۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85177013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رسانه آمریکایی: ضدحمله اوکراین در آستانه شکست و ناکامی است

تهران-ایرنا- تارنمای خبری «سی ان بی سی» نوشت: جریان ضدحمله اوکراین کندتر از آنچه بسیاری انتظار داشتند، پیش می‌رود و تحلیلگران نظامی هشدار می‌دهند که به زودی فرصت‌ها برای شکستن خطوط دفاعی روسیه و دستیابی به خاک [تحت تصرف این کشور] از بین می‌رود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این تارنمای خبری آمریکایی نوشت: ضدحمله کی‌یف پس از ماه‌ها آماده‌سازی، در ماه ژوئن (خرداد) آغاز شد اما روند پیشرفت آن برخی از ناظران را که امیدوار به بازپس‌گیری سریع‌تر مناطق تحت تصرف روسیه بودند، ناامید کرده است.

در حالی که اوکراین از زمستان برای این ضدحمله برنامه‌ریزی کرده و منتظر دریافت تجهیزات نظامی بیشتری از متحدان بین‌المللی خود بود، نیروهای روسی به شدت مواضع خود را در امتداد خط مقدم ۹۰۰ کیلومتری که از مرز خارکیف-لوهانسک در شمال شرقی اوکراین، به سمت خرسون در جنوب غربی ادامه دارد، تقویت می‌کردند.

به گفته تحلیلگران نظامی، اوکراین اکنون با خطوط دفاعی پیاپی روسیه روبرو است که در برخی موارد ۳۰ کیلومتر عمق دارد و دارای میادین مین، موانع ضد تانک و شبکه‌های وسیعی از خندق‌ها و پناهگاه‌ها است که با هواپیماهای بدون سرنشین روسی، توپخانه و بالگرد پوشش داده شده.

این گزارش می افزاید: یکی از بزرگترین مشکلات اوکراین این است با توجه به اینکه تنها چند ماه از تابستان باقی مانده، این کشور چارچوب زمانی محدودی برای شکستن خطوط دفاعی روسیه دارد تا به دستاوردهای مهم برسد.

از نظر مایکل کلارک تحلیلگر دفاعی و مدیرکل سابق اندیشکده "مؤسسه خدمات متحد سلطنتی" (RUSI)، این احتمال خطر وجود دارد که ضدحمله در مرحله اول که برای بررسی خطوط دفاعی روسیه طراحی شده است، بیش از حد طولانی شود.

کلارک به سی ان بی سی گفت: از ابتدا در نظر گرفته شده بود که یک حمله دو مرحله‌ای انجام شود، به نوعی بررسی برای شناسایی نقاط ضعف در خط مقدم روسیه در مرحله اول و به دنبال آن مرحله دوم که در آن نیروهای زیادی به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه ما هنوز در مرحله اول هستیم که بیشتر از انتظارات، به طول انجامیده است، گفت: اگر مرحله اول خیلی طول بکشد، آنها [نیروهای اوکراین] زمان کافی پیش از تغییرات آب و هوایی و شروع مرحله دوم ندارند.

این تحلیلگر دفاعی اگرچه بر این باور است که این سناریو بعید است، اما خاطرنشان کرد که این فشارهای زمانی می‌تواند اوکراین را وادار کند تا واحدهای نظامی‌ که قرار بود تا در مرحله دوم ضدحمله از آنها استفاده کند را زودتر از برنامه‌ریزی مستقر کند؛ چیزی که به گفته او، روسیه به آن امیدوار است.

رسانه آمریکایی: ضدحمله اوکراین در آستانه شکست و ناکامی است

به گفته کلارک، یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که با تغییرات اجتناب‌ناپذیر آب و هوا ایجاد می‌شود و حمله را در فصل پاییز بسیار چالش‌ برانگیزتر می‌کند، زمین‌های گل‌آلود است که در واقع، گاهی عبور از جاده‌ها و زمین‌ها را غیر ممکن می‌کند.

کنراد موزیکا متخصص اطلاعات نظامی نیز در این زمینه اظهار داشت: آب و هوا همیشه یک عامل برای کی‌یف بوده است. منصفانه است که بگوییم اوکراینی‌ها تا سه ماه دیگر قبل از اینکه زمین دوباره گل‌آلود شود و تا اتمام مهمات توپخانه‌شان، زمان دارند.

چالشی که اوکراین با آن روبرو است، زمانی آشکار شد که شتاب اولیه در ضدحمله، که منجر به بازپس‌گیری تعداد انگشت شماری از روستاهای تصرف شده در جنوب اوکراین شد، از قرار معلوم کاهش پیدا کرده است.

اما کی‌یف ادعا کرده است که نیروهایش در حال انجام اقداماتی برای ضدحمله در حداقل سه منطقه هستند.

وزارت دفاع اوکراین مدعی است که نیروهای این کشور از ماه ژوئن (خرداد) حدود ۲۱۰ کیلومتر مربع (۸۱ مایل مربع) از خاک تصرف شده را آزاد کرده اند.

موزیکا گفت: اوکراینی‌ها تمایل دارند که بگویند "ما یک سنگر را تصرف کردیم" یا "ما ۵۰۰ متر جلو رفتیم" و غیره اما در اصل آنچه ما می‌بینیم یک نبرد بسیار سخت برای طرف اوکراینی است.

هفته گذشته، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با بیان اینکه جنگ اوکراین طولانی، سخت و خونین خواهد بود، مدعی شد که ضدحمله اوکراین شاید کندتر از پیش‌بینی‌ها، جلو می‌رود، اما "به دور از شکست" است.

متحدان اوکراین اعلام کرده‌اند که تا هر زمانی که [ضدحمله] طول بکشد از اوکراین حمایت خواهند کرد.

در حالی که مقام های اوکراینی کوتاهی غرب از ارائه به موقع جنگده‌های اف-۱۶ را دلیل اصلی ناکامی ضدحمله این کشور می‌دانند اما اسکات ریتر افسر سابق اطلاعاتی آمریکا پیشتر از میادین مین و آتش سنگین ارتش روسیه به عنوان دلیل اصلی ناکامی این ضدحمله یاد کرد و گفت که ضدحمله اوکراین در این میادین به گِل نشسته است.

با این حال روسیه از زمان آغاز حمله خود به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، همچنان مناطق وسیعی از خاک اوکراین را در اختیار دارد و نیروهای اوکراینی همچنان با مواضع به شدت دفاعی و میادین مین مواجه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha