روایتی از یک خبر| ضدحملات اوکراین ناکام در تحقق اهداف و پیش‌بینی‌ها

تهران- ایرنا- عملیات ضد حمله تابستانی اوکراین با وجود ارائه تسلیحات گسترده غربی به این کشور نتوانست خطوط دفاعی روسیه را بشکند و ارتش اوکراین را در شکستن پل زمینی متصل کننده سرزمین اصلی روسیه و کریمه برای رسیدن به دریای آزوف ناکام گذاشت.

به گزارش ایرنا، مقام‌های آمریکایی و اروپایی بر این باور هستند که ضد حملات اوکراین که غرب مانور زیادی روی آن داده بود، شکست خورده و در دستیابی به اهداف مورد نظر ناکام بوده است.

رالف اشتگنر نماینده حزب حاکم سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان پنجشنبه گذشته گفت کسانی که به پیروزی نظامی اوکراین به لطف عرضه تسلیحات نظامی دوربرد اعتقاد دارند، سخت در اشتباه هستند.

مقام‌های نظامی سابق آمریکا هم بر این باور هستند که ضد حمله نیروهای اوکراینی منجر به پیشرفتی در عبور از خطوط دفاعی مستحکم نیروهای مسلح روسیه نشده و آنها با کمبود تسلیحات روبرو شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری تاس، منابع آمریکایی و اوکراینی گفتند که کی‌یف در ابتدا یک ضد حمله گسترده‌تر را برنامه‌ریزی کرده بود، اما در هفته‌های اخیر آن را به نزدیکی‌های منطقه خرسون محدود کرده است.

این رسانه روسی بر این عقیده است که ضدحمله تابستانی اوکراین نتوانست خطوط دفاعی روسیه را بشکند و ارتش این کشور تخمین زد که کی‌یف بیش از ۴۳ هزار سرباز و بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ قطعه تجهیزات نظامی را از ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) به این سو از دست داده است.

پیشینه

با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان، مقام‌های ایالات متحده آشکارا سعی کردند تا تقصیر شکست ضد حمله کی‌یف را از غرب و ناتو متوجه اوکراینی‌ها کنند. مقام‌های آگاه آمریکایی هفته گذشته به روزنامه‌های این کشور گفتند که ضدحمله اوکراین موفقیت‌آمیز نبوده است، زیرا فرماندهان اوکراینی به جای تمرکز نیروها بر روی «قطع ارتباط» «پل زمینی» پیوند دهنده بین سرزمین اصلی روسیه و کریمه از طریق منطقه زاپوریژیا (برای رسیدن به دریای آزوف)، نیروهای خود را در یک‌هزار کیلومتری خط مقدم با روسیه گسترش دادند.

بنا بر گزارش‌ها، استراتژیست‌های ایالات متحده به اوکراین «توصیه کرده اند» نیروهای بیشتری را به سمت «اولویت اصلی» یعنی ملیتوپل در جنوب غربی زاپوروژیا ارسال کند و از میان میادین مین و خطوط دفاعی روسیه رد شوند حتی اگر به قیمت جان تعداد زیادی سرباز و از دست رفتن تجهیزات تمام شود.

اما کی‌یف نیروها را در خط مقدم گسترش داده و ذخیره قابل توجهی را در نزدیکی شهر باخموت در دونباس نگه داشته است، برغم ارزیابی های ایالات متحده، تلاش برای پس گرفتن شهر از روسیه «به خسارات زیادی در ازای به دست آوردن نفع راهبردی اندک منجر خواهد شد».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته در ارتباط با ابراز بدبینی آمریکایی‌ها نسبت به پیشرفت اوکراین در ضد حملات، گفت: ارزیابی واشنگتن این نیست که درگیری در یک بن‌بست قرار دارد. «ما شاهد هستیم که اوکراین به صورت روشمند و نظام مند به بازپس گیری قلمرو خود ادامه می‌دهد.»

روایتی از یک خبر| ضد حملات اوکراین ناکام در تحقق اهداف و پیش بینی ها

مقام‌های ارشد نظامی ناتو، از جمله مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، کریستوفر کاولی فرمانده عالی نیروهای ناتو در اروپا و تونی راداکین فرمانده نیروهای مسلح انگلیس، با فرماندهی اوکراینی تماس ویدیویی برقرار کردند تا بر تغییر روش تاکید کنند که فرمانده ارشد اوکراین به صورت شفاهی با این کار موافقت کرد.

در حالی که مقام های دولت جو بایدن احتمال می‌دهند جنگ در سال آینده و شاید پس از آن نیز ادامه داشته باشد، در حال بررسی چندین اقدام مهم جدید جهت افزایش حمایت غرب از اوکراین هستند.

برای مثال، واشنگتن مهمات خوشه‌ای را در اختیار کی‌یف قرار داده است. واشنگتن همچنین سخت تلاش می‌کند تا یک نیروی اوکراینی را در آینده طراحی کند که بتواند از ادامه پیشروی روسیه جلوگیری کند. جنگنده‌های اف ۱۶ که ظرف چند ماه آینده وارد خواهند شد، بخش دیگری از برنامه خواهد بود. مقام‌های ایالات متحده در حال کار با متحدان خود بر روی بسیاری از سامانه‌های تسلیحاتی و آموزش‌های نظامی دیگر هستند.

با این حال، تعهد به حمایت مستمر به این معنی نیست که مقامات ایالات متحده انتقادی از نحوه انجام ضدحمله فرماندهان اوکراینی ندارند.

اهمیت موضوع

روزنامه واشنگتن پست به تازگی گزارش داده است که فرماندهان آمریکایی مدت‌هاست بر این باور هستند که اوکراینی‌ها آتش توپخانه را با آماج حملات که تقلید از تاکتیک‌های شوروی است، هدر می‌دهند. بر اساس تخمین واشنگتن، کی‌یف از زمان شروع جنگ حدود ۲ میلیون گلوله توپخانه ۱۵۵ میلی متری شلیک کرده که تقریبا ذخایر غرب را به آخر رسانده است. آمریکا از اوکراین می‌خواهد که به جای این کار، آتش توپخانه خود را به سمت مهم ترین مواضع روانه و از آنها برای پیشروی سریع به سمت اهداف استفاده کند.

این روزنامه آمریکایی افزود: مقام‌های پنتاگون همچنین از اوکراین خواسته اند که کمتر از هواپیماهای بدون سرنشین برای آگاهی محیطی از میدان نبرد استفاده کند و بیشتر به نیروهای شناسایی زمینی تکیه نماید چرا که اینطور می‌توان مواضع روسیه را بهتر ارزیابی کرد. آنها کی‌یف را تحت فشار قرار داده اند تا به افسران جوان آزادی عمل بیشتری بدهد تا از فرصت‌ها در سراسر جبهه پراکنده استفاده کنند.

اوکراین و حامیانش همچنان به طرح درخواست برای دریافت موشک‌های دوربرد، معروف به ATACMS، ادامه می‌دهند که می‌تواند به عمق خطوط روسیه نفوذ کند. اما پنتاگون به مخالفت خود ادامه می‌دهد، از این نظر که می‌ترسد برای هرگونه درگیری احتمالی در آینده با چین ذخیره کافی برای خود نداشته باشد.

روایتی از یک خبر| ضد حملات اوکراین ناکام در تحقق اهداف و پیش بینی ها
موشک‌های دوربرد معروف به ATACMS

یک مقام آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفت که تنها با تغییر تاکتیک‌ها و اقدام ناگهانی می‌توان ضرب آهنگ ضد حمله را عوض کرد. یک مقام آمریکایی دیگر نیز ابراز داشت که اوکراینی‌ها به شدت گسترده شده اند و لازم است تا قدرت جنگی آنها در یکجا تقویت شود.

این درحالی است که اوکراین روز به روز با از دست دادن نیروها و تجهیزات نظامی روبرو است ولی روسیه همچنان برتری در نیرو و تجهیزات را حفظ کرده است.

داگلاس مک گرگور مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا در دوره دونالد ترامپ معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین با کمبود مهمات توپخانه، گلوله‌های تانک و سلاح های سبک مواجه هستند و روسیه با موفقیت توانسته عملکرد مجتمع صنایع نظامی خود را مطابق با نیاز نیروهای مسلح این کشور در جبهه نبرد تطبیق دهد.

در این راستا اسکات ریتر افسر اطلاعاتی سابق ایالات متحده نیز اشاره کرد که ضد حمله نیروهای اوکراینی منجر به پیشرفتی در عبور از خطوط دفاعی نیروهای مسلح روسیه نشده و این در حالی است که نیروهای اوکراینی متحمل خسارات و تلفات سنگینی شده‌اند.

ارزیابی

با ادامه این روند نیروهای اوکراینی به احتمال زیاد طبق برنامه معین در عملیات ضد حمله به دریای آزوف نخواهند رسید و همانطور که امیدوار بودند مسیر زمینی روسیه به کریمه را نمی‌توانند قطع کنند. مقام های ایالات متحده هنوز فکر می‌کنند که اوکراینی‌ها همزمان با تلاش برای عبور از خطوط اول و دوم دفاع سخت روسیه، می‌توانند به طور قابل توجهی مواضع روسیه را در سال جاری از بین ببرند. آمریکایی ها بر این باورند که واحدهای سیار کی‌یف می توانند به سرعت به سمت شرق و غرب حرکت کنند و نیروهای دفاعی روسیه را سردرگم کنند.

اما اوکراین قبل از پایان سال میلادی قادر به وارد آوردن هیچ ضربه‌ جدی به روسیه نخواهد بود و این به معنای ادامه جنگ طاقت فرسا در سال ۲۰۲۴ و پس از آن و همچنین تداوم تلفات سنگین و آسیب‌های روحی برای هر دو طرف است.

اوکراین از اینکه از همه طرف سرزنش می‌شود که چرا عملیات ضدحمله را ضعیف پیش می‌برد، عصبانی است و این وضعیت، تمرکز آنها را برای فرماندهی جنگ با روسیه مختل می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha