۸ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۴۳
کد خبر: 85215141
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: یزد، بهشت تعاونی‌های کشور است +فیلم

۸ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۴۳
کد خبر: 85215141
استاندار: یزد، بهشت تعاونی‌های کشور است +فیلم

یزد-ایرنا- استاندار یزد گفت: این استان بهشت تعاونی های کشور است و راه محقق شدن اقتصاد مردم پایه و اسلامی از مسیر تعاونی‌ها می‌گذرد.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی سه شنبه شب در همایش تجلیل از تعاونی های برتر استان افزود: بهترین بستر برای تحقق عدالت در جامعه و همچنین کنترل نقدینگی و تورم در تعاون خلاصه شده است .

وی ادامه داد: در جریان خصوصی سوزی که با اسم خصوصی سازی و برای اختصاصی سازی انجام شد در دوره های قبل بخش تعاونی را در نظام اقتصادی ضعیف نگه داشته و نگذاشتند جایگاه خود را پیدا کند.

استاندار یزد گفت: اتاق تعاون نیز در تراز سایر تشکل های اقتصادی ظهور و بروز نکرده است و لذا درخواست دارم اتاق تعاون بعنوان نماینده بخش تعاونی ، بسیار موثرتر و فعال تر ورود کند چون ظرفیت این مجموعه به مراتب بالاتر از وضعیت فعلی است.

استاندار: یزد، بهشت تعاونی‌های کشور است

رییس مجمع نمایندگان استان یزد نیز در این همایش گفت: سند ملی تعاون در کشور تصویب شد اما اینکه قانون اجرا نمی شود نیاز به بررسی بیشتر دارد .

محمد صالح جوکار افزود: در کشور ما ریل گذاری برای تعاونی ها صورت گرفته اما آنگونه که باید بهره برداری نمی شود و تعاونی ها نماد مشارکت مردم در اقتصاد کشور و نماد حکمرانی مردمی در حوزه اقتصاد هستند و باید تقویت شوند.

وی ادامه داد: دولت اگر می خواهد چابک سازی شود نیاز به واگذاری امور دارد و تعاونی ها بهترین بخش در مورد اجرای این قانون هستند و اصل ۴۴ قانون اساسی نیز برای همین اقدام بود اما متاسفانه خصوصی سازی به نااهلانی داده شد که بنگاهای اقتصادی را تاسیس و هیچگونه جایگاهی به تعاونی ها داده نشد .

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه تعاونی را باید قدر دانسته و آن را وسعت دهیم همچنین باید فرهنگ تعاون را نشر داده و حتی در کتب درسی و قانون آورده شود و آن را آموزش دهیم .

جوکار ادامه داد: طبق برنامه توسعه کشور باید ۳۰ درصد اقتصاد کشور ما مطابق برنامه تعاونی می شد اما تا الان فقط هشت درصد است که خیلی عقب هستیم.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان یزد نیز در این همایش گفت: یزد پایتخت تعاون ایران نامگذاری شده و این عنوان بدلیل جایگاه تعاونی در استان است.

محمد رضا فلاحتی افزود: وجود تعداد زیادی تعاونی از استان یزد که در سطح ملی و حتی بین المللی فعال هستند باعث شده جایگاه یزد در بخش تعاونی کشور تثبیت شود و رویکرد دولت سیزدهم نیز حمایت از حوزه تعاون است.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم سند توسعه تعاون در دستور کار قرار گرفته و به تصویب رسید و در حال حاضر دستگاههای اجرایی در حال تدوین آیین نامه و دستورالعمل هستند که با ابلاغ این سند جایگاه تعاون و توجه به این بخش بیش از پیش خواهد بود.

استاندار: یزد، بهشت تعاونی‌های کشور است

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: امسال در بخش تعاونی های برتر ملی نیز رتبه اول کشور با ۵ شرکت تعاونی به استان یزد تعلق گرفته و طی مراسمی با حضور ریاست جمهوری تقدیر خواهند شد و اسامی آنها در این مراسم اعلام می شود .

غلامرضا حسانی زاده مدیر شعب بانک توسعه تعاون یزد نیز در این همایش گفت: در سال گذشته ۱۵ هزارمیلیارد ریال تسهیلات توسط این بانک پرداخت شده که ۷۰ درصد بخش تعاون بوده همچنین در پنج ماهه ابتدای امسال نیز ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و در تکالیف تبصره ای نیز ۱۹۴ درصد از سهمیه تخصیصی تسهیلات پرداخت شده است.

نماینده و عضو اتحادیه تخصصی اینترنت پیشگامان نیز در این همایش گفت: مدیریت تعاونی ، کار سختی است چون در تعاونی مدیریت با یک نفر ولی منافع به جمع و تعاونی می رسد و البته این افتخار است.

محمد رضا رضایی نژاد افزود: بدلیل همین منافع جمع شاهد هستیم که خیر و برکت زیادی در تعاونی ها وجود دارد و گاها مشکلات بسیار بزرگی با لطف خدا رفع شده که برای عده ای قابل باور نیست.

وی ادامه داد: ما هنوز کار تیمی و گروهی را قبول نداریم و بسیار فعالیت در این عرصه سخت است و طی بررسی علمی اینجانب بر روی انواع شرکت ها و سرمایه گذاری ها که داشتم و بعنوان پایان نامه دکتری دفاع کردم و حتی در برخی کشورهای جهان نیز این بررسی را انجام دادم ، تعاونی بهترین عرصه حضور در فعالیت های مختلف با دامنه بسیار زیاد است .

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد گفت: اکنون کارآفرینی اجتماعی نوین در دنیا مطرح است و می توان در کشور ما نیز مردم را در فعالیت های تعاونی نوین مشارکت داد و منافع آن به مردم برسد .

رضایی نژاد افزود: اقتصاد یزدی و مشارکت مردم را ما به این عرصه اضافه کردیم و در قدیم مردم به اعتماد معتمدین سرمایه گذاری می کردند چون الان منابع بانکی کم است و نمی توانند تسهیلات بدهند لذا باید به سمت جذب سرمایه خرد مردم حرکت کنیم .

وی ادامه داد: ما بعنوان تعاونی نباید به بانک و وبورس برای گرفتن سرمایه التماس کنیم بلکه بعنوان عامل کمک کننده باید نقدینگی جامعه را بکارگیری نماییم و ما این مدل را از یزد قدیم گرفته و بازار تعاونی را در این مشارکت مردمی دخیل نمودیم.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر گفت: در حال حاضر بیش از چهار هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم را با همین مدل وارد کارهای زیربنایی اینترنت در کل کشور،بندر خشک ، سه کارخانه تولیدی و فیبر نوری و برخی دیگر از فعالیت ها کرده ایم.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی یزد ادامه داد: بیش از ۲۰ درصد از خانواده های یزدی سهامدار ما هستند و تعاونی چون منافع آن به جمع می رسد برکت دارد و با دعای مردم مشکلات زیادی حل شده و اقتصاد تعاونی بعنوان موفق ترین فعالیت اقتصادی است.

رضایی نژاد اظهار داشت: متوسط سرمایه ای که مردم به ما داده و مشارکت کرده اند ۶۰ میلیون تومان بوده اما گروه پیشگامان کویر با جمع این مبالغ یعنی چهار همت توانست اقدامات بسیار بزرگی انجام دهد .

وی ادامه داد: ما رقابت با هیچ شرکت یزدی نداریم و در کشور اقدامات خود را گسترش دادیم و قصد هیچ رقابت یا گرفتن فضای کاری کسی را نداریم و فضای جدید با کار جدید را انجام می دهیم که تا کنون نیز اینگونه بوده است. 

فاطمه فتاحی نماینده تعاونی های اعتبار و مدیر تعاونی اعتبار سنگ آهن بافق نیز در این نشست گفت: از مشکلات اساسی این است که سنجش تعاونی ها با یکدیگر یکسان انجام می شود که این عادلانه نیست همچنین عدم تعامل بین بانک مرکزی و تعاونی ها باعث بروز مشکل است و سخت گیری شدید بانک مرکزی نیز بر این مشکلات افزوده است .

سید محمد رضا نبوی زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی های دانش بنیان استان یزد نیز در این همایش گفت: این اتحادیه برای حمایت از این حوزه در سال ۹۱ تشکیل شد و خوشبختانه شرکت های دانش بنیان ابتدا باید تعاونی ثبت می شد و در دولت سیزدهم و بخصوص با نگاه ویژه ای که استاندار یزد دارد در این عرصه بسیار موفق بوده ایم.

نماینده شرکت های تعاونی توسعه و عمران استان یزد نیزدراین همایش گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه فعالیت ما دیده شده اما نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم .

محسن صاقیان افزود: مشکل ما مثل بقیه نقاط کشور است و در استان یزد هفت شرکت توسعه و عمران تشکیل شده و این شرکت ها قرار بود درکشور بازوی توسعه باشند ولی این توانایی بکارگیری نشد.

وی اظهار داشت: اگر مشکلات حل شود کارهای بزرگ زیر ساختی را می توان توسط این شرکت ها انجام داد اما تاکنون اینگونه نبوده همچنین در استان یزد ۷۰ هزار عضو داریم و باید این تعداد به ۳۰۰ هزار نفر برسد و اگر حمایت شویم قطعا این چشم انداز دست یافتنی است همچنین درخواست تشکیل اتحادیه تعاونی های توسعه عمران را در استان یزد داریم.

در این همایش از تعاونی های برتر استان یزد تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha