش ها و حقوق او چندان متفاوت نیست و افق تمدنی هر دو یکی است، اگر چه در تجویزها برای کسب لذت مادی متفاوت اند اما در جهت گیری ها هیچ تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند.

حقیقی مقدم با بیان اینکه مادی گرایی و مادی اندیشی اساس و ثمره تفکر دنیای مدرن است، در حالیکه که حضرت امام خمینی(ره) شعار اساسی و عمیق «نه شرقی و نه غربی» را سر دست گرفتند، ادامه‌داد: امام(ره) با بینش الهی شان دریافته بودند که هر دو جریان مدرن، ریشه در یک تفکر و تمدن دارند. لذا انقلاب اسلامی تعریف ها و پیش فرض های هر دو جریان درباره انسان و هویت او را قبول ندارد.

فضای حکمرانی نوین با ظهور انقلاب اسلامی

در ادامه، معاون آموزش و تعالی مرکز بسیج وزارت نفت افزود: نخستین اثر و ظهور و بروز انقلاب اسلامی، سقوط مارکسیسم بود. تا آن زمان همه می پرسیدند مگر دین برای زندگی اجتماعی بشر برنامه دارد؟ مگر می توان تصور یک انقلاب و حکمرانی دینی را داشت؟ دین در دنیای شرق به عنوان افیون توده و در دنیای غرب مانع پیشرفت و باعث جمود فکری و علمی تلقی می شد و تصور یک نهضت دینی وجود نداشت. با ظهور انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) پرسش های جدیدی در دنیا به وجود آمد و فضای قبلی شکست.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با تاکید بر لزوم درک مدل حکمرانی در کشور بر ویژگی های مدیر متعالی تاکید کرد و گفت: در انقلاب اسلامی حکمرانی غربی مبتنی بر لیبرالیسم و حکمرانی شرقی مبتنی بر مارکسیسم، مدنظر نیست. مدیر در جمهوری اسلامی کسی است که در عین اینکه رفاه حال همکارانش را مدنظر قرار می دهد دنیا و آخرت را به هم پیوسته می بیند و زندگی انسان را بریده از هم نمی نگرد. مدیر جمهوری اسلامی در عین اهتمام و توجه رفاه و پیشرفت باید به فکر ساخت زندگی ابدی همکاران خود نیز باشد و در عین اینکه باید در مقابل فساد اقتصادی بایستد باید در برابر فساد اخلاقی و فرهنگی نیز مقابله کند.

مدیر متعالی نسبت به سرمایه اجتماعی بی تفاوت نیست

حقیقی مقدم با بیان اینکه همه فرایندهای توسعه مدیریت در صنعت نفت در دوره جدید از نظریه حکمرانی متعالی تغذیه شده و خواهد شد افزود: در ارزیابی و سنجش مدیران، در برنامه های توسعه و تعالی مدیریت صنعت نفت و در سنجش و پایش عملکرد مدیران صنعت نفت،‌ شاخصه و معیارهای برآمده از حکمرانی متعالی را مدنظر داشته ایم. مدیری که در صنعت نفت نسبت به فرهنگ جامعه بی تفاوت باشد این مدیر متعالی نیست. مدیری که نسبت به فضای فرهنگی و متعالی سازمان خودش بی تفاوت باشد این مدیر متعالی نیست. مدیری که نسبت به تقویت و استجکم و قوت بخشیدن به سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی بی تفاوت باشد یک مدیر متعالی نیست. این نوع از مدیریت اساسا تفاوتی با مدیریت در شرکت هایی چون بی پی و شل و مانند آنها ندارد. التفات به صرف تولید، تنها هدف نیست بلکه مهم این است که این صنایع با چه جهت گیری در خدمت انسان قرار گیرند. وقتی سال گذشته جمهوری اسلامی دچار فتنه شد و آن همه برنامه پشت صحنه وجود داشت بنابراین ما هم باید با خروج از انفعال، برنامه داشته باشیم.

معاون آموزش و تعالی مرکز بسیج وزارت نفت ضمن تاکید بر این مساله که همه هویت نظام اسلامی به هدایت گری ولی فقیه است و حفظ تمام ارزش های اسلامی دینی و انسانی به تقویت و استحکام جایگاه ولی فقیه بستگی دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «دشمن روی دو نقطه ایمان و امید دست گذاشته» و از سویی دیگر در تعریف جهاد فرموده اند «جهاد تلاشی است که در برابر دشمن باشد و هر تلاشی جهاد نیست. تلاش هایی جهاد است که در برابر تلاش های دشمن باشد و او را عقب براند.»

مدیریت امیدآفرین، مجاهدت است

حقیقی مقدم، با تاکید بر اهمیت وظیفه خطیر مدیران صنعت نفت در ضربه دشمن به نقاط اساسی «ایمان» و «امید» گفت: هر مسئولی که در این دو نقطه احساس وظیفه کند و وارد میدان شود، مجاهد است. از روز نخست دو وظیفه را برای خود در صنعت نفت تعریف کرده ایم، یکی پیشبرد اهداف تخصصی صنعت در تولید نفت و گاز، تکمیل زنجیره ارزش و ارزش آفرینی از طریق صادرات فراورده های نفتی و پتروشیمی و دیگری معرفی این پیشرفت ها، دستاوردها و خدمات و امید آفرینی در دل نسل های آینده است. اگر نسل آینده را قدرشناس مسیر طی شده و درک عظمت آن بار نیاوریم، خسارت خواهیم کرد. بنابراین یکی از وظایف اصلی ما معرفی دستاوردهای صنعت نفت به نسل های آینده ساز کشور است.

دانش آموز و دانشجو باید صنعت را ببنید

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره وجود مجتمع های بسیار عظیم صنعت نفت در هر استان که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان استان های مختلف کشور هیچ گاه آنها را ندیده اند و اجازه ورود به آنها را پیدا نکرده اند گفت: اگر چه صنعت نفت حساسیت های ویژه و استانداردهای بسیار بالای ایمنی دارد اما واقعیت این است که فضا را برای ارتباط با دانش آموز و دانشجو فراهم نکرده ایم. این در حالیست که در دنیا اینگونه نیست و دانش آموز در صنایع و کارخانه های کشورش است. یکی از اهداف و وظایف مان در امضای تفاهم نامه با وزیر محترم آموزش پرورش این بود که با برنامه ای منسجم، نهضت روایت های پیشرفت صنعت نفت را برای نسل آینده ساز کشورمان جلو ببریم.

وی افزود: راه اندازی این نهضت ادامه همان نگاه در حمکرانی متعالی است، همان نگاهی که تقویت سرمایه اجتماعی نظام را وظیفه ما می داند. با روایت پیشرفت صنعت نفت نسل پر امید، مجاهد، پرکار، برتلاش و قدر شناس و گره خورده با چالش های کشور و نگران سرنوشت کشور را بار بیاوریم نه نسلی بی تفاوت که بر اساس باورهای غلط گمان کند هیچ کاری انجام نشده است،‌ هیچ دستاوردی نداشته ایم و این کشور ارزش زندگی کردن ندارد. وجود این تفکرات در نسل جدید رسالت ما را سنگین تر می کند.

نهضت امیدآفرینی با روایت پیشرفت، موجب افزایش سرمایه اجتماعی نظام است

وظایف دبیران و تربیت راویان در روایت پیشرفت صنعت نفت

معاون آموزش و تعالی مرکز بسیج وزارت نفت با تاکید بر اینکه در ۲۷ استان، دبیر ستاد روایت پیشرفت صنعت نفت، مدیران عامل شرکت های گاز استان ها هستند و در سه استان کلگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر دبیران به ترتیب مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و مدیر عامل پارس جنوبی است، گفت: چهار وظیفه شامل:۱. شناسایی تاسیسات افتخارآفرین صنعت نفت در استان ها ۲.آماده سازی محیطی تاسیسات برای بازدیدها از لحاظ ایمنی و فرهنگی ۳.مشخص کردن ظرفیت پذیرش افراد در هر هفته، و ۴.معرفی روایت گران متخصص و مستقر بر عهده دبیران است.

حقیقی مقدم همچنین افزود: راوی باید دارای سه ویژگی باشد، نخست اینکه بیان خوبی داشته باشد، دوم اینکه متخصص باشد و سوم اینکه جهت گیری های انقلابی داشته باشد. از آنجایی که روایت گری یک فن و هنر است و برای رسیدن به این اهداف تربیت راوی، تفاهم نامه ای با دانشگاه امام حسین(ع) وجود دارد که بناست راویان معرفی شده از سوی صنعت، در دوره های دوره های سه روزه تربیت راویان و روایت گری پیشرفت شرکت کنند و در صورت احراز شرایط و گذراندن موفق دوره گواهینامه مربوطه صادر شود.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به لزوم برنامه ریزی منظم توسط آموزش و پرورش، گفت: تا اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه سال آینده وقت داریم تا سه قشر دانشجو-معلمان،‌ دانش آموزان استعدادهای درخشان و معلمان زیر ۳۵ سال به ترتیب اولویت و به طور هفتگی سه بازدید داشته باشند تا بدین ترتیب یک نهضت امید آفرینی را در کشور رقم بزنیم. باید توجه داشت این نهضت یک کار جزیره ای نیست بلکه مسئولیت پذیری تمامی بخش ها را می طلبد. عظمت این کار اگر بالاتر از کارهای تخصصی نباشد قطعا کمتر از آنها نیست.

در ادامه این نشست حسین امیریان مدیر کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: همکاری بی شائبه کارکنان و مدیران صنعت نفت استان در طول سال تحصیلی با آموزش و پرورش که در قامت یک انجمن اولیا و مربیان در کارهای پرتعداد اجرایی ظاهر شدند، جای تقدیر دارد. کارهای بزرگ نظام در همه زمینه ها قابل درک و لمس کردن است و این هنر ماست که بتوانیم این خدمات را به نسل جدید و آینده ساز کشور نشان دهیم و منتقل کنیم. اینکه بگوییم چه بودیم و هستیم و به کجا می خواهیم برسیم کار حرکت روایت پیشرفت است. حرکتی که از طرف صنعت نفت شروع شده و افتخار آفرین خواهد بود.

مدیر عامل شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری به ارائه گزارش یک ساله از گازرسانی، خدمات دهی به مشترکین و انجام مسئولیت های اجتماعی پرداخت.

در مدیریت‌ها از سکولاریسم فاصله بگیریم

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت افزود: در همه سطوح باید از معیارهای حکمرانی متعالی بهره ببریم و از میدان‌های حکمرانی لیبرالیستی و کمونیستی دوری کنیم. ما نمی خواهیم ژاپن یا یک کشور مدرن و صنعتی صرف بشویم. ما نمی‌خواهیم یک زندگی محدود شده در حیات دنیوی داشته باشیم باشیم، بر این اساس همه کارگزارن نظام اسلامی باید مراقبت کنند و از سرپنجه های سکولاریسم فاصله بگیرند.

روایت‌های قوی برای جنگ ۴۰ ساله پیشرفت نداریم

معاون آموزش و تعالی مرکز بسیج وزارت نفت با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد صنعت کشور را صنعت شکل در برگرفته و بیش از ۸۰ درصد عایدات اقتصادی کشور از این صنعت بزرگ است تاکید کرد: با همه این ها بنا نیست ما صنعت نفتی باشیم مانند همه دنیا بلکه هویت و ماهیت این صنعت در ایران با تمام دنیا متفاوت است. برای حفط خاک ایران هشت سال جنگیدیم و از این هشت سال روایت های بسیار زیادی داریم اما بیش از چهل سال است که برای ساخت ایران قوی داریم می جنگیم ولی روایت های قوی برای آن نداریم.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت مدیران، معلمان و فعالان نظام تعلیم و تربیت را بیشترین و بهترین ظرفیت برای روایت پیشرفت صنعت نفت دانست و گفت: در سفرهای مختلف استانی که داشتم مسئولان شرکت گاز تاکید داشتند که مسئولان آموزش و پرورش کمک بسیار زیادی برای ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف انرژی کردند و با همین مساعدت ها توانستیم از شرایط خاص کمبود گاز عبور کنیم.

درهای صنعت نفت را به روی نسل جوان باز کنیم

حقیقی مقدم با تاکید بر اینکه ساخت نسل آینده تنها توسط وزارت آموزش و پرورش انجام نمی شود و باید از باید از ظرفیت های سایر بخش های نظام حکمرانی مانند صنعت نفت نیز بهره برد گفت: اگر بخواهیم تغییرات اساسی در کشور رخ دهد باید باید به سوی هم افزایی ها رفت و نباید کشور را سکولار اداره کرد. نباید بین بخش های فرهنگی و اقتصادی‌مان فاصله بیافتد. اشتباه بزرگی است اگر به صورت انفکاکی عمل و حرکت کنیم بلکه باید در حکمرانی خودمان انسجام ایجاد کنیم. باید درهای صنعت نفت را به روی نسل های جدید باز کنیم تا ببینید چه کارهای عظیمی در کشور انجام شده و به آینده این کشور امیدوار باشند. نسل جدید با دیدن عظمت کارهای انجام شده در کشور دچار نشاط می شوند و برای زندگی شان برنامه ریزی خواهند کرد. وقتی ما یک نهضت امیدآفرینی در فضای حقیقی کشور راه اندازی کنیم فعالیت های دشمنان در فضای مجازی خنثی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha