مسیر مهاباد تا مشهد را به عشق قهرمانی پیمودم

مهاباد - ایرنا - «هیوا تیره» نایب قهرمان مسابقه استعدادیابی دوچرخه‌سواری ایران گفت: برای شرکت در این مسابقات، مسیر مهاباد تا مشهد را به عشق قهرمانی و راه یافتن به اردوی تیم ملی پیمودم.

به گزارش ایرنا، «هیوا تیره» دوچرخه سوار نوجوان مهاباد امسال به همراه اعضای تیم آذربایجان‌غربی، جهت شرکت در مسابقات استعدادیابی دوچرخه سواری ایران به مشهد سفر کرده بود و سرانجام توانست در این مسابقات در رده سنی نوجوانان (متولدین ۱۳۸۶) موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی شود و جواز شرکت در اردوی تیم ملی دوچرخه سواری را بدست آورد.

مسابقات استعدادیابی دوچرخه‌سواری ایران با حضور حدود ۲۰۰ رکابزن در بخش‌های ۲۰۰ متر کوهستان، ۲ هزار متر و دور حذفی در بوستان جنگلی غدیر مشهد برگزار شد و نفرات برتر هر رده سنی معرفی شدند.

خبرگزاری ایرنا پس از بازگشت اعضای تیم آذربایجان‌غربی با «هیوا تیره» رکاب زدن مهابادی گفت و گویی به شرح زیر انجام داده است.

ایرنا: کمی بیشتر خودتان را برای مخاطبان ایرنا معرفی بفرمایید:

هیوا تیره: متولد آذر ماه سال ۱۳۸۶ در شهرستان مهاباد هستم و امسال دانش‌آموز پایه نهم (متوسطه اول) بودم، نخستین فرزند خانواده هستم و یک برادر کوچکتر (۱۲ ساله) دارم و پدر و مادرم هر ۲ دبیر آموزش و پرورش هستند.

از دوران کودکی علاقه خاصی به دوچرخه سواری داشتم و کلاس دوم ابتدایی بودم که برای نخستین بار صاحب دوچرخه شدم و از کلاس پنجم ابتدایی به صورت نیمه حرفه‌ای دوچرخه سواری را شروع کردم و پس از آن در مسابقات شهرستان و استانی مقام اول را کسب کردم.

سال گذشته نیز برای نخستین بار در مسابقات کشور نایب قهرمان شدم اما در لیست اردوی تیم ملی قرار نگرفتم اما امسال با انگیزه زیادی تمرینات را شروع و هر روز بین سه تا پنج ساعت دوچرخه سواری می‌کردم.

ایرنا: اعزام تیم استان برای مسابقات استعدادیابی کمی با سختی همراه بود اگر ممکنه در مورد این سختی ها بیشتر توضیح دهید:

هیوا تیره: اعضای تیم ما پس از چندین ماه تلاش و تمرین سخت در حالی که آمادگی کامل برای اعزام به مشهد را داشتیم، با مشکل حمل و نقل روبرو بودیم و در این زمان تیم باید اعزام می‌شد، نتوانستیم بلیت هواپیما و قطار را تهیه کنیم و به ناچار با اتوبوس مسیر حدود یک هزار و ۷۰۰ کیلومتری را طی کردیم.

مسیر مهاباد تا مشهد تقریبا مسیر غرب تا شرق ایران بود و تیم ما تنها تیم حاضر در این مسابقات بود که این مسیر طولانی را با اتوبوس طی کرده بود و به همین خاطر بخشی از انرژی ما در این مدت ۲۴ ساعت تحلیل رفت و حتی ما در بین راه برای برای عوض کردن اتوبوس نیز حدود ۱۰ ساعت منتظر بودیم که این زمان هم برای ما بسیار سخت بود و حتی ممکن بود اتوبوس هم برای رفتن به مشهد هم پیدا نکنیم.

ایرنا: تیم های دیگر استان‌ها چگونه به مشهد اعزام شده بودند؟

هیوا تیره: بسیاری از استان‌های غربی، جنوبی و مرکزی کشور با استفاده از هواپیما به مشهد آمده بودند برخی تیم ها حتی چند روز قبل از مسابقات در مشهد اردو زده بودند و خستگی راه را با تمرین و استراحت از تن به در کرده بودند.

تعدادی از تیم‌ها نیز با قطار به مشهد رسیده بودند واز لحاظ روحی هم آرامش بیشتری داشتند اما تیم ما شب وقتی به مشهد رسیدیم میزبان مسابقات حتی جایی را برای اسکان ما تعیین نکرده بود و به همین خاطر با هماهنگی با دوستان در مهمان سرای یکی از ادارات اسکان پیدا کردیم.

البته چند تیم هم با مشکل حمل دوچرخه روبرو بودند و به دلیل ناهماهنگی باربری، تیم آنان ناچار شد با دوچرخه دیگران چند مرحله مسابقات را انجام دهند و بدون شک آن تیم‌ها نتیجه مطلوبی هم در این مسابقات نگرفتند.

ایرنا: شما چه نتایجی در این مسابقات کسب کردید؟

هیوا تیره:
تیم ما از شرایط خوبی برخوردار بود و اما به دلیل عدم هماهنگی به جای چهار دره سنی تنها سه رده سنی به مشهد اعزام شده بودیم و به همین دلیل امید چندانی به نتایج تیمی نداشتیم و در طول مسابقات نیز یکی از هم تیمی های ما دچار حادثه شد و از ناحیه آرنج و شکم مصدوم شد و در نهایت در رده ۱۸ تیمی قرار گرفتیم.

در بخش انفرادی هم بنده در ماده کوهستان مقام دوم، ماده دوره حذفی مقام سوم، ماده ۲۰۰ متر تایم‌تریل (سرعت) مقام چهارم و در ماده ۲ هزار متر مقام هفتم را کسب کردم و در مجموع به عنوان نایب قهرمان رده سنی ۱۶ سال (متولدین ۱۳۸۶) دست یافتم.

ایرنا : مسیر برگشت را چگونه طی کردید؟

هیوا تیره: مسیر برگشت را نیز مانند مسیر رفت با اتوبوس طی کردیم اما مسیر برگشت مشکلات دیگری هم داشت و یکی از اعضای تیم ما مصدوم بود و مدام نیاز به پانسمان و مراقبت داشت، پس از ۱۲ ساعت از مشهد به تهران رسیدیم و پس از چند ساعت سرانجام بلیت اتوبوس تهران به مهاباد را گرفتیم و دوباره ۱۱ ساعت دیگر در اتوبوس نشستیم.

پس از ۶ روز به مهاباد برگشتیم و تعدادی از اعضای خانواده برای استقبال از ما آمده بودند و با دیدن خانواده خستگی راه را دیگر احساس نمی‌کردیم.

ایرنا: برنامه آینده تون در دوچرخه سواری چیست؟

هیوا تیره:
امسال علاوه بر تمرین دوچرخه سواری در مدرسه تیزهوشان هم پذیرفته شدم و تلاش می‌کنم درس و ورزش را با هم ادامه دهم و هیچ کدام را قربانی دیگری نمکنم به همین خاطر منتظر رفتن به اردوی تیم ملی دوچرخه سواری هستم.

به این نتیجه رسیدم که با تلاش و پشتکار می‌توان نتیجه خوب گرفت البته سال قبل هم در این مسابقات که به میزبانی تبریز برگزار شد نایب قهرمان رده سنی خودم شدم اما به دلایلی به اردو تیم راه پیدا نکردم اما امسال تمام توان خود را برای این منظور به کار می‌گیرم.

ایرنا: توصیه ای برای ورزشکاران نوجوان و هم سن و سال خود دارید؟

هیوا تیره: توصیه من این است که در این سن که انسان آمادگی خوبی برای فراگیری ورزش دارد، بر اساس علاقه و توانمندی خود حتما یک رشته ورزشی را انتخاب کنند و در کنار ورزش به ادامه تحصیل هم بپردازند.

از خانواده ها نیز می خواهم که به علاقه و تمایل فرزندان خود در زمینه ورزش هم احترام بگذارند و در این راه فرزندان خود را همراه و همکاری کنند.

در پایان از خانواده‌ام که به من اعتماد و فرصت تمرین و شرکت در مسابقات را برایم فراهم کردند قدردانی می‌کنم و از تلاش‌های مربی دلسوز و فداکارم دیاکو توتونجی که در مدت این چند سال مسوولیت آموزش بنده را بر عهده داشت، سپاسگزارم و امیدوارم بتوانم با درخشش در رقابت‌های ملی و بین‌المللی بخشی از زحمات وی را جبران کنم.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha