۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85215543
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بورل نسبت به بی‌ثباتی بیشتر در غرب آفریقا هشدار داد/ نگرانی اسپانیا از کودتا در گابن

تهران – ایرنا - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام بررسی اوضاع گابن در جلسه امروز وزیران دفاع این نهاد هشدار داد که در صورت صحت اخبار وقوع کودتا، غرب آفریقا با بی‌ثباتی بیشتری روبرو خواهد شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت که «جوسپ بورل» در آستانه برگزاری نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا در تولدو اسپانیا، به خبرنگاران گفت: تمامی این منطقه از جمهوری آفریقای مرکزی، سپس مالی، بعد بورکینافاسو و اکنون نیجر و شاید هم گابن در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد. مطمئناً وزیران (دفاع) در مورد آنچه که در جریان است و نحوه بهبود سیاست ها در قبال این کشورهای، عمیقاً اندیشه خواهند کرد.

وی افزود: این مسئله مهمی برای اروپاست.

مارگاریتا روبلس (Margarita Robles) وزیر دفاع اسپانیا نیز «نگرانی» خود نسبت به کودتا در گابن را ابراز کرد و گفت: ما با نگرانی وقایع گابن را دنبال می‌کنیم.
وی همچنین بار دیگر بر لزوم حضور اتحادیه اروپا در ساحل به دلیل اهمیت این منطقه تاکید کرد.

روبلس گفت: اتحادیه اروپا را نمی‌توان از ساحل کنار گذاشت.
وزیر دفاع اسپانیا تحولات اخیر آفریقا را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد و در مورد عملیات اتحادیه اروپا در مالی و چگونگی تداوم حضور نظامیان اسپانیایی در این کشور گفت: این یک ماموریت اتحادیه اروپا است و اتحادیه باید تصمیم بگیرد.
وی در اشاره به مسئله جنگ اوکراین به عنوان یکی از موضوعاتی که وزرای دفاع اتحادیه اروپا در این نشست به آن خواهند پرداخت، بار دیگر بر «حمایت مطلق» اسپانیا از اوکراین تاکید کرد.

تعدادی از افسران ارتش گابن امروز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر را لغو و نهادهای دولتی را منحل و مرزها را بسته و با حضور در تلویزیون اعلام کردند که دولت را برکنار و قدرت را به دست گرفته‌ اند.

این نظامیان با حضور در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴» اعلام کردند که قدرت، هم‌اکنون در دست آن‌ها است. انتخابات برگزار شده اخیر قابل اعتماد نبود و نتایج آن را باطل اعلام می‌کنند.

افسران یاد شده «علی بونگو اوندیمبا» رئیس جمهور منتخب را که در این انتخابات برای سومین دوره به ریاست جمهوری گابن رسید به تقلب در انتخابات متهم کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha